handdator

Visa fullständig version : Vem har störningsfri bild under en hel flygning??



kamelkungen
2011-06-20, 22:08
Som rubriken lyder har jag lite problem med störningar.

Har ett eget hemkonstruerat filter CLC för matning till FPV-prylarna. Jag har gemensamt batteri till fpv och motorn. Ferrit på servokabel från fartreglaget samt ferrit på kabel från kameran.
Ändå störningar på bilden när motorn går på fullt. Inte annars.

Jag har långa kablar från batteri till reglage men det finns inget att göra åt det. Misstänker dock är det är där störningskällan finns.

Min lawmate (matas via stepdown) är mer känslig än HK prylarna. Dom fungerade utan några filter eller ferriter...hade aldrig störningar i bilden på det här sättet som jag har nu.

Tacksam för tips !

Impulze
2011-06-20, 22:27
Prova köra med separat acc till din FPV, ett 500mAh brukar räcka. Testa skärma kablarna som går till videosändaren med vanlig ugnsfolie, det har funkat för mig.

//Matte

rfnoise
2011-06-21, 13:24
Ugnsfolie - smart! Sen en krympslang på allt så det ser snyggt ut! Kör du jord där också eller lindar du helt enkelt in allt i aluminiumfolie?

Jag bytte ut kondingarna på mina Turnigy Plush 30A till 35v 1000uF lågimpedans då jag förlängde kablarna till min Twinstar. Det är nog mer för att spara på ESCen och slippa varieringar i spänningen mer än störning iofs. men det är enkelt att löda dit o testa. ca 20kr på Elfa.

/Calle

Impulze
2011-06-21, 14:50
Jag lindade bara in kablarna i folie :)

Christian
2011-06-21, 20:43
Vanlig skärmad nätverkens el brukar också gå bra. De flesta har nog en liggande hemma dessutom.

StarvinMarvin
2011-06-22, 06:08
Tjena! Jag undrar om kanske inte du har samma problem som jag... jag testade alla filter o.grejjer som finns men fortfarande störningar vid motorvarv. kunde dock konstatera att det va vibrationerna som störde sändaren.. testa hålla i fpvsändaren då du ger gas...Mvh // Matte

kamelkungen
2011-06-27, 20:43
Hej

Nu har jag löst problemet med vilket av dess åtgärder som var mest effektiv vet jag inte.
1.emi-filter på kabel till kameran nära tx.
2.separerat kablarna till batteriet på h-sida, servo mm. på v-sida inne i kroppen
3.clover leaf antenner, 3 blad på tx och 4 blad på rx. Har nog inget med störningarna att göra

kamelkungen
2011-07-06, 21:01
Nu har jag ytterligare vässat bilden genom att lägga in en koax på kamerakabeln samt 2st ferriter kring kabeln. Fungerar väldigt bra nu.