handdator

Visa fullständig version : Ihopkoppling av ESC & ACK [Hjälp]



freak174
2011-06-22, 22:00
Hejsan allihop! Jag är i behov av hjälp just nu, har beställt en AXN Floater JET och håller nu på att montera ihop den.
Det som kvarstår är att koppla ihop mottagare med servon samt ESC.
Jag har dock ett problem, esc'n och accet går inte ihop.

För att ni skall få en bättre förståelse för att kunna hjälpa mig lägger jag upp en bild.
Är jag tvungen att kapa av ESC'ns del för att få lösa kablar för att kunna koppla den med batteriet?


2167921678

cyberpete
2011-06-22, 22:13
Enkelt. Ta och löd på annan anslutning på antingen accet eller på esc så dom passar ihop. När du löder på ny kontakt var riktigt noga med att få plus samt minus på rätt sida i kontakten.

freak174
2011-06-22, 22:16
Tack för svaret.
Förstår hur du menar, enklaste blir nog ifall jag skulle löda en kabel på esc't men löd pinnen är försvunnen någonstans och jag har inte lyckats finna den.

Har du något annat förslag som jag kan gå tillväga?
Tror du inte att det är möjligt att kapa av den där "saken" från ESC't så att bara dessa kablar finns? Så ser mitt andra ESC ut egentligen. Kan dock inte byta ut den eftersom att det är väldigt svårt att komma åt motorn. (flygplanets ESC är 25A och min är 30A, så vet inte heller om det skulle fungera).

Mr J
2011-06-22, 23:20
Skaffa ett par Deanskontakter (den röda kontaken på fartreglaget), och ett par XT60 (den gula kontakten på acken), samt en liten bit silikonkabel.
Sen löder du ihop en liten kabelstump med Deans i ena änden, och XT60 i andra änden. Glöm inte att isolera alla anslutningar ordentligt.
Sen är det bara att sätta din nya kabel emellan.

Så brukar jag göra när fartreglaget sitter illa till för lödning.

McRegor
2011-06-22, 23:41
Hej,
Skall du flyga el så måste du ha utrustning och klara av att löda - det är liksom vardagsmat för elflygare. Så har du ingen lödkolv så får du skaffa en sån. Sen lödtenn och några dimensioner av krympslang. Samt inte minst kontakterna du skall löda på.
När du löder kontakter så låt alltid en hon- och hankontakt sitta ihop under lödningen så minskar risken radikalt att du skall värma upp kontakten så mycket att kontaktstiften rör lite på sig och du därefter får svårt att ansluta den. Men sitter dom ihop parvis under lödningen så brukar det gå bra.
Hälsningar
Roger

freddan_6
2011-06-23, 07:36
Ta gärna och öva lite grann med lödningen, det finns fina klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=BLfXXRfRIzY

http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

http://www.youtube.com/watch?v=_mQ6Cx6iXic (http://www.youtube.com/watch?v=BLfXXRfRIzY) (rc specifik)

Poteta
2011-06-23, 07:50
Personligen tycker jag deanskontakter är ett aber att löda, om jag inte gör fel vill säga. Det finns ju liksom inget att sätta fast kabeln på innan man börjar löda. Jag har gått över till XT 60 på allting hemma nu. Så mitt förslag är att klippa av den röda kontakten och löda på en gul. :thumbup:

Mr J
2011-06-23, 10:09
Jag håller med, dessutom är dom bökiga att sätta ihop, det blir gärna kontaktsudsar och om man inte får ihop dem på första försöket så rapporterar mottagaren loss of contact redan innan man börjat flyga.
Jag håller också på att fasa ut Deans och ersätter med XT60.
Men på vissa kärror där fartreglaget sitter inlimmat så att det är svårt/omöjligt att löda, där fungerar adapterkabeln fint.

freak174
2011-06-27, 18:14
Tack för dessa svar hittils, kan inte be om mer hjälp än vad jag fått (alltså att det är mer än tillräckligt).
Jag skall vänta tills farsan kommer hem, han vet nog vart löd kolven finns (han har koll på allting), tills dess så har jag den röda delen kapad och "stoppar" sedan in de och trycker in en tandpetare eller dylikt för att hålla fast de.

Sen kan jag göra följande att jag löder till en annan del som passar den gul kontakten.

Tack!

freddan_6
2011-06-27, 21:07
Tack för dessa svar hittils, kan inte be om mer hjälp än vad jag fått (alltså att det är mer än tillräckligt).
Jag skall vänta tills farsan kommer hem, han vet nog vart löd kolven finns (han har koll på allting), tills dess så har jag den röda delen kapad och "stoppar" sedan in de och trycker in en tandpetare eller dylikt för att hålla fast de.

Sen kan jag göra följande att jag löder till en annan del som passar den gul kontakten.

Tack!
Att flyga på det viset är att be om trubbel. Du riskerar flygplanet. XT60 finns på hobbyking, ebay och en massa andra ställen.

Mr J
2011-06-27, 21:11
XT-60 finns på närmare håll...
Tex. på www.airmedia.se (http://www.airmedia.se)

MrOvanhill
2011-06-27, 23:48
Du får absolut inte försöka flyga med "instoppad" kabel i kontakten. Du kommer med 100% sannolikhet att förr eller senare kortsluta batteriet. Kortslutna LiPo riskerar att börja brinna i värsta fall och går sönder i mildare fall.

Gå nu och köp kontakter på exempelvis airmedia.se och sätt igång och löd! Pronto!

Inget tjafs, gör nu som vi gubbar säger :-D

McRegor
2011-06-27, 23:56
Du får absolut inte försöka flyga med "instoppad" kabel i kontakten. Du kommer med 100% sannolikhet att förr eller senare kortsluta batteriet. Kortslutna LiPo riskerar att börja brinna i värsta fall och går sönder i mildare fall.
Gå nu och köp kontakter på exempelvis airmedia.se och sätt igång och löd! Pronto!
Inget tjafs, gör nu som vi gubbar säger :-D

Hej,
Helt rätt - du får/skall inte flyga innan du lött kontakterna ! Endera vibrerar dom ur och du tappar kontrollen (= det lyckliga slutet) alternativt för du kortis och det är en oerhörd mängd energi i en modern LiPo så det blir säkert en rejäl brasa !
Så - löd och isolera med krympslang - det är det allra viktigaste i detta läge !
//Roger