handdator

Visa fullständig version : fpv på flygplan med 4 taktare?



kamelkungen
2011-06-23, 09:02
Hej

Lite fundersam på vibrationer från motorn som kommer ge grova störningar i bilden på grund av vibrationerna. Motorn är saito 56:a 4-takt.
Någon som testat?

Mr J
2011-06-23, 10:00
Har inte provat FPV, men en Flycam på en kärra med fytaktare gav ett ganska psykedeliskt resultat...
Böljande vågrörelser i bilden, alla raka linjer böjdes och motorvägen till Köpenhamn fick en ny intressant sträckning :sarcastic:

pontus
2011-06-23, 10:03
CMOS kameror lider ju av rolling shutter problemet. Men CCD kameror hanterar det bättre.

Mr J vad hade du?

kamelkungen
2011-06-23, 10:29
hittade lite filter på youtube, verkar fungera ganska bra. Ska testa på min lindy 25.
Sedan blir det Tiger 2.

kajakmannen
2011-06-23, 12:09
Räknar med att alla precis som jag använder sitt sunda förnuft då de flyger FPV. Risker tar vi alltid men förhoppningsvis har vi gjort ett snabbt öveslag i huvet för att kunan förutse vad konsekvenserna kan bli för våra handlingar.

Jag flyger själv med en stor FPV kärra (eAVAn) men väljer noga vart jag flyger med den.

Att börja köra FPV med glödstiftskärror (4-takt pekar ju på lite större kärror med högre vikt) kan nog lätt gå illa om ni frgar mig. Även om man nu lyckas filtrera bort vibrationerna i efterhand så finns dom där och påverkar planet med ökad risk för att något kan gå sönder eller att FPV länken faller bort.

Jag får hellre en flygande vinge i huvet än en glödstiftskärra. :S

Som en liten bisats kan jag nämna att anledningen till att den något ökända Trappy senaste tiden endast flyger med Zephyren officiellt är att det gänget väntar på domar i några anmälningar som de har på sig och vi talar inte liten slapp på fingrarna här utan de har blivit hotade med fängelsestraff!!

Ha kul, tänk er för och använd sunt förnuft. Kanske inte är någon fara i just detta fall men tänkte att jag skulle dela med mig av mina tankar ändå.

MVH / kajaken

Skrotiz
2011-06-23, 13:27
Håller med ovanstående.
Det är alltid en lite större risk för olyckor med fpv plan även fast man försöker eliminera alla tänkbara
felkällor.
Jag kör min lätta easystar med lillebror som spotter oftast och då är det nog så säkert det kan bli då han hela tiden har koll på vars planet befinnr sig.
Men åter till ämnet, använd "gyro tejp" när du sätter fast all elektronik i planet så minskar du ju vibrationerna och påfrestningarna ordentligt.

Mr J
2011-06-23, 15:06
CMOS kameror lider ju av rolling shutter problemet. Men CCD kameror hanterar det bättre.

Mr J vad hade du?

Bilden är från en FlyCamOne 2.

I övrigt håller jag med, jag får mycket hellre några hekto EPP med proppen baktill i skallen, än en tung balsa/plywood skapelse med en folkilsken metanolare i nosen...

kamelkungen
2011-06-23, 20:48
Det är nog mer en videolänk i realtid jag är ute efter. Att andra ska kunna se på en skärm på marken, sedan spelar jag in flygningen.

Håller med om att nitro inte känns så säkert om man flyger med glasögon. Ända fördelen är att man lär ju höra om man är i närheten, det gör man i sämsta fall inte med elflyget :sarcastic:

Sedan säger ju fysikens lagar att hastigheten tillför mycket mer rörelseenergi än själva vikten på modellen. Men visst känns det lite större och klumpigare.

andv
2011-07-24, 02:17
Intressant det om Trappy. Var har du läst om det? Något nytt på den fronten?



Som en liten bisats kan jag nämna att anledningen till att den något ökända Trappy senaste tiden endast flyger med Zephyren officiellt är att det gänget väntar på domar i några anmälningar som de har på sig och vi talar inte liten slapp på fingrarna här utan de har blivit hotade med fängelsestraff!!

MVH / kajaken

StarvinMarvin
2011-07-25, 23:24
Jag blev också nyfiken om den där Trappy och vad det är som hänt?? tänkte så man inte gör samma själv... :S

PatrikE
2011-07-26, 09:45
Flygningarna han gjorde i NewYork Kan nog störa Oncel Sam lite...:argue:
Dessutom lite busflygning i Istanbul...

StarvinMarvin
2011-07-26, 16:36
Hittade en intervju där han berättade om hela grejjen för flitetest... fruktansvärt vackra bilder o filmer blev det men tyvärr så va det olagligt också.. http://www.youtube.com/watch?v=2MwfEVIfiGs&feature=fvwrel

andv
2011-07-26, 23:37
Gammal intervju :) Han har inte blivit åtalad eller dömd ännu?

kajakmannen
2011-07-27, 19:25
Som jag förstod det då jag talade med honom så var det inte stuntet i NY som han ligger risigt till för utan andra saker. Därför lade han inte ut några filmer på flyg med större kärror än friggovingar, som han sade.

MVH / Kajaken