handdator

Visa fullständig version : Low cost speed build



jonols
2011-06-27, 10:57
Efter att ha drabbats av byggabstinent, plockade jag fram mina gamla depronbitar till en EXTRA300 (RCPowers) och smällde ihop den på ett par timmar. Detta skulle bli mitt första plan men en profil Draken kom i vägen och sedan har detta fått vänta.

Set up
Graupiner Compact 335 motor (http://www.hobbydirekt.de/COMPACT-235-96-V-Graupner-7705::32923.html?language=en) (Köpt for 100kr hos handlare, modellen finns ej längre att köpa)
Graupiner 18A fartreglage (Hade ett liggandes, 200kr)
Graupiner 1000mAh 3S LiPo och ett 800mAh 2S. (det funkar lika bra med båda)
Hobbyking DSM2 6-kanal mottagare (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11965) (Tja, vad säger man? 6$)
3 st Turnigy servo (Billigt)
95 cm 2mm kolfiberstång
Smältlim
Tejp
Färg
5mm Depron

21698
Motor med fartreglage. Motorn är helt grym.


21699
Lösa kablar är byggnorm. Propellern är lite för stor enligt instruktionsboken men jag har inte lyckats med att överbelasta drivlinan. Allt är ljummet trots hård körning i 6-7 minuter.

21700
Kolfiber med pianotråd fäst med krympslang og CA-lim.
Horn är av slaktade servoarmar.

21701
Servot är bara inpressat, inget lim.

21702
Har aldrig byggt något liknande men det blev snyggt i alla fall.

21703
Mmm, billig Kina mottagare. Funkar helt perfekt med min DX6i.
Jag kommer med en recension på detta senare.


Drivlinan ger 2:1 prestanda. Rakt upp, men även rakt ner.
Monteringstid ca 4 timmar med allt.
Den här modellen visade att jag inte alls kan flyga modellflyg, det enda som jag inte har råkat ut för är att planet går baklänges.:sarcastic:En bra kärra att träna med helt enkelt.

Ha det!

Mvh
Jonas

freddan_6
2011-06-27, 21:57
det enda som jag inte har råkat ut för är att planet går baklänges.:sarcastic:En bra kärra att träna med helt enkelt.



Hovra och stäng av motor vetja
Snyggt snabbygge. Tror nog du ska smältlimma servona efter några krasher.

jonols
2011-06-28, 08:16
Tror nog du ska smältlimma servona efter några krasher.

Vaddå krasher? Jag har aldrig krashat... :lollypop:

Ehh, det är bara ett snabbygge så det gör inget om den går i bakken. Här är en bild på härligheten i alla fall.


21715

jonols
2011-06-28, 08:19
Ni som vill veta mer om HobbyKings Spektrum mottagare som jag har på mina byggen kan läsa mer på Recensioner (link) (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29244-2-4Ghz-6-kanaler-DSM2-mottagare-från-HobbyKing)

Mvh
Jonas

jonols
2011-07-05, 11:49
Stor krash i går!

En lite för avancerad manöver på 2,5m höjd resulterade i avslagen nos, motorn som låg vid sidan av planet, hängde fast i kablarna. Roderfästet till sidrodret lossnade. Vänster vinge sprack längs vingroten, kolfiberstången förhindrade att den gick helt av. Höger sida av stabben gick helt av, dock ej höjdrodret.

Det såg lite brutalt ut men lite lim, depronbitar och tejp fixade biffen. 1 timme senare var jag igång igen. Det är ju detta som är så bra med depron: skär bort det som är trasigt, skär till en ny del och limma fast=färdigt!

Jag lägger in en bild på lagningarna senare.