handdator

Visa fullständig version : räkna ut tyngdpunkten??



Daniel L
2011-06-27, 19:04
Hur räknar jag ut TP på denna modellen?
21704

PS. den kommer på shoot outen om det nu inte blir regn

kristianb
2011-06-27, 19:58
Hej Daniel,
i och för sig har du lite dubbeldelta och man kan dela upp vingen i segment och vikta ytor men det är lite onödigt komplicerat.
Jag har ritat in med svart en ungefärlig normal delta som svarar mot din dubbeldelta. Det ska vara ungefär samma yta som man tappar längst fram som motsvarar tomrummet vid knäcken om du förstår.
Sen lägger man rotkordan framför spetsen och spetskordan bakom rotkordan, se bild. Från ändpunkterna drar man en linje. Där den skär en linje som går från mitten på rotkordan till mitten på spetskordan, där har du din vinges medelkorda som tyngdpunkten ska läggas efter. För ett normalt flygplan ca 25% från medelkordans framkant. En delta som saknar stabbe bör ligga på 15-20% från medelkordans framkant och om jag skalat rätt på din bild ska du ha tyngdpunkten ca 64 cm från Deltans nos!
Fränt bygge, den blir säkert kanonkul(a)!
Hälsningar KristianB

kristianb
2011-07-17, 18:50
Hallå Daniel!
Har du provflugit? Vore kul med lite feedback!
Hälsningar KristianB

Daniel L
2011-07-18, 06:25
Jodå den flög. Dessutom mycket bra:D

Jag hade TP där du hade den svarta pricken på bilden för 68cm ifrån nosen så hamnade TP 5cm framför vingensknäckning(eller hur nu man ska beskriva det).

http://www.youtube.com/watch?v=b-sH9geoGs4

kristianb
2011-07-20, 19:43
Kul att höra!
Tuff modell och snyggt fluget! Rätt att gå efter svarta prickens placering. Måttet var uppskalat från dina angivna mått men man ser i nederkant på bilden att det är rätt mycket förvrängning vilket naturligtvis gör ett utslag vid nosspetsen, borde valt en annan referenspunkt.
Hälsningar KristianB