handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp för en icke RC-kunnig för elcykelprojekt...



Skrotniklas
2011-06-28, 17:59
Jag vill bygga om en cykel jag har till en elcykel och jag vill använda rc-delar till bygget, därav min fråga här.
Min kunskap om rc är starkt brgränsad så därav mina frågor till er!

Jag har kikat på motorer mm och hittaten motor och esc som jag tror passar, är jag rätt ute så länge?
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2097
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9328

Om jag har startat rätt så behöver jag då en BEC, som då jag förstår ska ersätta behovet av en reciever, eller rättare sagt strömmen från en reciever eller något sånt?
Men här börjar jag bli helt lost, skulle en sådan här fungera?
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6233

Sen kommer vi då tills strömmen, vad ska jag köpa för batterier?
Finns ju massa typer mm. Vad är tex c-värdet på batteriet?
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10311

Sen så ska ska jag styra strömmen (gashandtag) på något sätt till esc, har ni några tips?

/ Niklas

Lajbanflygaren
2011-06-28, 18:11
Hej
Det går att använda en servotestare i stället för mottagare. Då behövs ingen BEC. Gasen är då potentiometern i servotestaren.

freddan_6
2011-06-28, 18:12
Du ska inte ha bec, du ska ha ESC (Electronic Speed Control), som turnigy k-force. C värdet på batteriet är omvanlingsvärde mellan kapacitet och max urladdningsström. T.ex. ett 2650mAh batteri på 45C klarar av att leverera 45*2650 mA = 119250 mA = 119 A.
Hur du ska styra strömmen vet jag inte, kanske en servotester http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8296. Om du har valt rätt motor har jag ingen aning om, vad för cykel är det vad väger du+cykel och hur snabbt ska du cykla? Jag utvecklar cirka 600W när jag trampar som värst.

(http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8296)

Skrotniklas
2011-06-28, 19:28
Tackar för svaren!

Så om jag tar ett batteri på 18v och motorn har en maximal A på 50 så utvecklar motorn som mest 900watt?
900 watt är lite i överkant tror jag... kanske ska ta en mindre motor så sparar jag lite.

Men vilken typ av batteri ska man ta? Vad är skillnaderna? LiPO, LiFe, NiMH

Så med en motor, ett batteri, en ESC såsom turnigy k-force och en servotestare så har jag en fungerande drivning?
Jag tror att en BEC var till att driva servotestaren från batteriet...

MrOvanhill
2011-06-28, 19:55
Vad gäller BEC för att driva servotestaren så beror det på huruvida det fartreglage (ESC) som du väljer har en inbyggd BEC (Batterieliminieringskrets) eller inte. Många ESC har inbyggd BEC. Däremot är det ofta så att starkare ESC är utan BEC. Titta därför lite efter huruvida den har inbyggd BEC eller inte när du väljer fartreglage.

Du behöver också en laddare för att ha en komplett drivning.

Apropå LiPo, LiFe respektive NiMH så är det lite olika kemiska sammansättning av batterierna och de kräver lite olika laddteknik. Ett LiXX-batteri får aldrig någonsin laddas utan att ha en laddare specifikt för Litiumbatterier. Gör man det så börjar de brinna. Man kan ha turen att bara förstöra batteriet också, men räkna med brasa.

Annars så är ju energitätheten den stora skillnaden mellan Nickelbaserade och Litiumbaserade batterier. Ett Litiumbatteri som innehåller lika mycket laddning (mAh = milliamperetimmar) som ett Nickelbatteri väger hälften så mycket. En annan skillnad är självurladdningen. Litiumbatterier självurladdas i princip inte alls medan Nickelbatterier (förutom de allra senaste modellerna) kan självurladdas på en månad eller mindre.

För din applikation dvs cykeldrivning så kan jag tänka mig att du behöver ett rätt så stort batteri som tål hyfsat mycket belastning. Då är också C något du vill titta på när du väljer batteri. C är ett mått på belastning. Det beskriver hur många ampere du kan ta ur batteriet. Multiplicera kapaciteten (Ah eller mAh) med C så får du hur hög belastning batteriet klarar av.

Vad gäller motorn så är det väl intressant att leta efter en motor som ger lagom högt varvtal per volt (leta efter kV i motorbeskrivningen) och sedan antagligen någon form av utväxling, men där får du klara dig själv tror jag.


Lycka till och skicka bilder på skapelsen.


Lustigt nog pratade jag med en bekant igår som håller på att bygga en eldriven recumbent.

Skrotniklas
2011-06-28, 20:54
Tackar för ännu ett svar!

Så om jag plockar ihop detta, först en motor på 38amp x 22V = 836watt max kontinuerligt.
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6231
Det är egentligen overkill i watt då jag bara ska cruisa men det var inte mycket dyrare än en mindre motor mm.

Sen då ett batteri på 6 celler, 22V, 30C och 8000mah. 8000 x 30 = 240amp max i uttaget vilket är extremt mer än vad som krävs.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16228
Det borde räcka en bra bit i tid för lite cruisning i stan, jag vet inte vad som är snitt watt då man cyklar...

Sen då en ESC med inbyggd BEC, ska då klara motorns 38A kontinuerligt.
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8922

Och ett gashandtag ala servotestare.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8296

Och en laddare för batteriet som går på 230V.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15437

Borde detta fungera, overkill eller är jag rätt ute?

McRegor
2011-06-28, 23:30
Hej,
Skall man följa regelverket för elcyklar så ligger väl max inmatad effekt på ca:250 w vill jag minnas.
Sen måste du ju också trampa för att motorn skall få hjälpa till - om man skall följa reglerna alltså.
Hur mycket effekt som behövs är ju väldigt beroende på ekipagets vikt, hastigheten, vägens beskaffenhet, om det är backe eller slätmark, motvind - ja, du kan säkert hitta många andra parametrar som styr effektbehovet.
För att väldigt grovt räkna ut hur länge acken räcker så kan du utgå ifrån att om du belastar acken med 10C så räcker den teoretiskt 6 minuter men praktiskt kanske du skall räkna med max 4,5--5 minuter.
10C blir i ditt fall 8*10*22 = 1760 W. Om vi då säger att du behöver 1/10 av detta för att driva cykeln - alltså ca: 175 W - så skulle du ha en drifttid på ungefär 10*4,5 min = 45 minuter (hoppas nu att jag inte varit alltför trött).
Sen har jag ingen aning om 175 W på nåt sätt är ett typiskt värde men om man jämför med den lagliga maxeffekten (runt 250 W har jag för mig) så låter det inte helt orimligt om man inte har krav på hög fart eller åker i väldigt backig terräng.
Slutligen - överdimensionera det mesta rejält. Tycker du att ett 40 A reglage borde räcka så skulle jag i vart fall dubblera - alltså 80--100 A istället. Acken kanske du också borde dubblera kapaciteten på och välj gärna en betydligt större motor än du tänkt så får du ofta en högre verkningsgrad - och rejälare grejor inte minst. Du får bl a grövre axel och kraftigare lager vilket säkert behövs på en cykel. Samt som nån sa - du måste välja en motor med ett lämpligt KV för din tänkta drivlina/utväxling.
Laddare slutligen....den du pekat ut är alldeles för klen. Vill du kunna ladda acken på ca: 1 t så behöver du en laddare som i alla fall har en laddeffekt på minst 200 W. Skulle du sen välja ett batteri med dubbla kapaciteten (16 Ah) så behöver du dubbla denna effekt om du fortfarande vill ladda på ca: 1 timme.
Men projektet låter kul så fortsätt gärna skriva i tråden och visa hur du gjort - och hur det fungerat.
Hälsningar
Roger

PS: Du har inte funderat på att köpa ett färdigt hjul med motor från Kina - det finns nog många tillverkare och det blir säkert inte speciellt dyrt heller.
Regelverket - http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Moped/Elcykel/

bjornez
2011-06-30, 23:11
Såg det här youtube klippet nyligen (inte helt relevant för tråden), men ganska intressant.

http://www.youtube.com/watch?v=FJsMDsT8siU

Skrotniklas
2011-07-01, 12:50
Tackar för era svar, nu har jag plockat ihop detta efter de rekommendationer ni givit, ser det bra ut?

Som motor, 1900watt är way overkill men då får jag en motor med hög verkningsgrad och som håller förhoppningsvis bra.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4188
Ang utväxlingen så försökte jag ta en motor med så låg hastighet som möjligt, sen blir det att prova ut lämplig utväxling på cykeln efter.

Kontroller som passar med inbyggd BEC.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9328

Två stycken 5000mah batterier för lite mer driftlängd.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7639

Och en större laddare än innan.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7386

Sen då servotestaren som gas, men denna känns inte bra. Jag skulle vilja ha en skotergas, alltså en tumgas.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8296
Vad för värden ska jag titta på för att kunna byta ut denna till något annat som fungerar bättre praktiskt?

Färdiga kit är ju inget roligt!:-)

Bonanza
2011-07-01, 13:11
Batterierna tror jag har alldeles för klent C värde. Om man ska tro på att C värdet stämmer helt så kan du kontinuerligt plocka ut 75A. Jag tror att man ska ta detta värde med en nypa salt, speciellt på billigare kinabatterier. Välj ett med minst 40C kontinuerligt.

2011-07-02, 20:29
Den här sidan verkar ju ha lite roliga grejer
http://www.goldenmotor.com/ (http://www.goldenmotor.com/)

Skrotniklas
2011-07-03, 10:53
Ang C-värdet:
Ja men 75amp är ju betydligt mer än jag kommer att använda? Blir inte dessutom c-värdet det dubbla om jag har dem parallellt kopplade till 10ah?

Ang GoldeMotors:
Priset blir ju betydligt dyrare om man plockar ihop ett kit där, över 600dollares...

McRegor
2011-07-03, 21:45
Hej,
Jodå - parallellkopplar du cellerna blir det 15 * 10 A = 150 A max belastning. Med avdrag för lite glädjesiffror har du nog ändå fullt rimliga marginaler.
//Roger

Bonanza
2011-07-03, 23:08
Jag var helt inne på seriekoppling, det kanske inte motorn och esc gillar i detta fall :)
Det skadar ju ändå inte med strömstarka batterier. Om nu cyklen blir mer tungdriven än vad du tror så är det ju dumt att ha köpt för klena batterier.
Posta bilder på bygget sen !!

Skrotniklas
2011-07-04, 01:50
Då var det beställt!

Kommer lite bilder framöver då jag börjar!

Skrotniklas
2011-07-23, 17:59
Hej igen,

Nu har jag fått lite prylar, dock helt utan papper mm och min okunskap lyser med sin storlek, så lite hjälp vore trevligt.

22199
Först så kan jag inte ens ladda batteriet, jag antar att 1 ska kopplas till 4, med då krokodiltillbehöret 2 lämpligen.
Men vad gör 3? Finns en utgång på batteriet som enbart passar på ett ställe på adaptern 3, sen så finns det en utgång på adaptern där endast en kabel passar men ingestans dit kabeln passar i sin tur. Så vad gör 3?
Och de andra kablarna vet jag inte vad jag ska ha till hellre.

22201
Bild på adaptern 3.

22200
Sen hur ska jag koppla dessa prylar?
1 ska till 3, men ingenstans finns det utmärkt + och - på controllern så hur ska jag koppla.
2 ska till 8, men var ska 7an då?
4 bec ska till 5, alltså ingången på servotestaren.
Jag trodde att det skulle finnas någon ingång på controllern dit en kabel från 6 skulle, men det finns ingen ingång på controllern, det känns som att något saknas för att detta ska fungera...

Skrotiz
2011-07-23, 19:12
Hej!

Till att börja med så för att ladda så behöver du löda dig en ny kabel med rätt kontakt i varje ände.
Till detta behövs i ditt fall 4mm guldkontakter eller andra kontakter av eget val men dom måste tåla din tänkta maxeffekt.
Att använda krokodil klämmorna är uteslutet med tanke på effekten som skall passera vid laddning.

Bild 1:
Kabeln med kontakt i änden som går ut från 3 skall kopplas in i laddaren, denna används för att balanseringsladda accen vilket är nödvändigt.
Sen kopplar du accens strömkablar till laddaren med din hemmagjorda kabel.
De andra kablarna har du till att ladda batterier med andra kontakter och så verkar det även vara med en tempsensor.

Bild 3:
1-3 stämmer och det finns egentligen inga plus och minus då detta är en 3-fas motor(rätta mig om jag har fel) och ifall du kopplar fel så snurrar den bara åt fel håll, skulle så vara fallet så byter du plats på 2st kablar så vänder den håll.

7 är balanseringskontakten och den används normalt bara vid laddning.

4 är signalkabeln från ESC:t och den ska till 5 som du säger men sen måste du nog ha en BEC där också som matar servotestaren om inte fartreglaget har inbyggd BEC.

Har fartreglaget(Electric Speed Controller) inbyggd BEC(Battery Eliminator Curcuit) så behövs inget mer för att det ska fungera, bortsett från kontakter till allt.

Hoppas det inte blev rörigt.

MVH// Johan

Skrotniklas
2011-07-25, 17:17
Ok, tackar för svaret, nu har jag iaf laddat batterierna, gick bara fint!

Dock fungerar inte resten som jag vill.
Från ESC:n så kommer lite pip som jag indentifierat till att den inte känner av någon signal från "throttle", alltså i mitt fall servotestaren. Vid varje pip så rycker motorn till lite. Ingen reaktion om jag gasar med servotestaren, dock så finns det ström till servostestaren iaf då den lyser upp.
ESC:n har en BEC. Från ESC så kommer endast tre kablar ihopsatta till en kabelhärva. Röd, svar och vit. Den har jag satt på ingången på servotestaren som har +,- samt s som markering.

Vad är det nu som kan vara fel?

freddan_6
2011-07-25, 21:33
På kabeln mellan servotest och fartreglage är röd=+ svart=- och vit=ppm (styrsignal). Eventuellt måste du ha signalkabeln till både in och ut på servotestaren. Detta löser du med en y-kabel som delar signalen till två ut (detta är inte en normal y-kabel). Fartreglaget "piper" genom att ge ström till motorn i hörbara frekvensområdet, så det är helt normalt att motorn skakar när du hör pip.

Skrotiz
2011-07-25, 21:57
Glöm inte att vara försiktig med motorn. skulle den dra på för fullt så åker den iväg ordentligt ifall du har den liggande på bordet(har själv testat detta)

McRegor
2011-07-25, 21:58
Hej,
Bara en fundering eftersom jag aldrig kört servotestaren som trottelkanal....
Det är inte så att det har något med den reversering av trottelkanalen som man normalt måste göra bl a med Futaba-sändare för att få fartreglaget att fungera ?
//Roger

Skrotniklas
2011-07-27, 09:02
På kabeln mellan servotest och fartreglage är röd=+ svart=- och vit=ppm (styrsignal). Eventuellt måste du ha signalkabeln till både in och ut på servotestaren. Detta löser du med en y-kabel som delar signalen till två ut (detta är inte en normal y-kabel). Fartreglaget "piper" genom att ge ström till motorn i hörbara frekvensområdet, så det är helt normalt att motorn skakar när du hör pip.

Ok, så det är bara den vita signalkabeln som då ska delas och även då sättas på signal ut. Dvs på utgången så sitter enbart den vita kabeln.

Skrotniklas
2012-06-30, 13:52
Ok, nu är det dags att ta tag i detta projekt igen!:)

Jag satte den vita signalkabel på både in och utgången och nu spinner motorn som en katt.
Jag ska ordna en drevning mm för att få rätt hastighet på hjulet men det ska väll lösas.

Men mitt problem nu är gasen, jag kan ju inte använda en servotestare som gas utan behöver något återfjädrande.
Helst skull jag ha en tumgas eller liknande på styret som reglerar effekten.

Har ni någon ide om hur jag skulle kunna lösa det?

Skrotiz
2012-06-30, 13:57
Då blir det att bygga ett eget gashandtag som är återfjädrande och med en potentiometer.
Vet inte riktigt hur din servotestare ser ut men bäst hade nog varit att använda den om det ryms på styret, eller flytta ut potentiometern från den.

Skrotniklas
2012-06-30, 18:55
Ok, så det är ingen som vet om något som kunde fungera bättre original?

Det är denna servotestare jag har:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8296

Inte så snyggt eller praktisk att ha på styret, så den måste slaktas och jag vet inte om det är möjligt.
För att då senare dra upp någon mindre del av den till styret.
Då jag inte är någon el-guru så vet jag inte ens om det är möjligt.

2012-06-30, 20:47
Det finns såna gashandtag till elmotorcyklar på ebay och hos dom som säljer elkonverteringskit

Skrotniklas
2012-06-30, 23:11
Ok, vad tror ni då om denna, är den kompatibel med mina grejer?

http://www.ebay.co.uk/itm/Electric-Bicycle-Kit-Thumb-Throttle-24-36-48V-Led-Power-Indicator-Vehicle-Parts-/140609972648?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20bd01e9a8#ht_1693wt_1037

Skrotniklas
2012-07-30, 12:36
Här har ni lite bilder från bygget!

Men jag testade åket igår och den gick riktigt riktigt dåligt:banghead:

Om jag gasar (med servotestaren) lite lite så bara rycker det i motorn fram och tillbaka, den orkar inte köra igång.
Om jag gasar lite mer så kommer den igång och börjar driva men låter som en påse skit, låter riktigt högt och skramplar.
Om jag planar ut med lite fart och bara gasar lite så driver den fint och tyst, så glida går fint.
Om jag gasar lite mer, kanske 30% så slutar den driva och bara tjuter/viner/yler. Fattar inte alls för motorn snurrar med hjulet, men det låter typ som att motorn frikopplat men vad kan jag om elmotorer. Om jag drav av gasen mer så kan den börja driva igen.

Så nu står jag med en ej fungerande plan till elcykel för det känns som om den motorn inte fungerar???

Vad tro ni?


30755307563075830759

numnutchris
2012-07-30, 14:20
Låter som timingproblem (pga felinställd eller underdimensionerad motor, alt fel kV för din "setup").
Annars ser bygget intressant ut, inbyggd ballvärmare vid fetgas... (syftar på ackets placering :) )

Ska drivlinan bara fungera som hjälpmotor kanske du ska fundera på någon form av slirkoppling...?

tomasstrom
2012-07-30, 21:44
Du har inte för hårt spänd kedja? Tänk på att t ex en mc brukar ha flera centimeter glapp i drivlinan. Det kan ju orsaka för hård belastning på lagret i sidled då de flesta modellmotorer är gjorda för axial belastning.

fredrikb
2012-07-31, 22:11
Vad tro ni?


hej
Jag har gjort något liknande för ett år sedan Jag hade en motor på 850kv och då hade jag en utväxling i 2 steg och ändå så överbelastade jag motorn så att den tappade timningen och den skrek.
Efter mycke om och men fick jag den och fungera ända till jag brände upp fartreglaget och allt hamnade i soporna.
Prova att sätt ett större bak drev och då menar jag stort som fäljen ungefär prova sedan om det blir bättre.

Kenneth E
2012-08-01, 08:54
Jag är inne på samma linje som de andra, bygg om motorns upphängnig så motorn inte belastas i sidled, samt öka utväxlingen.

Om nu cykeln skall låt säga rullar i 20km/h vad blir då varvet på motorn, är det kollat?
Har du envägs lager på motorn eller tänker du köra motorn som broms?

Ge dig inte, jag har själv funderat i dina banor.

Skrotniklas
2012-08-01, 23:10
Hmm, hur bygger jag om drivningen så att inte motorn belastas i sidled?

Ang utväxlingen så tog jag det minsta och det största drevet till mopeder som jag hittade - 9t samt 50t.
Det i kombination med en 450kv motor tänkte jag skulle fungera, men jag får kanske tänka om.