handdator

Visa fullständig version : Bortslös motor!



orion1
2011-07-02, 13:41
Hej!
Är det någon som vet hur man vet vilken motor som passar till vilket fartreglage?
Tex volt, mah eller något annat som ska stämma.
Tacksam för svar
MVH Viktor

freddan_6
2011-07-02, 14:25
Visst är det många som vet.

Som man frågar får man svar, jag vet, men jag kan inte svara dig för du ställer för allmänna frågor.

En motor har max ström, max effekt och max spänning. Dessa ska du inte överskrida.
Ett fartreglage har max ström och max spänning, dessa ska du inte överskrida.
Ett batteri har en viss energi (som räcker till flygtid) och en viss maximal ström som du inte får överskrida.

Det som drar ström är propellern, eller mera exakt propellerns varvtal, och det är ju lätt att förstå för det är det arbete man utför med elmotorn.

Varvtalet styrs av kV, ett mått på hur många varv en obelastad motor gör per volt. Och spänningen, och hur stor propellern är.

Ökar du stigning eller diameter på propellern så ökar strömmen, och vice versa.
Ökar du antalet celler på batteriet så ökar strömmen enligt ohms lag.

R*I=U eller I=U/R. I är ström, U är spänning och R är motstånd.

Eftersom effekt P = U*I så ökar effekten kvadratiskt med ökande celler. T.ex. öka från 2 till 4 celler
så dubblar du strömmen och spänningen men fyrdubblar effekten.

Lämpligt är att dimensionera fartreglaget något större än max märkström för motorn. Fartreglaget går sönder ganska snabbt vid överhettning, medan motor behöver kanske 60 sekunder för att bli överhettad.

Så i min seglare har jag en motor som tål max 4 Celler, jag använder 3 celler. Motorns märkeffekt är 605W vid 4S, vilket motsvarar 42A. Motorn har kV=1000. Fartreglaget tål max 60A och 6S. När jag flög sist använde jag 63A ström, men bara i 20S i stöten, sen seglade jag cirka 3 minuter innan det var dax att gasa igen. Med detta beteende blev motorn och fartreglaget varma, men inte heta. Batteriet jag använde var 2250mAh 45C 3S två stycken i parallell. Max ström för dessa batterier är 2,250 * 45 * 2 = 202A. Förut använde jag en mindre propeller så att strömmen blev max 52A. Då blev ingenting varmt.

http://agert.homelinux.org/blog/images/thumb/1/1f/Flightlog_2011-06-29.png/600px-Flightlog_2011-06-29.png stor propeller 13x8

http://agert.homelinux.org/blog/images/thumb/2/2f/Flightlog_2011-06-26.png/600px-Flightlog_2011-06-26.png liten propeller 12x6

-edit lade till om kV

senmathal
2011-07-02, 18:00
Ett problem med el-flyg tycker jag är just det som illustreras ovan. Är man inte utbildad i ellära är det snart sagt omöjligt att plocka ihop en fungerande drivlina. Och frågar man är svaren ofta så komplicerade för de som inte har ellära som specialintresse att man inte förstår. När det gäller metanol så är det på något sätt enklare. Står det i modellens specifikation att en .40 motor är lämplig så fungerar det med en .40 motor. Visst, en del .40 motorer är vassare än andra men en .40 motor fungerar och vilket servo som helst går att använda som fartreglage.

Jag förstår inte varför de som säljer modeller inte i större utsräckning säljer kompletta anpassade drivlinor för oss som inte är elingenjör eller åtminstone föreslår en drivlina. Det skulle ju t. ex gå att rekommendera flera olika till samma modell. Ex en med hovringsprestanda och en med för mer normala prestanda. Sedan kan ju de som kan och vill plocka ihop sin egen drivlina. Själv förstår jag väl någorlunda ohms lag men inte mycket mer och jag har dragit mig för att börja med el då det verkar så komplicerat.

/Mats

AmRi
2011-07-02, 20:35
Hej

Jag hoppar in här och lägger till lite info som jag hoppas är till hjälp.
Man behöver inte ha några förkunskaper i ellära förutom att P(effekt i watt)=I(ström i A)*U(spänning i Volt).
För att plocka ihop en väl fungerande elsetup kan man gå på vissa tumregler för det skall ju vara enkelt! Information om max ström och cellantal står för varje motor och fartreglage som man använder sig av vid inköpet.
1-Man behöver ca 500watt/kg modell för mycket bra prestanda på sin modell som man självklart kan minska ngt om man inte behöver mycket effekt för sin modell men skulle inte gå under 300watt/kg i normala fall.
2-Man kan plocka ut ca 4kw/kg motorvikt
3-Välj 3cells lipopack för en modell på ca 120cm spännvidd som vi säger är vår startpunkt för utomhuskärror.
4-För varje 12cm som spännvidden ökar lägger du till 1cell på batterit. Dvs 4s för en spännvidd på 132cm, 5s för 144cm, 6s för 156cm, 7s för 168cm, 8s för 180cm, 9s för 192cm, 10s för 204cm, 11s för 216cm och 12s för 228cm:)

Exempel
Vi tar en 40-modell med 150cm spännvidd och som skall enl. spec. väga 2.5kg.
Enligt spänvidden vet vi att 5 eller 6s skulle fungera utmärkt så vi väljer 5s för exemplet.
Vi vill ha mycket bra prestanda så vi tar 2.5kg*500watt=1250watt totalt inmatad effekt
Enligt 4kw/kg motor behöver vi en motor som väger ca 4000/1250=ca 300gr
Lite om kv-talet:
Om man är en före detta metanolflygare vet man att motorn på en 40-modell går och mår bäst om det får varva bortåt 11000rpm statiskt. En elmotor som har högre vridmoment vid lägre varvtal behöver inte varva lika mycket och 80% av det varvet verkar vara ett bra tal för beräkning för kärror under 180cm spännvidd.
Stora pumpade förbränningsmotorer är redan lågvarviga så där kan man räkna med en elmotor som varvar ca 90-100% av vad de varvar.
Så i vår exempel blir det i alla fall 11000*0.8= ca 8800rpm detta ger oss en önskad kv-tal på motorn på ca 8800rpm/18.5volt= ca 500 i kv.

Vi vet effektbehovet (1250watt) och spänningen på en 5cells lipoack (5x3.7volt=18.5) och då räknar vi strömmen för att veta vilket fartreglage vi skall köpa.
P=I*U dvs I=P/U dvs I=1250watt/18.5v= ca 65A så välj hellre ett fartreglage på 80A eller mer.
Man börjar helst med en ngt mindre propeller och mäter strömmen så att det inte överstiger 65A som vi räknade fram förut. Då var det klart för flygning!

freddan_6
2011-07-02, 21:44
rcflight har en bra guide om vilka effekter som är användbara

http://www.rcflight.se/modellflyg/motor_fartreglage.aspx

(http://www.rcflight.se/modellflyg/motor_fartreglage.aspx)

senmathal
2011-07-02, 23:02
Det var en bra länk som samtidigt visar hur lurigt det är att förstå och tänka rätt. Spåntant känns det t. ex. som en självklarhet att flera celler och högre spänning borde vara lika med större propeller medan det fungerar precis tvärtom. Likadant när det gäller kv, ju högre kv desto mindre propeller och vice versa. Men antagligen är det väl så att om man väl börjat använda el så börjar även begreppen att klarna, åtminstone brukar min hjärna funka så.

Nu har jag fått god hjälp av bl. a. Fredrik så när grejerna från Kina väl anlänt är det tänkt att mitt första el-flyg ska i luften, en Cub, som jag har haft i många år och reparerat ett antal gånger. Det jag gruvar lite är dock att förstå mig på laddproceduren och ställa i laddaren som följer med beställningen rätt. Men jag får väl anlita detta forum även för det :)

/Mats

freddan_6
2011-07-03, 10:43
Det var en bra länk som samtidigt visar hur lurigt det är att förstå och tänka rätt. Spåntant känns det t. ex. som en självklarhet att flera celler och högre spänning borde vara lika med större propeller medan det fungerar precis tvärtom. Likadant när det gäller kv, ju högre kv desto mindre propeller och vice versa. Men antagligen är det väl så att om man väl börjat använda el så börjar även begreppen att klarna, åtminstone brukar min hjärna funka så.

Nu har jag fått god hjälp av bl. a. Fredrik så när grejerna från Kina väl anlänt är det tänkt att mitt första el-flyg ska i luften, en Cub, som jag har haft i många år och reparerat ett antal gånger. Det jag gruvar lite är dock att förstå mig på laddproceduren och ställa i laddaren som följer med beställningen rätt. Men jag får väl anlita detta forum även för det :)

/Mats
Det var ännu lurigare i början eftersom man lindade sina egna motorer då (från CD-ROM och HDD-drivar i datorn), och antal lindningsvarv är omvänt propotionellt mot kV. Så för högt kV så ska man ha få varv, och för lågt kV ska man ha många varv.

dumbo
2011-07-03, 12:21
Ett problem med el-flyg tycker jag är just det som illustreras ovan. Är man inte utbildad i ellära är det snart sagt omöjligt att plocka ihop en fungerande drivlina. Och frågar man är svaren ofta så komplicerade för de som inte har ellära som specialintresse att man inte förstår.

Jag kan hålla med om att det var lite "klurigt" att förstå hur man ska tänka till en början, men det var främst hur man ska tänka runt Kv-tal och hur mycket effekt man ska ha till en modell som var/är knepigt. Just dessa saker tyckte jag var lite svårt att få koll på med en gång, trots att jag jobbat med konstruktion av elektronik, men så har just dessa saker inte heller så himla mycket mer el/elektronik att göra. Den mycket grundläggande elläran som behövs här, dvs ohms lag, fick åtminstone jag lära mig i grundskolan.
Hur som helst så är det så att när man väl börjar lite smått så faller bitarna på plats. Nu, ett halvår senare, känner jag att jag har betydligt bättre koll på hur man bör tänka ang. Kv-tal och effekt och det är ju ganska lätt att "översätta" dessa saker från förbränningsmotor till el. En 40-motor utvecklar ju i runa slängar 1hkr, dvs 735W, vilket ger en motor på ca 200g. Den varvar väl, beroende på slaglängd osv en 12000rpm med en 10x6 eller 11x5 eller liknande? 12000rpm ger ett Kv på ca 800 på 4S. Då får man ett lite lägre varvtal med propellern på, såklart. Antingen går man upp lite i proppellerstorlek eller så väljer man något högre Kv, om pitchghastigheten är viktig.

Ang. att handlare borde kunna föreslå en setup så tror jag att de flesta gärna hjälper till om man frågar. Med den stora flora av modeller som finns idag är det dock ganska mycket jobb att gå igenom allt och föreslå drivlina till alla. RCFligt gör det dock på många av sina modeller redan från början.

Sen är det faktiskt så att förbränningsmotorer åxå kräver en del kunnande. De kan vara svåra att starta och man ska ha dem att gå bra, med tillförlitlig bränsletillförsel, hur ska man placera och montera tanken? Hur stor tank ska man ha? Hur ska man ställa in nålarna? Vad ska man ha för bränsle och olja? Vad ska man ha för glödstift? Massor med saker som är svårt när man inte gjort det innan (precis som med el) och mycket av detta slipper man med elflyg. Elmotorer startar när man drar på gas och elmotorer svarar blixtsnabbt på gas, utan strul med att ställa in nålar osv och luftbubblor i bränsletillförseln finns inte...