handdator

Visa fullständig version : Multiwii hexa a la electronicarc



zoomzky
2011-07-05, 07:07
Hej!

Har precis fått levererat hexakopter-kit från ElectronicaRC
Ram (http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_85_92&products_id=609&language=en&osCsid=938f7ab22ec743706185c8cba5745440)
Kontrollerkort multiwii (http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_85_89&products_id=600&osCsid=938f7ab22ec743706185c8cba5745440)

Nöjd med ramen och den är monterad och klar, däremot sparsamt med dokumentation på elektroniken. Väntar epostsvar på "tusentals" frågor från leverantören men brassar på med lite funderingar i rcflyg-forumet med...tilläggas skall att jag tidigare byggt Tricopter bestyckad med KK-kort. Multiwii är en ny bekantskap

Har jag sån tur att någon satt ihop samma modell?
PPM encoder på en Futaba 617rs = inge problem? Hur kopplar jag ihop??
Hur ser jag att en propp e cw vs ccw?
Jag beställde firmware med x-config. Vad är det igentligen för skillnad på x och + på en hexa??
Fler frågor kommer garanterat följa.... :)

Mvh,
/z

zoomzky
2011-07-11, 11:00
En kommentar om hexaramen från ElectronicaRC....

Plasten är av usel kvalité och spricker synnerligen lätt. Efter två inte så usla landningar har jag inget landningsställ längre :( Klagat hos leverantör men lär inte fått utbytt...

/Z

UndCon
2011-07-13, 08:37
Propellrarna ser du enkelt om de är CV/CCV
de roterar höger/vänster och då är bladen vinklade åt andra hållet.

Trist med ramen, jag bygger egen i aluminium och köper det på Bauhaus
2meter 10*10mm aluminium kostar mindre än en hundring och då får man ut många bommar.
Lite aluminiumplåt eller vad man finner lämpligt till centrum sedan är det bara att flyga
Tillkommer lite skruv & mutter givetvis

Uppskattar att en Quad ram då kostar ca 150.-

zoomzky
2011-07-13, 09:55
Propellrarna ser du enkelt om de är CV/CCV
de roterar höger/vänster och då är bladen vinklade åt andra hållet.

Trist med ramen, jag bygger egen i aluminium och köper det på Bauhaus
2meter 10*10mm aluminium kostar mindre än en hundring och då får man ut många bommar.
Lite aluminiumplåt eller vad man finner lämpligt till centrum sedan är det bara att flyga
Tillkommer lite skruv & mutter givetvis

Uppskattar att en Quad ram då kostar ca 150.-

Jooo jag lyckades klura ut propparna. Vanligtvis bygger jag ram själv men kände mig stressad att sommarn snart är slut och ville ha något snabb-byggt.

/Z

zoomzky
2011-07-26, 18:31
Snart är nog min Hexa till salu!! Byggmaterialet är verkligen skräp!!

Har byggt nytt landningställ och måste bygga om överdel på coptern med...jisses vicket smäck.
Plasten spricker nästan när man tittar på den!!

Kommer inte handla av ElectronicaRC igen...

Är inte nöjd med Multiwiikortet heller, mitt kk-kort med sina trimpottar är enklare att trimma.

/Z (Surmulen)

UndCon
2011-07-26, 20:14
Lite trist att du inte är nöjd. MultiWii i sig är det absolut inget fel på utan det är nog kombinationen med Ram och utrustning som är problemet.


Jag fick hem ett Tricopter-kit från Anspe idag (beställt åt en kund)
Ramen ser bra ut - har bara lyft lite på locket...

//UndCon

zoomzky
2011-07-27, 16:40
Lite trist att du inte är nöjd. MultiWii i sig är det absolut inget fel på utan det är nog kombinationen med Ram och utrustning som är problemet.


Jag fick hem ett Tricopter-kit från Anspe idag (beställt åt en kund)
Ramen ser bra ut - har bara lyft lite på locket...

//UndCon

Jooo du har rätt det är inte fel på MultiWii-kortet. Var bitter och uppjagad över ramskräpet när jag skrev inlägget. Blev inte mindre less när jag krascha 2 ggr med tricoptern samma kväll men ingen minns en fegis och ett par timmar i garaget så e trin fixad :)

Funderar ändå på att sälja Hexan när den flyger som den ska. Har ingen användning av densamma eftersom tricoptern flyger så pass bra.

/Z