handdator

Visa fullständig version : Höjd via gps går ej att lita på



kamelkungen
2011-07-06, 21:38
Hej

Har precis testat min nya remzibi gps. Fungerar fint men höjden som räknas ut från gps är ju helt knasig visar allt mellan -70m och +40m under en flygning.

Visst är det svårt att räkna höjd med gps men såhär fel borde inte inte bli.

Hur många sateliter bör jag ha när jag sätter "home" ? Hade bara kontakt med 3st kanske därför det blir knas?? Senare under flygningen hade jag 8-9 st hela tiden. För överigt har jag inga ideer.

port513
2011-07-06, 21:47
Har du ingen extra sensor för lufttryck så ska du inte lita allt för mycket på höjdangivelsen på en GPS.
http://www.lantmateriet.se/upload/filer/kartor/geodesi_gps_och_detaljmatning/geodesi/vanliga_fragor/Hojder_matt_med_GPS_pdf.pdf

/Henke

firstflight
2011-07-06, 22:26
Hej!
Du kan lita på en GPS höjdangivelse om du har minst fyra satelliter, men ju fler desto bättre.
GPSen använder grovt räknat tre satelliter för att triangulera positionen och den fjärde för felkorrigering.

Jag har också testflugit med min nya Remzibi OSD och är mycket nöjd. Har jag minst 6 satelliter låsta när jag sätter "Home" så stämmer den relativa höjden på metern när jag landar igen. Däremot kan man inte lita på den absoluta höjdangivelsen enligt vad Henke länkar till ovan.
/mvh Mattias

Mr J
2011-07-06, 22:55
Jag tycker att min EzOSD verkar stämma någotsånär, om man bara "nollar" den manuellt när man ska flyga på ett nytt ställe.
Däremot är den hopplöst långsam med att visa höjdförändringar, så "instrumentinflygning" till landning blir lite vanskligt...
Men, om man ligger och kuskar runt på samma höjd funkar det bra att kika på höjden och göra en bedömning, typ nu har jag 50m höjd och 150m till fältet så det blir nog en lagom plané.

kamelkungen
2011-07-07, 07:48
Hej

Tittade på videon från gårdagens flygning och konstaterade att jag nollade på 3 sat och när den fick 4 sat så ändrades höjden från 0 till -70m. Ska testa att vänta in 5 sat innan jag nollar.

henke2
2011-07-07, 10:31
Just höjd och GPS brukar inte funka speciellt bra. Min telefon låser 12 sateliter, men har ändå ingen vidare koll på höjden.

cyberpete
2011-07-08, 09:59
Har EgleTree OSD med EagleTree 10hz GPS. Har bara provat lite men min visar höjd över havet. Går det på något sätt få den att "nolla" höjden där jag startar så att den visar höjd över marken ist?

cyberpete
2011-07-09, 21:04
Ingen ?

Christian
2011-07-09, 23:12
Min nollar höjden av sig själv. Visserligen befinner jag mig sällan så högt över havet men det borde ju spela mindre roll.
Jag sätter inte Home förrän jag har 3D fix om det kan vara orsaken möjligen.
Fast jag tycker det är förvånande att både gps höjd och baro höjd driver. Har varit med om att de skiljt 3-5 meter mellan start och landning. Ok för gps men lufttrycket kan inte ändra sig så mycket på en 10-minuter flygtur.

kamelkungen
2011-07-10, 08:02
Igår testade jag och kom fram till att om jag nollar med 4 sat och pallar upp så att mottagaren är rak så skiljer sig höjden +-10m mellan start till landning vilket måste anses som normalt.