handdator

Visa fullständig version : Felsökningshjälp, MultiWii



MrOvanhill
2011-07-07, 17:22
Hej på er!

Jag håller på att sätta ihop min första multikopter (quad-X) och har kommit så långt att motorerna går att starta, snurrar åt rätt håll och både WMP och Nunchuck registrerar data i MultiWiiConf1_7. Utöver det så registrerar mottagaren både tilt-, roll-, yaw-, throttle- och mode-kanalerna värden mellan 995-2015 ungefär, centrerat runt 1500.

Nu kommer vi till det lustiga som är fel och trasigt:

Jag kan gasa kollektivt och jag kan styra yaw med korrekta esc-utslag som resultat, men det händer inte ett dugg på roll och nick.

Vad tror ni detta kan bero på?

simply
2011-07-08, 06:27
Hej!

Låter riktigt konstigt... har du gjort en Read - Write på inställningarna i GUI:t? Från början vet man aldrig vad det är för data som ligger där... såvitt jag vet...

Får du inga utslag på motorstaplarna i GUI:t heller, när du gasar upp lite och drar lite i högra spaken??

//A

MrOvanhill
2011-07-09, 01:29
Hallå igen!

Jag tror jag hittat problemet.

Jag aktiverade internal pullups för att driva den på 5V istället för 3,3V i mjukvaran. Då blev den mer stabil i bootsekvensen.

Jag ökade upp skev- och pitch-rate i GUIt. Nu ger den gas när man vevar med spakarna.



Bara att trimma till den så den går att flyga kvar nu då.

PatrikE
2011-07-09, 12:15
Kolla även Rc-rate den begränsar alla utslag.Mellan 0.6-0.9 bör funka

MrOvanhill
2011-07-09, 19:47
ok... Ska kolla!

Tack!


Btw, flög i mer än en minut alldeles nyss. :-D

simply
2011-07-11, 08:50
Hur stor är den? Motor-Motor och vikt?

MrOvanhill
2011-07-12, 11:49
Den är 440 gram och 46 cm diameter axel-axel

Innehållsförteckning:

MultiWiiCopter Paris3 kort med original WMP+NK (hade klonkort som jag inte riktigt fick rätsida på.)
Motorer: Turnigy 2204-14T
Esc: HK SS 8-10 esc
Mottagare: FrSky D6FR
Batteri: 3S1000
Propar: 7*3,5
Bommar: 10*10 fyrkantalurör (Bauhaus)

Samt lysdioder röd grön vit (vänster, höger, bak respektive)


Flyger fint nu! Lite småpill kvar med MutiWiiConf, men egentligen bra.

simply
2011-07-12, 16:13
Det var en liten rackare... kul att du fick lite ordning på det till slut. Det här med PID-inställningarna kan vara lite knepigt.

Har du några bilder?

/A

MrOvanhill
2011-07-12, 17:16
det går väl att ordna.

Bilder kommer ikväll!

UndCon
2011-07-13, 08:32
Grattis - det är inte helt enkelt att komma igång - när man väl passerar det steget så är det bara kul - felsökningen innan maiden kan vara knepig

MrOvanhill
2011-07-13, 14:21
Tack!

Jo, det gäller att ha tålamodet att trixa med en parameter åt gången och fatta vad som händer när man ändrar på den. Sedan trixa vidare med nästa och till sist dra slutsatser om hur de ska kombineras.

Inte riktigt nöjd ännu. Den funkar finfint i manuellt läge (acro) men autostabiliseringen är inte helt hundra ännu. Flyger ett tag, sen får den hicka och överkompenserar, känns det som. Men det är ju bara att trixa vidare.


Här kommer en bild på skapelsen!

21999

UndCon
2011-07-13, 15:22
Den påminner om min lilla Quad...

http://www.undcon.com/2010/10/01/quadcopter-finished-2/

MrOvanhill
2011-07-13, 16:06
Hmmm... Kåpan var... Påfallande lik! Du ser också ut att ha använt samma motor. Fast mindre esc'er. Min borde vara tyngre än din eftersom jag har mer glasfiberram för att hålla armarna fixerade. Du ser ut att ha dragit ihop alurören till ett kors och sedan monterat allt på det. Det var väl något sånt jag tänkt mig från början, men sen hittade jag glasfiberbasplattor på Aeronautichobby.com som löste ett problem.

Christian
2011-07-13, 22:14
Hur var glasfiberplattorna? Lite nyfiken då det är jag som fräst dem åt Aeronatic. Dock deras design.

MrOvanhill
2011-07-14, 00:05
Glasfiberplattorna var riktigt trevliga. Jag har testat att trilla ner quaddron i asfalten med ena armen först och det sitter som gjutet även efteråt. Då använde jag två stycken, en över och en under alubommarna och skruvade dem mellan glasfiberplattorna.

Utmärkt betyg på dem som sagt!

Christian
2011-07-14, 10:14
Glasfiberplattorna var riktigt trevliga. Jag har testat att trilla ner quaddron i asfalten med ena armen först och det sitter som gjutet även efteråt. Då använde jag två stycken, en över och en under alubommarna och skruvade dem mellan glasfiberplattorna.

Utmärkt betyg på dem som sagt!

Kul att höra!

UndCon
2011-07-14, 13:00
Kul att höra att de funkar bra - kanske beställer ett set jag med.
/UndCon

Jode
2011-07-19, 04:42
Lite nyfiken på hur karaktären på en så pass stor quad med i mitt tycke väldigt små proppar är?
Någon tyckte liten, 46cm är typ som den största quadram tex.MK säljer, på den ramen kör jag 10" eller 12" propellrar.
Den jag kör Quadrino (MWC) på nu är 35cm motor till motor, med 8" gaui proppar. Med den lyfter jag GoPro i hus och ett 2200mah.
Är längre mtm avstånd mycket stabilare?
mvh J


Den är 440 gram och 46 cm diameter axel-axel

Innehållsförteckning:

MultiWiiCopter Paris3 kort med original WMP+NK (hade klonkort som jag inte riktigt fick rätsida på.)
Motorer: Turnigy 2204-14T
Esc: HK SS 8-10 esc
Mottagare: FrSky D6FR
Batteri: 3S1000
Propar: 7*3,5
Bommar: 10*10 fyrkantalurör (Bauhaus)

Samt lysdioder röd grön vit (vänster, höger, bak respektive)


Flyger fint nu! Lite småpill kvar med MutiWiiConf, men egentligen bra.

MrOvanhill
2011-07-20, 15:28
Tjaa... Jag har inget att jämföra med, men jag läste på multiwiicopter.com och tog de mått som rekommenderades på deras "getting started"-sida (http://www.multiwiicopter.com/pages/getting-started) och så fick det bli så.

Den funkar ju. Möjligen skulle det ge bättre yaw om jag smällde på större propar. I övrigt så klarar den utan problem av att lägga sig på taket från stillastående om man gasar på en aning och ger fullt på skev eller tilt.

Det... hmmm... vet jag! :-D