handdator

Visa fullständig version : Varför tar min gps så lång tid på sig att hitta sateliter vid start??



kamelkungen
2011-07-11, 22:42
Hej

Har remzibi osd med gps.
Den tar längre och längre tid på sig att hitta signal.
När den var ny tog det ca 2-3min. Sedan har tiden bara ökat.
I förrgår tog den 5 min, Igår tog den 17min på sig. Idag väntade jag 26 min men ingen signal så jag gav upp. Solen gick ner så det var ingen ide att vänta längre.

Vad finns det för knep för att få signal? Saken är den att när den väl hittat sateliter så är det inget som helst problem och hittar den 3 så har den snart 8st och den låser fint. Men varför tar den sån tid på sig att starta upp??! Tacksam för tips om ni har stött på problemet eller har ideer. Befinner mig ute på landet och har planerat för massor av flygning här.

kamelkungen
2011-07-11, 23:09
Hej igen,
Jag hittade det hä vilket delvis förklarar mitt problem:
http://www.gps-basics.com/faq/q0113.shtml

DrHanke
2011-07-12, 09:04
Vad har du videosändaren på för frekvens?

kamelkungen
2011-07-12, 11:23
Tx på 2.510GHz (kanal8)

Imorse fick jag kontakt efter 50min, sedan stängde jag av och satte igång igen. Tog då bara 4min att hitta (samma?)sateliter igen.

Det finns dock en skillnad, jag har för det mesta varit hemma på lidingö och nu är jag i E-tuna på landet och det är här jag fått problem. Gick ut med barnvagnen imorse och då såg jag bondens elstängsel ca 100m bort...det är igång och jag antar att flankerna är ganska "vassa" vilket teoretiskt borde medföra att massor av frekvenser sänds ut via stängslet. Det kan möjligen också förklara varför flygplanet plötsligt under några sekunder intog failsafe under flygning.

firstflight
2011-07-13, 22:28
Hej Candyking...

Jag har också skaffat Remzibi OSD och är mycket nöjd. Enda minustecknet är att den tar så lång tid på sig att fixera positionen. Även om man bara stängt av gpsen ett par sekunder för batteribyte så tar det minst 5 minuter för att få positionen låst.

Plockade isär gpsen ikväll efter dagens flygningar och hittade förklaringen. Till skillnad mot hos de flesta gpser jag använt så saknar den här batteribackup för lagring av positionen. Oftast finns det ett knappcellsbatteri eller en kondensator som gör att senaste satellitdata lagras och gpsen startar snabbare (sk hot-start".

Att strömkällan saknas innebär att gpsen måste kallstarta varje gång.
Borde vara enkelt att tillverka en egen batteribackup. Jag får fixa det en regnig dag...
/mvh Mattias

kamelkungen
2011-07-14, 20:14
hej firstflight,

Såg du var det stod på kretsarna i mottagaren? Kanske där finns något ee-prom så att data sparas utan att ström finns?
Hur är det med andra varianter typ eagletree? Är dom också såhär sega i starten?


Jag har konstaterat att om man nollar gps:en på 8 sateliter så stämmer även höjden otroligt bra . Dock tar det tid att få fatt på 8 sateliter.


Övrigt: Har laddat F-16 look på skärmen, är väldigt nöjd med flexibiliteten som den här osd:n erbjuder.

firstflight
2011-07-14, 21:37
Hej!
Visserligen är jag bättre på mjukvaran än på hårdvaran i GPSer men vad jag kan se så lagras inget på kortet, jag har dock inte hunnit så långt i mina efterforskningar ännu eftersom det är Prio 2.
Prio 1 är att koppla upp mig mot OSD't. Min Prolific-kabel kan koppla upp sin mot datorn, men jag får inget svar från OSD.
Ett försök av flera hundra har lyckats...

Trots detta är jag positiv till RemzibiOSD. Texten är mycket lättare att läsa än på SimpleOSD och den är inte alls så vibrationskänslig som den.
Här är en liten filmsnutt från gårdagens flygningar då jag fick ett par timmars effektiv flygtid:

http://www.youtube.com/watch?v=Of4j87cuLbM

Jag återkommer om GPSen inom kort.
/Mattias

kamelkungen
2011-07-15, 09:31
Ska fråga Remzibi angående lagring av tidigare satelitkontakter.

Har sett att många osd i den här prisklassen har risig och otydlig text. Den här varianten bygger på ett maxim-chip, kanske ger lite högre kvalitet än de allra billigaste.

Märkligt att du har problem med att få kontakt med osd:n. Har du testat att stänga ner brandväggar och virus-prog? Har du provat att koppla upp dig mot en annan dator?
Jag har laddat bin-filer fram o tillbaka ett 10-tal gånger utan något problem alls. Har samma kabel som du. Håller inne reset knappen och slår igång strömmen. Sedan är kontrollerar jag och får alltid kontakt direkt.

firstflight
2011-07-15, 16:23
Fixat kontakten med RemzibiOSD.

Fick byta ut UART-bryggan mot den CP2102-kabel som följde med Simple OSD.
Så nu fungerar det att konfigurera OSD´t.

/Mattias

kamelkungen
2011-07-16, 08:33
Hittade den här varianten av remzibi på ebay:
http://cgi.ebay.com/Remzibis-OSD-10HZ-GPS-FPV-UVA-dragon-system-/180690956680?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2a12053188

Här syns tydligt att det finns ett batteri men är det här en annan variant av gps, 10Hz är icke orginal?

Jode
2011-07-17, 11:32
Jag hann köpa FeiYu Tech AP117 för 113$ inkl. GPS hos HK innan den försvann. HK hade hela FeiYu Tech's sortiment några dagar, sedan försvann allt. Undra varför. AP117 hittar alltid satelliter på under minuten. Texten är inte den snyggaste men man kan toggla 4 olika modes via ledig kanal på mott.

kamelkungen
2011-07-19, 12:13
Såg också att AP117 fanns till bra pris på HK. Sedan borta.

Såg att AP117 fanns helt nya på ebay för 100dollar inkl.frakt över hela världen men dom är också borta nu.
Dom har kanske en modell på G ?

firstflight
2011-07-19, 17:30
Hej!
Idag har jag bland annat löst mitt GPS-problem.

Lyckades löda loss GPSen från min SimpleOSD. Till skillnad från Remzibis så har denna batteribackup samt lysdioder som visar status. Den här här det: http://flytron.com/osd-headtrackers/15-simpleosd-gps-module.html.

Remzibis till vänster och Flytron till vänster:
22107

Sedan var det bara att löda på anslutningarna och sätta på batteriet. Vilken skillnad, Remzibis GPS (kallstart) tar ca 6 minuter efter byte av ack, Flytrons (varmstart) ca 15 sek!

Här är en spännande film från dagens meckande.

http://www.youtube.com/watch?v=WcMSYIBXYJU

Bara nästa regnskur dragit förbi så drar jag ut på fältet och testar live.
/Mattias

kamelkungen
2011-07-20, 07:36
Så du anväder simple osd gps till remzibi nu?
Det verkar gå fort vid återstart, bra om man har brådis!