handdator

Visa fullständig version : Det här var en trevlig kärra!



Rille Stark
2011-07-16, 16:55
Jag köpte denna efter att surfat runt lite på forum & läst.
Fick hem den i mitten på veckan & i torsdags satt jag 1 & 1/2 timme i en solstol & flög. Det räckte med en acke & planet flög från blåsa till blåsa! :)
Idag hittade jag termik så den blev en liten prick!
Planet är en Parkzone Radian & den flyger väldigt fint, dessutom är den lätt att se på långt håll!

Frid
/Richard

22072
2206922070

hbi
2011-07-16, 23:05
<gillar> :)

Club_one
2011-07-31, 14:47
En sådan kan jag tänka mig skaffa. Flyga vanliga plan på vindstilla dagar och den där på dom mindre bra dagarna. Hur fungerar segling exakt? Jag har lite svårt att förstå hur man får ett plan att hålla sig i luften i 1,5 timmar på ett batteri utan att tappa höjd hela tiden. Bor nämligen 500m från en skidanläggning och skulle kunna ta liften till toppen av berget (Ca 390m över havet) och flyga hela dagarna. Men först får det bli en Spektrum DX6I :)

freddan_6
2011-07-31, 16:19
En sådan kan jag tänka mig skaffa. Flyga vanliga plan på vindstilla dagar och den där på dom mindre bra dagarna. Hur fungerar segling exakt? Jag har lite svårt att förstå hur man får ett plan att hålla sig i luften i 1,5 timmar på ett batteri utan att tappa höjd hela tiden. Bor nämligen 500m från en skidanläggning och skulle kunna ta liften till toppen av berget (Ca 390m över havet) och flyga hela dagarna. Men först får det bli en Spektrum DX6I :)
Det finns två principer av segelflyg
Hangflygning. Om vinden trycks uppåt på grund av att t.ex. skidbacken eller land är i vägen kallas detta hangflygning. Man kan ofta se måsar och trutar utöva denna typ av flygning. Vinden trycker upp fågeln eller planet, så att planet inte trillar ner. På engelska "slope soaring". Kolla youtube.
http://users.iafrica.com/s/st/stevemac/afc/ssoar.gif

Termikflygning. Om vinden värms av solen så släpper den från marken och stiger uppåt. Detta är lite marigt att pricka för nybörjare på termik som jag, men glador är överjävliga på att hitta termik, så spana i luften efter glador (eller andra rovfåglar). De flyger i cirklar utan att röra vingarna. "Thermal soaring".
http://www.raptorcorridor.org/files/images/Thermal%20%20soaring.jpg

Rille Stark
2011-07-31, 17:56
Jo, det var fina beskrivningar! :)
Just nu har det bara blivit termik även om jag förr om åren segelflög mycket på hang.

När det gäller att flyga termik så är mitt tips att titta på hur planet beter sig. Man flyger med så lite spakrörelser som möjligt så man ser om planet stannar upp & stiger eller ökar farten & sjunker. Stiger planet så är det bara börja kurva. Börjar planet sjunka flyger man därifrån fortare än kvickt & letar någon annanstans. Drar planet iväg åt höger så har det förmodligen tryckts iväg av termik till vänster så då är det dags att svänga vänster & tvärtom då.
Fåglar är en tydlig indikation. Tex. samlas de från alla håll & kurvar över en plats då är en stor temikblåsa på väg upp.
Lättast är detta när vinden är svag. Blåser det mycket så rör sig termiken med vinden, vilket gör saken lite mer komplicerad.


Frid

StarvinMarvin
2011-07-31, 21:09
Fan nu blev man ju sugen att skaffa segelkärra också :P jävla forum.. :P tack för en klockren beskrivning av termiken :)

Club_one
2011-07-31, 22:47
Ja, jag tackar också en del. Och hoppas att du får lite mat i magen "Starvinmarvin" :)

HS-Racing
2011-08-04, 00:27
Fan nu blev man ju sugen att skaffa segelkärra också :P jävla forum.. :P tack för en klockren beskrivning av termiken :)

Segelflyg är helt klart en favorit, flög en ASW28 2,63cm tills häromdagen.. nåja de är lagbart... Men de är helt klart avkopplande och spännande på samma gång.. att en segelkärra skulle vara så rolig trots att jag flyger både Funjet ultra och 50cc maskin med rök och hela fadderullan, det trodde jag aldrig...

Det är bara att skaffa något snyggt och slangt och sätta igång !!