handdator

Visa fullständig version : GEE BEE mod Y - nästa projekt



Fyhren
2011-07-19, 21:12
Hej skalabyggare

Här är en presentation av mitt nästa projekt efter min SAAB J 21 i annat inlägg här under skala. J 21:an är inte helt klar men jag bygger bara på den under vintern medan jag avser bygga på detta lite enklare projekt på sommrarna.
Detta nya projekt skall bli en Gee Bee senior sportster mod Y. Det byggdes två styck av detta plan endast. Jag bygger det första exet som hade en stor ring runt motorn. Det andra exet hade en sedvanlig stjärnmotorkåpa med bullar till ventillyftarna.
Inget ex finns kvar utan båda havererade. De hann dock slå flera hastighetsrekord på 30 – talet.
Ritningen är gjord av Henry Haffke som var den som forskade fram uppgifterna om detta glömda plan och andra konstruktioner av bröderna Granville.
Modellens spv blir 90 tum dvs 2,3m. Ritningen visar hel vinge men jag gör en mittdel och två yttervingar som skarvas på. Anledningen är dels transportsynpunkten men även att jag då kan ha mittvingen sittande på kroppen eftersom stället sitter på mittvingen samt alla stag och stöttor mellan kropp o vinge mm där då flera kan sitta på utan att behöva lossas vid montage – demontage.
Bygger har börjat med mittvingen och hjulkåporna samt stället. Till hjulkåporna har jag gjort pluggarna i V o H halva och skall nu göra formarna och sen laminera två ex i glasfiberarmerad epoxy.
Stället är en ganska speciell konstruktion som skall rymmas inne under hjulkåporna och där har jag börjat med en mock-up modell (fjädrande) i trä (min vana trogen). När väl hjulkåporna är klara skall denna trä-mock-up ev.tillpassas o justeras så den ryms inne i kåpan innan jag gör det riktiga stället i metall. Ställen skall även ha fästpunkter för flera stag till vingen – därav den stora bågen bakom hjulet. På denna bågen kommer det sitta två plattor – en på var sida där stagen kommer fästas. Stagen går således genom kåporna in till dessa två plattor.

Hälsningar
Peder Fyhr
Lund
flyger i Eslövs mfk

QatHome
2011-07-19, 23:24
Kul och lite annorlunda objekt :)

Fyhren
2011-09-13, 18:51
23017

Hej igen

Har nu gjort formarna till hjulkåporna, laminerat hjulkåporna samt gjort ena stället i Al. Har även hittat hjul i helt rätt storlek (Kavan hos Engel modellbau).Siktar på att göra andra stället samt ev. planka mittvingen innan jag lägger undan detta "sommarbygge" och fortsätter med min J 21:a.(vinterbygget).

Riktigt struligt att montera detta ställ i hjulkåpan. Har gjort så att man stoppar in delarna i kåpan, vrider delarna rätt och skruvar ihop allt med kåpan lös, monterar till sist hjulet och för allt mot vingen och skruvar fast stället i fästena i vingen medan man håller upp kåpan så man kommer till med mejslarna mellan kåpan och vingen, sen förs kåpan mot vingen och fästes i vingens undersidas plankning.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i mfk Eslöv

freddan_6
2011-09-14, 14:50
Maffigt bygge, hoppas den flyger bättre än förlagan
m.v.h //Fredrik

jaka
2011-09-16, 17:13
Hej!
Jag är också en GEE BEE fan!
Har alla ritningar från Henry Haffke och en massa litteratur om GEEBEE kärrorna och bröderna Grannville.
Bygger sedan 26 år tillbaka en R-1:a från Henry Haffkes ritning. Har också gjort hjulkåpor och motorkåpa till R-1:an.
Ett tips!
Tyvärr är Henry Hafkes ritningar inte särskilt skalenliga. Hjulkåporna på alla hans kärror t.ex stämmer inte med verkligheten.
Nu kanske du redan tillverkat pluggen till hjulkåporna men vill du göra mer skalenliga kåpor så studera de bilder som finns på både Y och D modellerna, där ser man att hjulkåporna är mer strömlinjeformade framtill och inte så trubbiga som Henry ritat.

Tyvärr byggde jag min R-1:a med alldeles för tjock vinge (semisymetrisk) jämfört med originalet men det får jag leva med.

Fullskala kärran hade inga "konstiga" flygegenskaper!
D och Y "var vanliga" sportrkärror och inga fullblodsracers som modell Z, R-1 och R-2, så modell D och Y flyger som vilken lågvingad trainer som helst.

Fyhren
2011-09-20, 13:48
Hej

Jaka: Trevligt med fler Gee Bee fans. Tackar för synpunkter men jag kan dock inte, på de bilder jag har, se att Haffkes ritning skulle vara särskilt mycket fel vad gäller hjulkåporna. Jag har alla bilderna på denna modell som finns i HH:s bok "The real story of the Granville Brothers ....".

En fråga till Jaka eller andra som tror sig veta:
Jag ser att Du har hittat platta wires till Din modell. Var hittade du dessa? Jag har hittat hos Pitch Skala Hobby i Danmark som har tre bredder : 1,6 mm ; 2,4 mm och 3,2 mm . Vet Du eller någon annan vilken bredd som passar till 1/4 skala?
Jag antar att dylika wires är ca 10 mm breda på en fullskala så då skulle 2,4 mm passa till 1/4 skala - är detta rimligt ? Någon som vet ?
Tacksam för hjälp.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i Eslövs mfk

JB
2011-09-21, 17:16
Hej

Mick Reeves har rostfria band med gaffellinkar. Linkarna är inte så starka med de duger i de flesta fall.
Själv så har jag klippt 4 mm breda remsor i 1 mm rostfri plåt som jag sedan slipat i profil och polerat.
Lite jobbigt men det blir bra.

//
Jonas

jaka
2011-09-21, 18:03
23144231582315723156231552315423153231522315123150 231492314823147231462314523159



Hej!
Jag var också i valet och kvalet hur jag skulle fixa vajrarna. Först tog jag stålskenor från gamla vindrutetorkare,de var 3mm och ca 1mm tjocka.
Men efter några decenium ...kom jag på att istället använda 3mm kolfiberskenor ca 1mm tjocka.De är lättare och kan målas med billack. Stål blir så tungt och villförsöka hålla nere vikten så mycket som möjligt på R-1:an.

När det gäller utforminingen på hjulkåporna så är det lite knepigt att se hur dessa ser ut då många av bilderna i Henry Haffkes bok är kopior tagna från andra böcker och inga originalbilder, åtminstone har jag sett tydligare bilder på flera av GEE BEE racerna i andra böcker och tidningar.

GEE BEE D, E och Y kärrorna var i stort sätt likadana om än med olika motorer och med olika kroppslängd. Bl a hade GEE BEE senior sportster längre kropp och två sittbrunnar jämfört med D,E och Y.

Samtliga dessa modeller tycks ändå haft likadana hjulkåpor.Men hjulkåpornas utformning varierar lite beroende på vem som har gjort 3-plansskisserna.
JH Robinson 3-plansritningar räknas som pålitliga och dessa hittar du bl.a i Henry Haffkes bok.
Men det finns andra konstnärer som gör bra 3'plansritningar. Jag hittade en i R/C scale models från mitten av åttitalet (Inget namn) som jag bifogat bild på. Här ser du att hjulkåporna är lite mer droppformade än Henrys ganska trubbiga kåpor.

Jag bifogar också bilder på några av de böcker och tidningar om racerflygplan som jag samlat på mig genom åren och som jag tycker har varit intressanta att läsa. Samliga köpta på hobbybokhandeln i stockholm (utom en: Matty Laird´s "Super Solution" som är köpt direkt från EAA i USA)

Fyhren
2011-09-23, 10:10
Hej JAKA

Tack för att Du tar Dig tid. Jag tar till mig Dina tips och synpunkter

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i Eslövs mfk

Fyhren
2013-05-28, 19:10
Hej igen

Sommarbygget återupptaget och börjar med en motivationsbild där hittills byggda delar satts ihop

3900439005

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Mr J
2013-05-28, 20:06
Sicket knubbigt charmtroll... :)

Fyhren
2015-03-04, 18:18
Hej igen

Lite bilder i träfärdigt skick. Scratchbygge ca 700 tim

509975099850999

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

bokis
2015-03-04, 20:43
Mycket trevlig! Gillar skelettbilder,tycker alltsom oftast att det är synd att det ska täcka över...

Thomas
2015-03-04, 20:50
WOW!!
Vilket mästerwerk!

Lars 41an
2015-03-04, 22:52
Mycket trevlig! Gillar skelettbilder,tycker alltsom oftast att det är synd att det ska täcka över...

Håller med dig Bokis!

Byggde Wentzels J21 i skala 1:10 i min ungdom. Mamma tyckte det skulle vara synd att klä över skelettet och så fick det bli. Den var i alla fall för tung för att kunna flyga med alla sina plywoodspant långt bak i stjärtbommarna. Jag lämnade skala och gick in för linflygning i stället.

Kan man inte ha avtagbar klädsel som på klippdockor???
Lars

Fyhren
2015-03-05, 11:32
Hej

Appropå Wentzels och träskelett

Wentzels T 2 (Heinkel 115) från 50 talet. Jag tyckte också det var synd att klä denna.

I Norge har en T 2 hittats i en fjord för något år sedan , om Ni inte visste det. Detta blir det enda exemplaret i världen som finns kvar till det kanske hittas fler. Fantastiskt det där med att hitta plan i vattnet som kan restaureras och ställas ut på museer, ibland även renoveras till flygande skick.

Ålänning
2015-03-05, 21:09
Fantastiskt det där med att hitta plan i vattnet som kan restaureras och ställas ut på museer, ibland även renoveras till flygande skick.
Jag pratade med en flyghistoriker som jobbar på ett museum här som har rejäl koll på alla gamla flyg som härjat runt här. Han nämnde om flera flyg som sjunkit pga hål i pontoner och som skjutits ner osv från krigen. Visste var de låg men inte har nån gjort nåt mer. =) Så jag håller helt klart med. Väldigt intressant. Finns två gamla klenoder här från 40-talet, en är restaurerad och hänger i flygterminalen och den andra hänger i taket i en flygklubb. Bägge seglare. Harakka heter ena, den andra vet jag inte.

Sorry för OT! Ditt Gee Bee-bygge är sjukt snyggt gjort! Följer tråden glatt. =)

Fyhren
2015-04-15, 13:18
Hej igen

Har nu klätt modellen med Koverall. Förnämlig klädsel som fästs med dope och aceton och krymps med värme. Det visade sig att det även går att fästa med Poly-C och aceton på samma sätt som med dope men utan lukten. Dessutom blir det snabbare en yta med poly-C på träet, än med dope, så jag kan rekommendera detta istället för dope som ju luktar förfärligt.

51812 51811

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Fyhren
2015-10-18, 14:51
Hej

Håller på med skaladetaljer och tänkte visa hur jag gör gälar eller på nysvenska "vent stacks". Eftersom jag inte hittat några färdiga att köpa gjorde jag en stans och kunde stansa själv i 0,5 mm AL-plåt som jag hittade på "Slöjd-detaljer" med verkligt bra pris.
55136 55137 5513855139

När jag skall montera dessa runt nosen ritar jag först konturen och skär sen kanten så jag kan lyfta bort glasfiberlagret med spackellagret utanpå. Därefter fräser jag med en liten maskin med hemmagjorda "fötter" så plåten får plats i urtagningen. Plåten förses sen med balsaklotsar i kanterna och blir slutligen fästa med bil-finspackel (Biltema) och hålls med gummiband. Efter snabb härdning skärs balsaklotsarna av samt slipas o spacklas o målas

.55140 55141 55142 55145

Övriga detaljer som fixats är dörren, vindrutan,dummycylindrar (Williams Brothers) fenans "kulor" vid staginfästningarna.Motorn är tänkt att bli Saito FG 60 R3. Totalt blir det då 9 cylindrar - helt som fullskalan.

55149551485514755146

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Thomas
2015-10-18, 16:38
Stansen till ventilationerna är ju helt perfekt!
Mycket fina plåtar!

Fyhren
2016-03-19, 19:00
Hej

Liv i kajutan https://vimeo.com/159622753

PF

Thomas
2016-03-19, 19:07
Vilken skönhet!
Och vilket gôtt muller.......

kjni
2016-03-19, 20:38
Urtjusigt och med högklassigt detaljarbete! Dessutom skönt ljud.

MVH
Kjell

Lars 41an
2016-03-19, 20:42
Våren har kommit...
och då kommer såna här skönheter ut. Mullret från en "riktig" motor låter lovande inför sommaren.

Hälsningar / Lars

RCBosse
2016-03-20, 09:42
Stiligt Peder och ljudet är perfekt för den modellen.

Fyhren
2016-07-14, 15:22
Hej

Fick avstå från Br Williams dummiecylindrar då det visade sig att de är gjorda av en plast som inte alls tål särskilt mycket värme. Det blev till att göra egna dummiecylindrar av tunn plyfa (flänsar), 0,5 mm Al-plåt (mellanringar och övre flänsarna, samt träkomposit ( ventilkåpor , svarvad nedre del samt långa M2 skruvar av linkstänger (dessa går genom nerifrån och upp - 4 st till varje cyl.)

Därefter vidtog arbetet med ringdämparen som fick göras av 12 mm rfr tunnväggigt rör eftersom det inte finns plats för grövre dimension. Gick förvånansvärt bra att forma ringen i två halvor med hjälp av fyllnad med blästersand och pluggade ändar.

Av de 9 skalautblåsen gjordes bara 2 st med utblås av avgaser ( de två nedersta) och de andra bara som dummies men ändå silverlödade på ringen så det ser riktigt ut.

Sen var det dags för sammansättning som blev klar tisdag kväll så det bar av till Ripa igår onsdag , visserligen den 13:e.

I Ripa fanns duktigare pilot villig att testa efter lite inledande justeringar. Lars W tog upp planet som flög alldeles utmärkt och lite bilder finns på Ripas hemsida. Vet ej om någon filmade.

So far so good

MVH PF



5888758888588895889058891

Mr J
2016-07-14, 16:09
Stort grattis Peder!

Jag såg bilderna på Ripas sida, "motorn" blev verkligen stilig!
Kul att den flyger bra, man har ju sett en del underliga manövrer genom åren med just Gee Bee...

Thomas
2016-07-14, 16:47
Vilken skönhet!
Något i precis min anda.
DEN vill man se mer av, helst i kuften.

Stooooort GRATTIS, Peder!

bokis
2016-07-14, 21:33
Otroligt tjusig! Hatten av!

mrfxcoupe
2016-07-14, 22:52
Mycket snyggt bygge.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

ivve
2016-07-15, 09:30
Sagolikt fint bygge. Undrar om inte du e lite snabbare än Jaka som har hållit på i 26 år ! Den där måste du ha snidat till på rekordtid. Gissar på 24-25 år nånting ? :sarcastic:

RCBosse
2016-07-16, 16:31
Jättefint bygge Peder! Ser fram emot att se och höra den.