handdator

Visa fullständig version : Thrust angle?



jesse78
2011-07-20, 23:15
Om jag ser propellern rakt framifrån och har fyra punkter att fästa skruvarna på - var ska jag sätta brickor och hur stora ska dessa brickor vara, eller det kanske finns något bättre material? Jag har förstått det som att propellern INTE ska ligga 45grader?? Eller har jag fel?

HS-Racing
2011-07-20, 23:24
Du får nog förklara lite mer för jag förstår inte direkt vad du menar??
..men en gissning vad du menar är att hur motorn ska vara vinklad i förhållande till kroppen ??
Om du tänker dig att du sitter i cockpit i planet så brukar dom flesta motorer vara vinklade Höger och lite neråt.. dock bara några grader !!
(man utgår alltid från cockpit när man ska benämna höger eller vänster vinge tex... )

jesse78
2011-07-22, 11:40
ja exakt vad jag menade. Blir dock lite ställd av att jag har två brickor i trä att jobba med så var ska jag sätta dom?

PatrikE
2011-07-22, 12:38
Pilla in dom mellan motorbock och motorspant på vänster sida sett från cockpit för att få högerriktning.
Om det inte är en ARF så brukar man vinkla motorspantet lite.

freddan_6
2011-07-23, 09:42
Det är väldigt individuellt på plan åt vilket håll motorn ska vara riktad. Om det är ett högvingat flygplan med bärande vingprofil, t.ex. clark-y så ska det vara neråtriktning. Om fenan pekar mycket neråt som i en DLG så ska det ofta inte högerriktas alls. Akrobatikplan som ska kunna flyga neutralt uppåner är det samma sak med, mycket lite riktning. Jag brukar sätta metallbricka 0,5mm på högra motorbockens fäste, och på trainer, sätta 0,5 mm bricka på övre fästena. Då får jag lite höger och lite neråtriktning. Mer neråtrikning behövs för clark-y-profil på vinge.

Om man provar att trimma på så låg gas att planet bara behåller sin höjd, och sen får trimma om vid fullgas så behövs motorn riktas om. Man riktar för att kompensera för hur planet beter sig. När det är rätt riktat så är trimmen oberoende av vilken gas man har.

mvh. //Fredrik

m.v.h. //Fredrik