handdator

Visa fullständig version : Hur programmera V-tail på T8FG Futabasändare?



Jan-Eve
2011-07-28, 16:50
Hej alla experter i ämnet programmering!
Jag undrar hur man får till programmering av V-tail med T8FG. Vilka sidor ska man gå in på i menyerna? Har en R617 FS mottagare och två servo, som ska jobba samtidigt på höjd och sidoroder. Kanske det finns någon som kan tipsa mig var jag ska börja och ansluta servona. Kanal 1 är ju sida och kanal 2 är ju höjd, men hur blandar man sedan, så att V-stjärten rör sig uppåt vid höjd och neråt o. s. v. Vid sidoroder ska ju ett sidoroder gå upp och det andra ner och vise versa. Jag har en stång till varje roder. Vänlig hälsning Jan - Eve.

McRegor
2011-07-28, 18:17
Hej,
Börja lämpligen med att studera manualen - http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/8FG_SWE.pdf
Sen hittar du V-taill-mixen beskriven på sidan 98 - följ den anvisningen så borde det fungera.
Hälsningar
Roger

pgrts
2011-07-28, 18:24
Du får börja i menyn där du väljer modell och model type - under tail ska du välja V-tail för att kunna fixa vidare utslagsinställningar i en egen meny för V-tail.

Jan-Eve
2011-07-29, 17:03
Hej igen! Jag har gjort som föregående förslag, men V-tailmenyn vill inte blanda höjd och sida. Man ska ju ha båda rodren med i svängarna och höjdroder ska ju båda gå upp och ner. Vet inte hur jag ska komma vidare. Hälsar Jan-Eve.

numnutchris
2011-07-30, 01:39
Hur gör du då? Väljer du ny modell och under model type TAIL V-TAIL (och under Frequency 7CH för 617) så har du tailen på kanal 2 o 4. Gå in under SERVO (finns under LINK o MODEL MENU) så ser du vilka servon som påverkas. Kanal 1 är ju skev normalt. Har du ingen skev så får du jobba lite med FUNCTION och kasta om så du du får det som du vill ha det.

Jan-Eve
2011-07-30, 10:50
Hej Igen! Jag har ställt om i frequency menyn till 7 channel, och den lyser grönt. I V-tailtrutan står det inget mer än blandningsprocenten som går att scrolla + eller - upp till 120%. I Fuction blev jag lite förvirrad eftersom man scrollar fram en ny kanal t.ex. kan 1 och ändrar till 4, så kommer 1 upp igen, men servot blandade sig med kanal 4. Jag jobbar vidare och tackar för hjälpen. Tycker det är skamset att be hobbyhandlaren om hjälp varje gång, när det är en tjock bok som förklarar allt. Dock finns det ju skillnad att hitta i en bok eller skriva en fråga på detta utmärkta forum med hjälpsamma människor. Hälsar en förhoppningsfull Jan-Eve.

numnutchris
2011-07-30, 13:03
Nu sitter jag med version 3 av programvaran, har du inte den rekommenderar jag starkt uppgraderingen, lätt gjort om du har SD-kort i sändaren. Jag har ingen Vtail i hangaren, men deltorna har jag möblerat om; går jag igenom V-tailen så: LNK - Model sel. - NEW. Om du nu inte har skev o ska ha 1 o 2 på tailen så väljer jag Airplane, Normal, 1AIL samt V-TAIL. Kollar att protokollet genom FREQUENCY är satt FASST till 7CH. LNK - SERVO visar att kanalerna 1-6 använts (plus DG1 o 2 men de behöver man inte bry sej om, inte 6 heller iom den hör till VPP). Kanalerna 2 o 4 är V-tailen, som det ska men LNK - FUNCTION så 1 AIL ställer jag till -- -- och sedan 4 RUD til J1 o T1 i stället för 4. Passar på att ställa 6 VPP till -- -- också. Tillbaka till LNK - SERVO och rör högerspaken (dvs normala kanal 1 o 2) så rör sej 2 o 4. Nu rör de sej bara +-50 iom V-TAIL mixen default är satt till det. Och går servona åt fel håll så får du labba lite med plus o minus i den mixen eller slutligen med reverseringen. (MDL - S1 för att få sida 2 - V-TAIL så hittar du mixen, LNK - REVERSE så har du reverseringarna). Det du måste hålla koll på är att med full mix, nåt av spakens hörn så att säga, så får ingen stötstång jamma förstås. Antingen ändra procenten i V-TAIL mixen eller använd LIMIT under EPA (LNK - END POINT). Förebehåller mej för fel, men har gjort detta på deltorna (funjet, ultra o micro) o kört andra kanaler än radions standard.
Edit: får inte radbrytningar hänga med i inlägget, hoppas det går läsa ändå...

Jan-Eve
2011-07-30, 17:36
Hej Igen! Jag frågar vad menas dubbelstrecken -- --, är det dom som är i Function allra sist? Ska jag skifta kan1 till 2 och 2 till kanal 4 i Function också? Görs det med siffran 1 till 2 och 2 till 4? Går det inte med programvaran som följde med sändaren, köpt i April månad, version 1.1. Hur gör man en uppgradering? Skaffar ett SD kort och sedan? Nu börjar det bli avancerat. Min gamle Futaba FC 18 hade färdiga mixers som gick lättare att få till.

numnutchris
2011-07-30, 18:03
Uppgraderingen har du på: http://www.futaba-rc.com/software-updates.html och hur du gör finns med där (pdf) Vanligt SD-kort max 2Gb (ej så kallade SDHC eller andra) gäller. dubbelstrecken är de som visas som val ja, det blir liksom null/ingen användning Var det i april i fjol stämmer det, var det i år borde du fått nyare programvaran direkt men kanske stått ett år på lagerhyllan :) Men då kan du glömma det jag skrev om VPP, fanns inte i 1.1 Du kan kasta om dem som du vill i 1.1 också, default i mode 2 är ju annars skev 1, höjd 2, sida 4 och trottel 3. Men behåll 2 (höjd) på högerspaken upp och neråtgående rörelse, räcker med at du skiftar 4 till J1 och T1 (högerspaken vänster-höger rörelse) iom du inte verkar vilja ha skev. Resten räcker du ställer i mixen, går nåt åt fel håll välj plus i stället för minus eller vice versa. Jag "brukar" kolla att sidan går åt rätt håll i mixen och får jag sedan höjden åt fel håll så reverserar jag bara höjden under REVERSE (men har bara gjort deltor som sagt, och då var det i CAMBER mix i stället). Edit: Kan nån ge kort beskrivning hur man gör formatterade inlägg - allt blir bara en textblaffa då radbrytningar o stycken liksom försvinner....

Jan-Eve
2011-07-30, 18:03
Hej! Jag har kommit en bit på väg. Så nu fungerar det. Har Du någon aning om hur man låser programmet på modellen, är det nyckelsymbolen på displayen? Man vill ju inte riskera att trycka fel. Jag har en elseglare med v-tail och för att vara säker på att inte få störningar så köpte jag T8FG. För att slippa att ta hänsyn när andra flyger och man ligger i en blåsa och andra vill att man ska landa. Samt att man kan stanna och flyga lite varstans där det är ett hang. Vad är meningen med en uppgradering och hur går det till? Bästa hälsningar från en tacksam Jan - Eve.

numnutchris
2011-07-30, 18:15
Finns nog inget modell lås eller skydd, jag brukar kopiera fungerande setup till SD-kortet. Ifall man labbar bort sej så kan man återgå till fungerande version, du får 3000+ modellminnen med 2gigskort så det finns gôtt om plats för dubletter... Hur du uppgraderar finns på länken ovan, den korta är att man tömmer SDkortet i datorn, lägger dit några filer, sätter kortet i sändaren, startar sändaren efter att ha ändrat brytaren i batterifacket och kör på. Men pröva kortet först i sändaren, den kan vara kräsen på tex nonamekort - de SanDisk kort jag testat har funkat. . . . Låssymbolen är bara till för att du inte ska råka börja programmera sändaren under flygning, den där touchkontrollen är lite lätt att komma åt... . Om du orkar o har tid så koppla in en bunta servon och rota runt i menyerna så du bekantar dej med radion, kan vara värt besväret innan man sitter o svär åt nån modell i stället :) Följer man "standardsetuperna" är den sk*t-enkel men sen kan man göra det hur svårt som helst om man vill, jag brukar besöka http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1092861 när jag kört helt fasst :P

Jan-Eve
2011-07-30, 18:45
Tack för uttömmande redogörelse. Jag tar nog fram papper och penna, så har man det dukomenterat för framtida bruk. Man har ju lärt sig rätt mycket redan, när man rotar runt i menyerna. Touchkontrollen är som du säger överdrivet känslig. Så därför får man nog låsa den under flygning. Hälsningar Jan-Eve.