handdator

Visa fullständig version : sjöflygpremiär med problem



UlfB
2011-07-30, 17:24
Jag var ut med cessnan idag och skulle testa sjöflyg för första gången men hur jag än bar mig så lyfte den aldrig från vattnet, ligger den fel i vattnet tro? (se bild)

Ulf

22281

senmathal
2011-07-30, 18:15
Spegelblank kan vara lite lurigt då den suger fast i vattnet. Är det lite krusningar på ytan släpper det lättare. Jag skulle för ett tag sedan testa min modell med pontoner på spegelblankt vatten och råkade nästan ut för samma sak. Tyckte jag hade god lättningsfart men den bara fortsatte på vattnet tills den plötsligt släppte och for rakt upp med överstegring som följd. Jag hade tur så efter ett par rejäla studsar på vattnet kom jag upp i luften lätt skärrad. Jag tror att rätt metod är att gunga lite med höjdrodret tills det släpper.

/Mats

lixxer
2011-07-30, 18:19
vars har du köpt cessnan? är sugen på en just för sjöflyg

UlfB
2011-07-30, 18:40
Senmathal:Ok, får testa det du föreslår nästa gång. Ska även montera in flaps-servon så det kanske underlättar

lixxer: den är inköpt på fullkontroll.se

Thomas
2011-07-30, 18:56
Om du har möjlighet så limma på en liten bit bakkantlist "bak och fram" vid stegkanten. Lacka den väl. Denna kan göra att du får en vassare avslutning på steget, och luft kommer in bakom steget så pontonerna inte suger fast så lätt.

LIP
2011-07-30, 22:25
Du kan börja med att köra i cirklar så att du får krusningar i vattnet och sedan starta mot de små vågor som bildas.

pgrts
2011-07-30, 22:37
Det är viktigt att du inte har höjdroder så att bakdelen av pontonerna ligger i vattnet.
Alltså liten aning dykroder tills planet gått "upp på steget" och släppt vattnet från bakdelen av pontonerna.
Med övermotorisering spelar det ingen roll men om man "bara" har normal kraft så är det teknik som gäller.

UlfB
2011-07-31, 09:30
Det var ju krångligare än jag trodde att starta från vatten. Jag får se när jag provar igen, jag bor granne med den lokala kanotklubben och de har en perfekt brygga, men jag flyger bara när det är nån där som kan assistera om planet skulle tippa. Får kanske investera i en liten gummibåt elle nåt