handdator

Visa fullständig version : Bästa allround kärran för FPV?



jesse78
2011-08-10, 13:34
..söker och läser febrilt om vad som anses vara den bästa kärran för fpv, har fastnat för två modeller och det är SKYWALKER och Twinstar II. Vad tycker ni här på forumet? Jag kommer på sikt att slanta upp och sätta in en Gopro. Tacksam för era tips på kärra!
Följdfrågan blir vad man ska ha för ESC, motor och propeller :)

StarvinMarvin
2011-08-10, 17:25
Jag tycker EPP FPV verkar som en bra kandidat också eftersom den har stora lastutrymmen och lyfter mycke vikt samt är lättflugen och robust. Kan ge bättre referenser då jag fått hem den.. den ligger i låda på väg hit nu :)
Jag har tidigare flygit med en edge 540 som fpvplan.. det fungerar det med men farten blir ju lite högre o proppen kan bli i vägen.. men jag tror det handlar mycket om tycke o smak vilket plan man ska välja :)

jesse78
2011-08-10, 17:48
ok då inväntar jag en rapport efter första fpv-flygningen! Fler tips??

kajakmannen
2011-08-10, 19:09
Skywalkern är bra men stor. Jag skulle nog säga att Ezstaren eller liknande kärra är en riktigt bra allroundkärra. Kan ta lasten av en GoPro samt OSD och övrig utrustning men går att busflyga med likaså gå på höjden och långt bort. Kanske aningen trång om du skall i med mycket utrustning men det går att lösa.

Billig dessutom.


MVH / Kajaken

StarvinMarvin
2011-08-10, 19:53
du säger skywalkern e bra men stor?? vad är det för fel om den e stor?? tycker allt skulle va lättare med en stor kärra... flyger stabilare.. mer lastutrymme typ.. men jag har inte lika mycket erfarenhet så tipsa mig om det är nått jag int tänker på e du snäll :D

kajakmannen
2011-08-10, 20:03
En trevlig sak med FPV är ju att man vill se nya ställen (att flyga FPV på det lokala modellflygfältet är ju sisädär roligt och upphetsande) Då är en liten kärra som man hyffsat lätt kan ta med sig bättre. Sen så skall ju kärran passa din flygstil och det du vill få ut av din flygning. Vill du flyga högt och långt (inte så kul enligt mig) så är ju en stor och stabil skywalker bra. Vill du leka och flyga lågt och under busknivå (jätteroligt enligt mig) så är ju en Ezstar och eller kanske till och med en Funjet (dock i minsta laget med Gopro om du vill ha det) mycket roligare.

Här är några filmer som ajg filmat med min Ezstar i begynnelsen. Den är rätt rolig att busa runt med.


http://www.youtube.com/watch?v=GE1zYicsI6s


http://www.youtube.com/watch?v=ZLR351_Wd5A


http://www.youtube.com/watch?v=asMmogNpNJw

Hoppas att det hjälpte.

MVH / Kajaken

jesse78
2011-08-10, 20:33
Grymma tips och en tänkvärd infallsvinkel Kajaken! Det låter helt klart lockande att kunna ta Ezstaren under armen och cykla runt och hitta fina ställen att flyga på. Frågan är bara om den orkar bära en Gopro, även om det inte står högst upp på priolistan :)

kajakmannen
2011-08-10, 20:46
Min gör ju det i filmerna samt Eagletree OSDn och vanlig kamera för FPVn

Kör den till och med med huset som väger en del. idag hade jag nog monterat den rakt av på en liten hylla.

MVH / Kajaken

MrOvanhill
2011-08-10, 22:13
Annars är ju en flygande vinge på ca 120-140 cm väldigt trevligt och manövrerbart. Lätt att bygga och väldigt trevliga att flyga. Exempelvis Knurrus (http://www.epp-versand.de/a_knurrus_maximus.php) (140-160cm spv) eller Knurrri (http://www.epp-versand.de/a_knurrri.php) (90cm spv, kanske lite liten, men det borde funka) från EPP-Versand i tyskland.

Det finns ju många andra exempel på utmärkta vingar.

lassebetong
2011-08-11, 06:53
Själv flyger jag uteslutande med EZ*.
Den är som ovan nämnt en bus kärra och som passar mig klockrent.
Den går flyga nära marken, runt, genom och under div. =)
Det skall tilläggas att jag inte flyger den med GoPro utan enbart kamera för flygning.
Skall även tillägga att blåser det mycket så blir den "vinglig"
Den som i mitt tycke kan slå den är en funjet (r.i.p)
Har provat på EZglider och det är lite mer som att åka buss.
Twin* gav jag egentligen ingen riktig chans.
Och nu senast har jag beställt en Zhepyr vinge som jag tänkte testa.

Men det är i slutändan du själv som väljer vad som passar dig och din flygstil, samt hur mycket prylar du tänker stoppa i den.

kamelkungen
2011-08-11, 07:30
Har flugit EZ star hela sommaren och den är toppen för fpv. Liten och enkel att ta med i bilen ( vingen är delbar!).
Köpte modellen från autopartner, 599kr fri frakt. Modellen klarar att bära hyfsat mycket, min väger 820g inkl. osd och 2400mAh batteri som ger en flygtid på ca 20 min.

Finns massor av tips på hur man gör sin installation och får plats med allt. Kärran är billig att krasha vilket kan vara bra i början fast jag har inte gjort det ännu trots säkert 50 flygninar.

EZ star i luften:

http://www.youtube.com/watch?v=VNO9eCmSa-w

jesse78
2011-08-11, 10:33
Har flugit EZ star hela sommaren och den är toppen för fpv. Liten och enkel att ta med i bilen ( vingen är delbar!).
Köpte modellen från autopartner, 599kr fri frakt. Modellen klarar att bära hyfsat mycket, min väger 820g inkl. osd och 2400mAh batteri som ger en flygtid på ca 20 min.

Finns massor av tips på hur man gör sin installation och får plats med allt. Kärran är billig att krasha vilket kan vara bra i början fast jag har inte gjort det ännu trots säkert 50 flygninar.

EZ star i luften: http://www.youtube.com/watch?v=VNO9eCmSa-w


hmmm lutar mer och mer åt easystar men vill man inte ha skevroder???

Mr J
2011-08-11, 10:40
Jo, det vill man.
Det är lätt att fixa, annars köp någon av kopiorna, dessa brukar ha skevroder.

kajakmannen
2011-08-11, 10:45
Köp en Bixler så får du allt installerat från butik samt skevroder
Den är nog likvärdig med Ezstaren


MVH / Kajaken

kamelkungen
2011-08-11, 10:54
Normalt föredrar skevroder för att få modellen lättare att manövrera. Men efter att jag ökade på sidorodrets area med ca 100% så fungerar det mycket bra utan skevroder. Det går att styra mycket bra men inte rolla så snyggt.

Jag har precis tagit bort servon som styr kameran då funktionen är helt onödig. Använder det aldrig. Man ska ha en bredare lins på kameran istället. Nu väger modellen 798g inkl. allt och nästa vecka åker gopro kameran på. Inga problem viktmässigt.
Skulle kunna lasta i ett 3000mAh batteri och flyga över 30 min utna några viktproblem.

jesse78
2011-08-11, 11:01
pan/tilt är väl fantastiskt om du har headtracking??????!

kajakmannen
2011-08-11, 11:27
Smak och tycke. Själg hade jag pan/tilt tidigare men har tagit bort det. Känns onödigt och flyger man som mig så har man inte särskillt stor användning av den. Flyger man högt och långt så kan det ju vara kul för att titta runt sig men busflygning och pan/titl funkar dåligt. Då räcker det med att behöva ha koll framåt.

Men som sagt var smak och tycke.

I många fall räcker det ju med en pan isåfall. En sak mindre som kan gå sönder vilket det ju alltid gör :)

MVH / Kajaken

lassebetong
2011-08-11, 12:29
Jo men visst uderlättar Pan när man flyger lite närmare marken.
Speciellt om man jagar någon eller vill runda saker när man busflyger.

Själv använer jag inte längre Trackern eftersom den två ggr grillat min radio. :(

jesse78
2011-08-11, 13:18
Jo men visst uderlättar Pan när man flyger lite närmare marken.
Speciellt om man jagar någon eller vill runda saker när man busflyger.

Själv använer jag inte längre Trackern eftersom den två ggr grillat min radio. :(


trist att höra men det bör man ju kunna undvika på något sätt? trist iaf för dig..

lassebetong
2011-08-11, 13:50
trist att höra men det bör man ju kunna undvika på något sätt? trist iaf för dig..

Jo visst är det så, men det var väl ett måndags ex. som jag fått.

jesse78
2011-08-11, 14:00
var köper man fatsharks till ett bra pris inom EU så att man slipper tull, detta trots att dollarn är låg..

kajakmannen
2011-08-11, 15:20
Jag kör med KISS metoden ;)

Keep It Simple Stupid!!!

MVH / Kajaken

StarvinMarvin
2011-08-11, 16:40
va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gång i månaden från hongkong o får aldrig tull...

jesse78
2011-08-11, 16:48
va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gång i månaden från hongkong o får aldrig tull...

då har du haft tur. Jag har då råkat ut för det.. Well var köper man fatsharks?

pgrts
2011-08-11, 16:54
Var det inte någon som testade twinstar? (Var det inte doktorn?)
Inga motorer i vägen men väl synbara snyggt ut åt sidorna. Dessutom så blir det nog tystare och trevligare med två stora dragande propellrar. TS är också ett kul plan om man vill busflyga.

DrHanke
2011-08-11, 19:53
Fatsharks i EU, http://www.electronicarc.com

Twinstaren tycker jag är den mest lämpliga för FPV, dock inte den bästa för den har lite egenskaper för sig. Den är bla kort i "momentarmen" vilket medför att den är fladdrig, tycker det är svårt att få en mjuk jämn flygning med den. Med ett par E-flite Park 370 1360kv och en 5000 3s ack flyger man lätt 40min. Det är relativt enkelt att få in alla saker på ett bra sätt. VTX i bak, RX för servon i mitten, GoPro i nosen, OSD med GPS i nosen allt bra separerat.

Easystaren tycker jag är för komplicerad, det är trångt och svårt att separera alla saker. Inte nått som är enkelt när man bygger första kärran, men å andra sidan lyckas med få ihop en utan att få en enda störning så bådar det gott inför kommande byggen.

HK FPV 1.8M är stor och rymmer allt bra, dock tycker jag den är för dålig kvalitet. Flyger man 3-4 flygning om dagen a 30min så tar maskinen stryk. Den är enligt mig inte gjord för att användas så mycket.

Bixlern är trevlig med allt klart, en maskin för 600:- inkl radio är ok men inte för FPV. Lasta på den med allehanda saker och som många här älskar "billiga sändare med mycket effekt" tja borgat för trubbel...

Cularisen verkar vara trevlig, håller på ett med projekt se bilder :) Dock har jag inte hittat en bra motor kombination så det labbar jag med just nu.

En första flygtest inge bra bara stoppade in kameran för jag ville se hur det funkade.

http://www.youtube.com/watch?v=1nTY_0Bo9To

jesse78
2011-08-11, 20:24
Fatsharks i EU, http://www.electronicarc.com

Twinstaren tycker jag är den mest lämpliga för FPV, dock inte den bästa för den har lite egenskaper för sig. Den är bla kort i "momentarmen" vilket medför att den är fladdrig, tycker det är svårt att få en mjuk jämn flygning med den. Med ett par E-flite Park 370 1360kv och en 5000 3s ack flyger man lätt 40min. Det är relativt enkelt att få in alla saker på ett bra sätt. VTX i bak, RX för servon i mitten, GoPro i nosen, OSD med GPS i nosen allt bra separerat.

Easystaren tycker jag är för komplicerad, det är trångt och svårt att separera alla saker. Inte nått som är enkelt när man bygger första kärran, men å andra sidan lyckas med få ihop en utan att få en enda störning så bådar det gott inför kommande byggen.

HK FPV 1.8M är stor och rymmer allt bra, dock tycker jag den är för dålig kvalitet. Flyger man 3-4 flygning om dagen a 30min så tar maskinen stryk. Den är enligt mig inte gjord för att användas så mycket.

Bixlern är trevlig med allt klart, en maskin för 600:- inkl radio är ok men inte för FPV. Lasta på den med allehanda saker och som många här älskar "billiga sändare med mycket effekt" tja borgat för trubbel...

Cularisen verkar vara trevlig, håller på ett med projekt se bilder :) Dock har jag inte hittat en bra motor kombination så det labbar jag med just nu.

En första flygtest inge bra bara stoppade in kameran för jag ville se hur det funkade.

http://www.youtube.com/watch?v=1nTY_0Bo9To


kudos för ditt svar och info om bla. Bixlern, låter vettigt det du säger dock så väntar jag nyfiket på ditt "självklara val" för fpv :) Någon erfarenhet av skywalkern?

DrHanke
2011-08-11, 20:52
kudos för ditt svar och info om bla. Bixlern, låter vettigt det du säger dock så väntar jag nyfiket på ditt "självklara val" för fpv :) Någon erfarenhet av skywalkern?

Det finns inget självklart val så enkelt är det inte. Jag tycker och flyger på mitt sätt, du får helt enkelt gå genom livets hårda skola och hitta ditt eget favo plan :) Du kan få en vägvisning men valet och erfarenheten är något du måste jobba på själv, det är svar på frågor som bara du själv vet.

Skywalkern har jag ingen egen erfarenhet av flygmässigt jag har bara iaktagit andras.

jesse78
2011-08-11, 21:25
äsch.... klart det finns ett plan som inte är allt för stort, har bra utrymme, tar två 2200mAh accar+gopro och är bra allround dvs. inte avsedd för att främst flyga högt och långt... :)

kajakmannen
2011-08-11, 22:02
Jag har haft en skywalker. Riktigt bra kvalitet och mycket utrymme. Flyger riktigt bra.


http://www.youtube.com/watch?v=Az3UxrEPKYc

Dock är den stor och tar plats vid transport.

MVH / Kajaken

kamelkungen
2011-08-12, 07:39
Att kunna ha med modellen i bilen på semester eller på landet över helgen även om familjen är med ser jag stort värde i. Annars bir det knappt någon flygning. Vinge och kropp måste kunna ligga i bakluckan ovanpå allt annat. Min fru har ingen känsla för att grejer kan så sönder så man får alltid springa ut och öppna luckan innan hon gör det annars blir det ingen flygning:sarcastic:

Det är därför mina stora modeller står på vinden samlar damm.

McRegor
2011-08-12, 09:52
va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gång i månaden från hongkong o får aldrig tull...

Hej,
Tull är nog inte problemet för det brukar inte förekomma på våra grejor men däremot moms (25 %) och Postens (som agerar Tull) administrativa avgifter. Så den som väntar på nåt "gott" får snart ett litet brev från Tullen...:)
Hälsningar
Roger

DrHanke
2011-08-12, 10:45
En hopvikbar Tricopter modell Dadde:s är nog det mest ultimata. Liten å tar ingen plats i bilen, enkel och flygbar i princip överallt. Skulle gissa på att mer än hälften av gångerna så flyger man med Tricoptern, just för att den är enkel å snabb att få upp jämnfört med ett flyg.

Det gör ju att förmodligvis så är Tri:n den ultimata?

StarvinMarvin
2011-08-13, 13:57
håller med henke om att multicopter är bland det smidigaste för fpv.. kanske inte om du vill glida runt på 600m höjd men defenitivt då du glider omkring på låg höjd och kan filma o flyga betydligt mer kontrollerat med en multi.. Fick hem min EPP FPV idag o monterar just nu i vild förtvivlan ;) ska ut o testa ikväll eller imorrn. HK har överträffat sig själv denna gång.. den har inte utgått ur varuhuset än enligt statusen på sidan men den damp ned här i tisdags enligt kassörskan på ica där vi hämtar ut våra paket.. rätt fränt då jag beställt en mkt enklare order 2 veckor innan som skulle varit här för länge sen men den är fortfarande in transit ;) hur som helst så blev tullen/postavgift o.s.v 159kr.. ungefär som alltid då jag beställer..

Oskar Andreasson
2011-08-22, 11:43
Som nybörjare med FPV (Inte flugit med glasögonen på ännu etc) så kör jag den billiga varianten enligt henke, dock inte billiga högeffekts sändarna etc etc ännu. Det kommer väl med tiden ... ;).

I alla fall, har flugit Bixlern ett par gånger vid det här laget, både lastad och icke lastad och måste säga att jag är klart imponerad när jag väl tagit mig förbi de en del kvalitetsproblem, bland annat lyckades jag knäcka vingen första flygningen i luften. Hade bara satt dual rate till 90% och råkade göra en lite väl häftig upptagning. Det i kombination med att man satt fast EPO biten som håller fast kolfiberstaven genom vingen med 3 knappnålshuvuden lim gjorde att plötsligt hördes det ett *krack* genom motorljudet och vingen var nästan i 100 graders vinkel mot varandra. Det enda som höll ihop vingen var ett kardborreband jag satt dit enligt förslag från rcgroups tråden för skysurfer/bixlern. I alla fall, lång story, drog av gasen, och sen glidflög ner den på marken. Rejält med epoxy för att verkligen fästa EPO biten i vingen där vingbalken sitter, och inspektera andra vinghalvan, 1 timme senare var man i luften igen.

Det största problemet enligt min uppfattning är:

1. Liten propeller med högt varv ger dålig acceleration och dåligt grepp i luften vid start. Duger alldeles utmärkt olastad, men fullastad och utan motvind är den lite på gränsen att inte komma upp alls. Kanske blir bättre med en annan propeller, vi får se.
2. Glidflyger som en tok vid landning, kräver ett rejält landningsfält även om den är lastad ;).
3. Kvaliteten. Gå igenom allt noga noga innan du flyger och kolla rcgroups för modifikationer etc som definitivt kommer rädda modellen.

I övrigt, bra plan för pengarna i min mening. Har postat första flygningen med full FPV utrustning på forumen här (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29841-F%C3%B6rsta-FPV-utrustade-flygningen).

jesse78
2011-08-22, 12:33
Well nu har jag bestämt mig efter att ha läst på en del, och det blev en Easystar och ett par Fatsharks.
Jag vill flyga högt och långt med denna kärra och har en Futaba 2,4gHz sändare redo för användning.

Min fråga är var man kan köpa bra och prisvärda video sändare och mottagare? Det verkar ju i stort sett vara samma produkter på ex. Dealextreme (för 100usd) som det är på andra sidor med ett högre pris?

Har ni några tips på just sändare och mottagare för video?

jrooth
2011-08-23, 20:55
Har en Skywalker som jag lastat full med LIPO-ackar, Ardupilot, OSD, osv. Flyger riktigt bra. Kul att bygga. Stabil och glider rätt bra faktiskt. Svårt att svara vilken kärra som är *bäst* men jag är toknöjd med Skywalkern.

Köpte 1.3GHz RX/TX på rangevideo.com och de fungerade bra. Standardantennerna dåliga men det var känt sedan tidigare. Har precis uppgraderat saw-filter i RX. Dock inte hunnit testa om räckvidden blivit bättre ännu.

Fatsharks köpte jag på dronesvision.com. Något dyrare än hobbyking men grymt snabb leverans och deras support fungerar faktiskt riktigt bra.

jesse78
2011-08-23, 21:36
låter ju trevligt. Hur många mW är det på rx/tx?

johsch
2011-08-23, 23:57
Var köpte du SAW-filtret?

/Johan

jesse78
2011-09-07, 12:57
nu har jag köpt en easystar och denna motor Power HD 2835-08 1038kv 68g och ett 30a esc, vad tror ni om det som flygit easystar-fpv...? har jag gjort ett bra köp?

UndCon
2011-09-07, 14:09
Jag kör Skywalker för FPV och den är en stor och bra plattform.

För FPV-busflyg har jag nu skaffat en Swift II som kommer utrustas med en liten kamera osd och videolänk.

jrooth
2011-09-07, 23:13
köpte SAW-filter här
http://www.dpcav.com/xcart/product.php?productid=16453&cat=0&page=1

sändare är 300 mW. Får ut riktigt bra räckvidd med min vee-antenn. Har precis tillverkat två cloverleaf antenner men inte testar dom ännu.

Jode
2011-09-08, 00:06
Vad kör ni för brännvidd på fpv linsen? Har ett gäng (M12) från 1.8 till 3.6 men har inte bestämt mig för vilket som är bäst.
På multirotor är de riktigt vida farliga har jag märkt...

UndCon
2011-09-08, 07:25
Jag använder dessa...

http://www.dealextreme.com/p/replacement-fixed-iris-lens-for-cctv-camera-3-6mm-45189 (http://s.dealextreme.com/search/Replacement Fixed Iris Lens for CCTV Camera (3.6mm))

Billiga - gratis frakt och bättre än orginalet

Fixed Iris Lens
- Provides ultra clear vision for your camera
- Format Cover: 1/3 (inch)
- Mount: 12*0.5
- Focal Length: 3.6mm
- Aperture: F2.0
- Angle of View: 85 Degree
- Minimum object distance: 0.2m


De har givetvis andra brännvidder också...

jesse78
2011-09-08, 18:06
som sagt hade det varit toppen med tips på vad jag ska utrusta easystaren med för motor och esc...
blev "på lurad" det här kittet:

Power HD 2835-08 1038kv 68g och ett 30a esc

DeVille
2011-09-09, 07:47
När jag byggde min easystar använde jag följande från Staufenbiel.
03121468 Motor 2700kV (http://www.modellhobby.de/Motoren/E-Motoren/DYMOND-brushless-Motoren/Innenlaeufer-Motoren/DYMOND-PROFI-IL-2845-2700.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=03121468&t=11&c=3259&p=3259)
03121584 ESC 40A (http://www.modellhobby.de/Elektronik/E-Regler/Flugregler/DYMOND-brushless/DYMOND-Smart-40.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=03121584&t=9&c=525&p=525)
03115150 2st Servon (http://www.modellhobby.de/Elektronik/Servos/DYMOND/DYMOND-D-150.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=03115150&t=9&c=75&p=75)

Den går ruggigt bra, stiger vertikalt med kamera på ~300gram monterad.

Att använda orginalmotorn är tydligen inget alternativ, då den är kass enligt de flesta.

Glöm inte att montera ESCen på "ryggen", så den får ordentligt med kylning
/DeVille

jesse78
2011-09-09, 08:09
tack!!! detta kommer att vara till stoooor hjälp!

jesse78
2011-09-17, 18:59
vilket lim är bäst att använda till easystaren - great planes 6min epoxy eller ett vanligt ca-lim?