handdator

Visa fullständig version : Längd och material på/till armarna



dumbo
2011-08-19, 08:05
Jag hade tänkt mig att bygga en enkel quad dels för att bara testa på konceptet men även för att kanske testa detdär med flygfoto senare. Jag har genom att läsa på nätet hittat grejer (elektronik) som jag tror jag funka bra men jag funderar lite över hur långa armar man "bör" ha. Vad jag förstått så blir den stabilare/lugnare med längre armar? Men det bör ju åxå betyda att ju längre armar desto långsammare/segare blir den att manövrera. Inte för att det kommer att vara något problem till en första början kanske, men...
Motorerna klarar proppar som är 10", men det kanske blir att jag använder mindre proppar, det får jag väl testa mig fram till antar jag.

Vilket material är bra att använda till armarna? Furulister är ju billigt, alurör (fyrkantiga blir väl enklast byggmässigt), glasfiber, kolfiber? Man får väl räkna med att jag kommer att krascha en del till en början kanske och med tanke på det är aluminium kanske dumt, det kommer troligen att bli snett och krokigt och allt efter ett litet tag. Kolfiber borde vara hållbarast, men är svårare att reparera än furulister om det trots alls skulle gå sönder...
Vad har ni för tankar?

berthrsd
2011-08-19, 09:05
Byggde min första trikopter med 10x10mm furulist till armarna, funkar hur bra som helst. Billigt och enkelt att ersätta. Nu har jag lärt mig grunderna, så nu blir det nog lite dyrare material i nästa bygge.

På multiwiicopter.com rekomenderar dom 600mm motor till motor på quaden, således 30cm armar. På min trikopter hade jag 50cm armar, blev stadigt och fint men nästan lite väl långsamt i rörelserna.

UndCon
2011-08-19, 18:01
Jag kör med 10*10mm aluminium(1mm gods) till alla mina armar. Det funkar jättebra.
Jag köper 2m längder på Bauhaus för att jag är lat - finns billigare på andra ställen.

bara att kapa upp upp lagom långa bitar i geringssågen och börja markera borrhål för motorer och plattor (i mitt fall 5 hål/arm)

dumbo
2011-08-19, 22:57
Tack för svaren. Jag får väl fundera lite över (eller kanske rent av testa) vilket som känns bäst, helt enkelt. Furulist lär ju vara billigre iaf...

Undcon, vad betalar du för alurören på Bauhaus?

Har ni tips även på vad man ska använda till själva "bottenplattorna" i mitten? Först tänkte jag plywood, det är lättbearbetat för någon som inte har mekanisk verkstad (dremel är väl det mest "avancerade" verktyget jag har), men det kanske finns bättre alternativ. Det känns väl bäst/enklast om de är i något material som inte leder ström tycker jag.

UndCon
2011-08-19, 23:33
OJ - det kommer jag inte exakt ihåg -men de finns i 1m också.

MrOvanhill
2011-08-20, 00:14
@Dumbo: Jag tror de ligger på ca 50-lappen för ett fyrkantrör på en meter på Bauhaus.

UndCon
2011-08-20, 01:12
Jepp - tror det var 47 eller 49...
2m kostar lite mindre /meter och räcker till många armar

mickmick
2011-08-31, 23:35
..................
Har ni tips även på vad man ska använda till själva "bottenplattorna" i mitten? Först tänkte jag plywood, det är lättbearbetat för någon som inte har mekanisk verkstad (dremel är väl det mest "avancerade" verktyget jag har), men det kanske finns bättre alternativ. Det känns väl bäst/enklast om de är i något material som inte leder ström tycker jag.


ja....det skulle jag med vilja veta.........material och leverantör ?

tack :)

Jode
2011-09-01, 01:55
Man ska inte underskatta trä, det är lätt, starkt och "äter" vibrationer bättre än tex.alu.
Jag har bara använt alu fyrkantsrör 10x10mm och 20x20mm (lättat med 12mm hål) eller 10x10mm fyrkantsrör i kolfiber.
Mest av estetiska skäl.
Ang. armarnas längd betyder längre armar stabilare om man kör KK. Med MWC har jag byggt så att propparna nästan rör varandra och quadden är fortfarande riktigt stabil.

UndCon
2011-09-01, 06:55
Jag använder bara aluminium, 10*10mm

Armarna har jag gjort 35cm långa på min Tricopter och 30cm på mina Quads jag bygger (alla med 10" propellrar)

Jode
2011-09-01, 16:11
@UndCon, antar att armarna inte möts i mitten, det innebär mer än 60cm mtm tvärs. Blir de inte lite "trötta" då, om man vill köra aggressivt?
@mickmick HK har bra pris på kolfiberplattor, bra kvalité dessutom.

dumbo
2011-09-01, 16:38
Fast HK (antar du menar hobbyking) har väl bara plattor som är 100mm breda? Är inte det lite i minsta laget?

UndCon
2011-09-01, 23:06
De plattor jag gjort själv är 100*100mm
De jag köpt (Flyduino) är också 100*100mm och har lite längre mellanrum mellan armarna i mitten. Lagom så att man kan dra sladd i rören om man vill och få ut dem i mitten.

Mina Quads kan kanske upplevas som trötta om man jämför med mindre som har 8" proppar - jag kör med 10" och vill ha stabilitet för flygfoto

Jag flippade trots detta runt några gånger igår - tills jag landade pannkaka upp och ner :D

dumbo
2011-09-09, 18:00
Följdfråga på detdär med kolfiberplattor... Vad bör man använda för att kapa/forma dem? Allt som jag har här hemma blir hopplöst slött efter bara en kortare påkänning av kapning i kolfiber.

Jode
2011-09-10, 04:00
Gerkap (Gersåg) funkar ypperligt. Kör sakta och snittet blir lika fint som "ytterkant".
Är den polyester och inte epoxilaminerad blir det lite hårigare.
Glöm inte munskydd och glasögon, epoxi/kolfiberdamm i lungorna förkortar din livstid.

radioactive
2011-09-10, 15:44
Vi använder furulist till våra quads. Det är helt oslagbart när det gäller hållfasthet. Jag använde aluminiumtubes till min, men efter ett par hårda landningar så bytte jag till furulist. Min grabbs quad har överlevt ett fall från 30 m utan att skada framen. Jag har kört ganska hårt och landat därefter utan en skråma. Så jag tycker för egen del att hållfastheten väger tyngre än det estetiska, iaf just nu medan man lär sig flyga...:)

Lasse

Edit: Vi kör med 33 x 15 mm furulist. Våra quaddar väger runt 800 gr utan batteri.

hmf
2011-09-12, 22:24
Jag körde 15x15 furulist på min första quadheli men mkII byggdes av 4 mm kolfiberrör förbundna med björntråd och lamineringsepoxy, se bilden (bortse från den tillfälliga elektroniklådan...). Fräste till motorfästen ur 1,6 mm glasfiberlaminat. Viktbesparingen jämfört med trä är 100-150 g och böjstyvheten enormt bra. Vridstyvheten är något sämre men jag har aldrig märkt att det leder till några praktiska problem.

Ja just det, att låta bommarna sticka utanför bladspetsarna har sparat många propellrar under utvecklingfasen...

23006