handdator

Visa fullständig version : Modell till G-Mark .30 5 Cylinder Radial Engine



DavidFlygare
2011-08-20, 20:49
Tjenixen!
Som rubriken säger söker jag en modell till en motor jag fick överta, det är en "G-Mark .30 5 Cylinder Radial Engine" jag bifogar lite bilder för er som inte känner till den.
Det är en metanol motor i 30 storlek, inget kraftpaket om man jämför med vikten, så planet jag söker skall uppfylla detta kriterier.


* Rund motorkåpa :)

Arf eller byggsats spelar ingen roll
Mvh David
2268322684
p.s Det är inte min motor på bilderna men en likadan.

bokis
2011-08-20, 22:28
Ben Buckle byggsatser kan du nog söka på men du ska nog fundera på om du verkligen ska använda den motorn,att få den att gå blir en utmaning i sig..

DavidFlygare
2011-08-20, 22:48
Motorn är gjord för att andvändas!
Och jag har ingen nytta av den i hyllan, jag vet inte om jag kommer flyga den i första taget men jag kommer definitivt köra den, och sätter den hellre i ett matchande plan än en bänk. Tack för tipset ang Ben Buckle

Modellflygarn
2011-08-20, 23:07
Det var ju en kul motor! Har aldrig sett nåt liknande.
Hur gammal är den?

DavidFlygare
2011-08-21, 11:25
Jag vet faktiskt inte årtalet men kanske någon annan här på forumet kan svara på det.

Fyhren
2011-08-21, 13:47
Hej

Sökte på nätet om denna motor och det finns en del att läsa om den samt foto på demonterad motor på "modelenginenews.org".
Den lär äta glödstift, är bara på 5 cc och är egentligen 5 st encylindersmotorer som kopplats samman med kugghjul till en gemensam propelleraxel. Mycket komplicerat och tätningsmässigt delikat innanmäte med en roterande ventil som distribuerar bränslet individuellt till de olika cylindrarna.

Jag instämmer i bokis omdöme om att denna motor nog är mest intressant som museiföremål men på Youtube finns filmer på exemplar som går bra så om den vid provkörning visar sig vara i användbart skick så varför inte flyga med den. Skulle den däremot vara i behov av renovering blir det nog en omöjlig situation pga dess ålder och att reservdelar sannolikt inte går att få fram.

Att stor vingyta och lätt plan erfordras är nog helt rätt då motorn nog är väldigt tung i förhållande till sin dragkraft. Såg något om propp 9 x 6. Kanske en väldigt lätt byggd Lajban kan gå. Eventuellt med större spännvidd för större vingyta. Att kunna använda denna motor i en skalamodell är nog uteslutet.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

DavidFlygare
2011-08-21, 17:29
Hmm jaa, du har ju rätt får nog anpassa modell efter att jag kört motorn.
El ljaban? Nä tror nog jag väljer ett plan som är fint och flyger bra. Även om det inte är skala

DavidFlygare
2012-07-30, 22:03
Letar fortfarande efter en modell, någon som har några tips?

bokis
2012-07-30, 22:12
http://www.benbucklevintage.com/ fortfarande.
Här kan du hitta vad som ev. kan få en sån motor att flyga...
Har du fått den att gå? I såna fall,varvtal o propp?

DavidFlygare
2012-07-30, 22:36
tycker dom modellerna är lite tradiga, och skulle nog utan problem kunna knåpa ihop en själv. Så får väl bli så får scratch bygga ihop något. Motorn kördes förra året körde med en 9x6 propp varvtal kommer jag inte ihåg men kändes hoppfullt...

bem
2012-07-31, 12:58
Hej,

Kanske en E-Flite PT-17 Stearman (ARF) kunde passa? Visserligen anpassad för eldrift men borde enkelt kunna modifieras för en radialmotor som din.
Vad väger en sån där G-Mark 5 cylindrig motor och är det nåt drag i den? Nog borde den få upp en sån Stearman i luften?


http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL2950


Wingspan: 44.0 in (1120mm)
Overall Length: 35.0 in (890mm)
Wing Area: 608 sq in (37.5 sq dm)
Flying Weight: 3.5–3.8 lb (1.5–1.7 kg)
Motor Size: Power 15
Radio: 4-channel

Det är visserligen fler cylindrar (7 eller 9 st) på en Stearman men hyfsat skalalikt skulle det nog bli med en 5 cyl.
Finns en sådan fullskala Stearman i Sverige, Mikael Carlsson har en, som du kunde ha som förebild om du vill likna nån speciell maskin:

http://www.aerodrome.se/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=10


/Bo

henke2
2012-08-10, 12:50
Släpper man tanken på raketprestanda så finns det många LÄTTA elmodeller i många storlekar idag som skulle flyga ypperligt. Extremeflight, Hyperion mfl.

Blir motorn för lätt flytta fram servon mm, blir motorn för tung är det ju inget som hindrar att servon, mottagare och acke åker baktill...

http://www.hab.se/yak-55m-1400mm-yellowredblack-p-9541-c-372.aspx

http://www.hab.se/pub_images/original/185200_2927.jpg

DavidFlygare
2012-08-10, 23:53
Jag har faktiskt inte tänkt på de! dom är ju riktigt lätta jag som gått o tänkt på högvingade oldtimers typ :)
Ska kolla runt efter en bra, tack så hemskt mycket för tipset!