handdator

Visa fullständig version : 1a flygningen (AXN Floater jet): Historien och nån fundering.



all_b_in
2011-08-21, 22:41
Hej alla, så här gick det till;

Har aldrig flugit förut och väntade spänt på paket-avin, och så fick man minsann hem sin axn floater jet (clouds fly) i ett fint paket hemleverat och allt. Hade inte en spänn löst så budkillen (som för övrigt helt sonika knallat in i min lägenhet och ställt sig i ett av rummen) fick åka ner med allt till postterminalen. Ok, åkte ner och firrade planet och satte sedan ihop allt. Allt verkar superduper! Hade beställt en usb-kontroll att öva med och den åkte rätt upp på första bästa hylla. Här ska flygas på riktigt:

Med vinden i håret och solen i fejjan drog jag med en polare ner till närmaste öppna yta. Gjorde i ordning allt och skulle precis kasta iväg saken då vi upptäcker att propellern snurrar åt fel håll, och hela planet backar. Det vara tämligen svårt att flyga på det sättet, planet låg liksom konstigt i luften kändes det som. Testade vända på kontakter och trycka vilt på alla knappar jag hittade, men inget funkade. Hem till datorn. Google är din vän. Jag lödde om kablarna från motorn och vips tjilli-bong så var problemet löst. Det blev kväll och ett par öl och grillad fläskkarré tog min uppmärksamhet.

Nästa dag, ut igen till samma fält. Kastar iväg och ja men visst! Flög ett tag och lekte med kontrollerna. Krashade rätt snart rakt in i en lyktstolpe. Inte på själva stolpen egentligen utan rätt in i lampskyddet högst upp. Full gas och klockren träff. Lite sprickor i nosen men för övrigt o.k. Jag flög och krashade lite mer och vi konstaterade snabbt att ytan var för liten. Plus att det var träd och en del får där.

Vi hittade en polare som visste någon ställe och drog vidare till det. Detta är på en höjd och det blåste rätt duktigt. Men efter 20min flygning känner man ju sig rätt varm i kläderna så igång med planet. Flög högre denna gången och det var tur, för man hann då korrigera alla vindar som mest förde planet åt olika håll. Att använda styrspakarna kändes i perioder rätt överflödigt eftersom dom ändå knappt gav utslag i vinden. Vid ett tillfälle så släppte båda vingarna från kroppen (hängde dock kvar i kolfiberpinnen) på rätt bra höjd. Det blev en sjukt spektakulär krasch och vi skrattade hejdlöst. Efter att ha kraschat ett par gånger, typ femton så var nosen rätt mosig (batteriet som sitter i nosen med) och en stor spricka gjorde att kroppen nästan var avbruten bakom vingarna. Vingarna har också fått sig ett par törnar, men servos och allt annat har klarat sig gallant. Vi packade ihop och gick och tog en öl och åt lite fläskkarré igen. Fläskkarré är både billigt och gott, särskilt när man kan köpa den färdigmarinerad. Det minimerar ju liksom arbetsinsatsen till nästan det obefintliga. Potatissalladen hade stått öppen sen gårdagen så den var väl lite sådär.

Så här sitter jag nu. Planet behöver lite finputs och kanske ytterliga ett par kolfiberstavar för att liksom hålla allt på plats igen. Det kan jag säkert ordna. Jag har hur som helst ett par funderingar som någon kanske kan hjälpa mig att besvara:

1. När jag flög så hände det vid ett par tillfällen att motorn dog i ca 1 sekund för att sedan dra igång igen, varför?

2. Vad kan man använda för att stadga upp mitt sargade plan? Jag funderade på ett gammalt fiskespö kanske?

3. Vad gör dom silvriga vip-brytarna (av/på - brytare) på handkontrollens övre hörn?

4. Gjorde jag rätt som lödde om sladdarna från motorn, eller har jag missat något uppenbart?

5. Någon som vet något bra ställe att flyga på i göteborgs-omårdet? Jag hade inte tänkt mig någon flygklubb direkt, det verkar vara så mycket regler och certifikat och sånt trams.

6. Kan man lämna ett lipo-batteri i laddaren över natten, eller bör man ta ut det så snart lampan slocknar?

tack på förhand! sjukt kul att ha hamnat i flyg-träsket!

ha det kanon! det har jag.

dumbo
2011-08-21, 23:54
1. Jag har inte något stalltips direkt, men det kanske är nån annan som har nån idé. Skulle kunna vara glapp nånstans, eller att timingen är galen, men...

2. Det är lite svårt att svara på utan att ha sett skadorna. Kolfiberstavar (1mm) eller lister 1x3mm) som man skär ner i flygplanet och limmar fast är en variant. Man kan även använda tejp. Behövs lite större draghållfasthet på tejpen finns glasfibertejp. I många fall räcker det med att bara limma.

3. Troligen ingenring på din kärra, men kan kan nog, om man har en mottagare med tillräckligt många kanaler styra tex landningställ eller klaffar eller något annat skoj med dem, om det ju inte är så att det är omkopplare för dualrate. Det borde väl stå nån text bredvid? Det borde finnan nån manual?

4. På en borstlös motor byter man plats på två kablar för att ändra riktning på motorn ja.

5. Mölndals Modellflygklubb har inget krav på certifikat, men det finns ju vissa enkla regler som man behöver följa vid flygning på fältet, tex att man inte flyger över depån, parkeringen eller golfbanan. Man ska ha en ansvarsförsäkring via RCFF eller SMFF (RCFF kostar en hundring om året, typ och är fixat på ett par dagar) och lite annat smått. Det är inte några krångliga grejer, utan eg mest sunt förnuft, för att hålla en rimlig nivå på säkerheten. Fördelen med att vara med i en klubb, bortsett att träffa likasinnade är att man kan få hjälp av andra medlemmar, dels så att man inte behöver sitta i den sits du är nu, med "mosad" kärra och dels för att få tips/hjälp om oturen ändå är framme (det brukar den vara för alla för eller senare, för vissa oftare än för andra... ;-) Att man flyger på fältet behöver inte utesluta att man flyger på andra ställen. Jag flyger lite mindre kärror hemmavid åxå, tex.

6. Man ska aldrig lämna ett batteri på laddning oövervakat. Inte så att man måste sitta och stirra på batteriet, men man bör inte gå ut en sväng eller sova eller... utan man bör befinna sig i samma eller intilligande rum. Risken är väl rätt liten om man har en laddare som balanserar cellerna (och om man inte laddar med för hög ström), men det KAN gå snett och lipobatterier kan starta bränder. Sök på "lipo fire" eller liknande på youtube så ser du iaf vad det rör sig om. Annars är det inget som batteriet tar skada av, att sitta kvar i laddaren. Laddaren bryter laddningen när batteriet är fulladdat.

all_b_in
2011-08-22, 02:11
tack för bra svar dumbo

2. jag tror att kolfiber-stavar kommer behövas, ska kolla på hornbach eller liknande..
3. jaha, jag trodde handkontrollen var 4-kanaler. den kostade 29$.. men det kanske är fler då.
4. gött!
5. ska tänka på't!
6. jo det där med bränder vet jag, men jag undrade mest hur dom funkar, ifall det över huvud taget går att "överladda". man kan ju alltid ladda i en metall-låda eller liknande..

dumbo
2011-08-22, 02:24
Ang. kolfiber så finns det annars på tex autopartner.se. De har fraktfritt om man betalar med kort (om de inte ändrat nyligen). Även rcflight.se har kolfiber (frakten kostar 49kr) hos dem. Annars är det möjligt att det kan finnas på "Toys" eller vad leksaksaffären på Frölunda torg heter, eller kanske på Hobbycenter. Jag är tveksam till att det finns så små kolfibergrejer på byggvaruhandeln, om de nu alls har sånt.

frollan
2011-08-24, 19:29
Kul att du köpt en axn. har en själv som jag gjort kanske 200 flygningar med. jag tycker inte man behöver någon extra kolfiber i vingen. för mig funkar det alldeles förträffligt med original. när du tränat lite kan du byta till lite större prop(6x4). då får du lite mer fart. sen går det faktiskt att rolla och flyga inverterat alldeles förträffligt.

all_b_in
2011-08-26, 02:50
Kul att du köpt en axn. har en själv som jag gjort kanske 200 flygningar med. jag tycker inte man behöver någon extra kolfiber i vingen. för mig funkar det alldeles förträffligt med original. när du tränat lite kan du byta till lite större prop(6x4). då får du lite mer fart. sen går det faktiskt att rolla och flyga inverterat alldeles förträffligt.

det är inte vingarna det är frågan om utan själva kroppen! Den gick nästan av! Men det är löst, jag skar ur ett par skåror längs sidorna och limmade fast ett par kolfiberstavar i dem. Det blev bra, ändrar knappast planets tyngd eller tyngdpunkt märkvärdigt. Dock var jag tvungen att använda smältlim i brist på annat bra lim. Men det verkar hålla bra..

all_b_in
2011-08-26, 02:57
Jag har dock varit med om ett yttligare missöde: hela motorn lossnade från sitt fäste och propellern gjorde ett fint jack rakt i planet. jag tror att det var för dåligt med lim vid motorfestet helt enkelt. eftersom detta var förinstallerat så blir det väl underkänt på leverantören antar jag..

som tur var gick det att segla tillbaka planet till dit jag stod, för det var ganska långt borta, tur jag hade lite höjd. propellern flög ju såklart av när detta hände...

all_b_in
2011-08-26, 03:11
kvarstående fråga: jag har fortfarande klara problem med att motorn dör då och då. det händer hela tiden när man flyger och avbrotten verkar vara i 1-2 sekunder, sen går motorn igång igen. det händer helt oregelbundet och verkar inte påverka mina servon..

jag trodde det kunde vara glapp i någon sladd mellan esc/motor (eftersom jag lödde om dessa) men de är helt ok, har kollat.

det enda jag kan komma att tänka på är inställningarna för ESC:n som man ju uppenbarligen styr med hjälp av de ljudsignaler som hörs vid uppstart. dessa finns förklarade på:

(http://beta.ivc.no/rc_airplane/align_rce-bl15x_esc_manual.pdf)

.. och det är banne mig inte lätt att ställa in som nybörjare. dels hur man gör, men också vilka inställningar man bör ha. för jag antar att dessa inte brukar komma förinställda för det plan man köpt? Det kanske kan vara "battery protection cutoff" ? Annars kan jag bara tänka mig att det kunde vara "electronic timing" som jag inte har en aning om vad det är. någon?!

om någon har erfarenhet av detta problem, eller någon idé på lösning så är jag som alltid idel öra!

edit: hur många poler har motorn jag använder? det är alltså en "AX-2208 (KV2200)".. jag undrar mest för det finns inställningar för detta på ESC:n också, och de grundar sig på antaler poler tydligen.

det blev många frågetecken uppenbarligen, jag är mest ivrig att lära och få igång planet. tack på förhand! ska även maila throttlestore och höra..

tack och hej!

freddan_6
2011-08-26, 14:03
Störning så att motor dör då och då kan bero på en eller flera av följande problem
0) glapp
1) batteriet orkar inte leverera
2) motorn överhettad på magneterna avmagnetiseras, då är den permanent förstörd.
3) fartreglaget överhettat så det stryper
4) radiostörningar.

Jag tror du ska köra med medium timing. Poler = antalet spolar i motorn, räkna dem så vet du. Jag gissar på 12 poler.

all_b_in
2011-08-29, 14:40
Störning så att motor dör då och då kan bero på en eller flera av följande problem
0) glapp
1) batteriet orkar inte leverera
2) motorn överhettad på magneterna avmagnetiseras, då är den permanent förstörd.
3) fartreglaget överhettat så det stryper
4) radiostörningar.

Jag tror du ska köra med medium timing. Poler = antalet spolar i motorn, räkna dem så vet du. Jag gissar på 12 poler.

ok, tack för svar. men eftersom jag med stor sannolikhet kan utesluta 0) och 4), så -hur tar man reda på vilket av kvarvarande alternativ som isf kan vara felorsak? batteriet är ett 'Tpower 2200mah 25c 3cell' och motorn är 'AX-2208 (KV2200) brushless' esc:n är 20A ??

jag kan alltid placera esc utanför planet och prova igen,, fast det ligger ju bra i "ventilationskanalen" mitt i planet.
batteriet ska väl orka leverera vad jag vet, så isf skulle motorn vara paj då (tror iofs inte det heller)..
grubbel mummel... ^^

jocke1963
2011-08-29, 14:50
Jag skulle tippa på att du behöver ändra timingen i fartreglaget.
Haft motorer/reglage som betett sig exakt likadant, ändrat timing upp eller ner har löst problemen.

all_b_in
2011-08-30, 23:24
Jag skulle tippa på att du behöver ändra timingen i fartreglaget.
Haft motorer/reglage som betett sig exakt likadant, ändrat timing upp eller ner har löst problemen.

ok, ska testa!