handdator

Visa fullständig version : VilketTrottelservo använder Ni monterat på motorfästet?



Kenneth E
2011-08-23, 16:00
Hej,

Jag har en DLE-30 med trottelservot monterat bakom motorn på motorfästet som är i trä som en förlängning av kroppen. Nu är det så att det är det andra servot som rasar efter ett antal flygningar, vad använder Ni för servo som klarar en liknande installation, finns det speciella trottelservon?

Motorn övervarvar till överljudsfart och utsetts naturligtvis för smuts och värme.

Mvh
Kenneth

Nyroth
2011-08-23, 18:23
Hej Kenneth,
Vilket servo har du använt?
Rent generellt så duger de flesta standard servon ifrån någon av kvalitets märkena (JR, Graupner, Futaba) mycket bra.
Undvik mini och micro servon, de har definitivt inte den livslängd som standard servon erbjuder.

Mvh,
Niklas

Kenneth E
2011-08-23, 18:56
Jag körde först med; tror det var HS 225 och nu senast JR 50X.

Så jag önskar ett stabilare servo som tåler vibrationer och lite smuts och tål att monteras på ovansidan av en inventerad motor, tror inte att det är så mycket värmeutveckling på servot men ändå.

Jag blev lite trött idag efter att ha flygit omkring på järnet i en halv timme, tur man hade flaps och utfällbara ställ så det bromsade upp farten till acceptabel nivå.

Mvh
KE

anders e
2011-08-23, 19:18
En hitec 645mg funker bra.

Kenneth E
2011-08-23, 21:03
Hej,
22736Operation byte av servo har påbörjats, resultat elektroniken har pajat: en elektrolyt kondensator har lossnat samt en kabel mitt av - se bild.
Servot var ett HS-545 visade det sig - har nog problem med närminnet.
Lösningen på problemet tror jag löser sig när jag väljer ett servo med ytmonterad och sladdlös elektronik, vilka servon har det, någon som vet?
Mvh
KE

Matsa
2011-08-23, 23:13
Jag kör med metalldrev i mina gasservon, tror det är bra eftersom bensinarna vibrerar en del.

Matsa...

HS-Racing
2011-08-25, 21:04
En sak som du inte nämner.. hur har du överföringen mellan servot och trottelarmen ?

Jag har en wire istället för en stel stötstång.. ..kanske hjälper.. Jag har inte vibbrerat sönder något servo (ännu iaf)
Glöm inte att sätta dit en extra fjäder som drar tillbaka tottelarmen (om den inbyggda skulle falera)

Mvh Stefan

fredrikb
2011-08-28, 09:29
Jag gjorde ett U på stången mellan servo och förgasaren

Kenneth E
2011-08-28, 11:11
Jag kör med stötstång(direkdrift) då servot måste sitta bredvid förgasaren.

Vad är ett U för något?

Har nu satt i ett JR med ytmonterade komponenter, vet dock inte om det är sladdlöst, det gick inte att plocka isär då det var kretskortet var ihoplödat med motorn - vi får se om det håller.

Så fort vädret blir bättre blir det provkörning.
Mvh
Kenneth

fredrikb
2011-08-28, 15:51
Voila min fina bild :)

Kenneth E
2011-08-29, 08:18
Tack Fredrik, det var ett fiffigt sätt att minska vibrationerna in till servot.

Men som jag ser det verkar det bara fungera vid ändlägena, där trotteln ligger i botten mot förgasaren vid typ fullgas. Jag tar informationen med mig och skall fundera på att inför det på mina modeller eller utveckla idén vidare.

Mvh
KE

fredrikb
2011-09-04, 12:56
Men som jag ser det verkar det bara fungera vid ändlägena, där trotteln ligger i botten mot förgasaren vid typ fullgas.

Mvh
KE

Det fungera oavsett vilken gas du ha för U et fungerar som en liten fjäder och minskar vibrationerna in till servot
sedan måste man anpassa U et efter tjockleken på trottelstången så att den inte blir för mjuk eller för hård.

Lycka till

jaka
2011-09-09, 17:47
Hej!
Varför trottelservot så nära motorn???
Finns inte ett servo som klarar vibrationerna i längden.
Sullivans tunnaste viri plasthölje kör jag med ppå de flesta kärror, undantag bensinarn där jag använde Sullivan röda plaströr.

Kenneth E
2011-09-09, 19:00
Hej,

Jag misstänker också att servona inte håller i längden, innanmätet utsätts för mycket vibrationer. Men några här tror att det har med linkaget att göra och det har det delvis om det hade funnits belastning eller skuvning på linkaget, men så är det inte i detta fallet.

Min fråga är: Finns det servon som är mer lämpliga att montera på motorfästet?
Mvh
Kenneth

bokis
2011-09-09, 20:09
Har du returfjäder på förgasaren så använd fisketafs istället för roliga sullivanrör och annat..
Förgasaren sköter returen och servot draget för o gasa.
Inget stiligt,duger med ett standardservo.
K.I.S.S :lollypop: