handdator

Visa fullständig version : Nästa steg (quadro)



bosv
2011-08-23, 17:41
Hej
Har i sommar haft en ArDrone och skojat med.
Men att gå vidare till en mer seriös quadro hägrar.
Den stora stötestenen verkar vara vilken form av 'styrkort' jag skall välja.
Dronen stbliserar sig i princip själv om man släpper kontrollerna.
FY91 verkar tilltalande men dyr. Vill gärna ha nåt som en riktig newbie klarar.
Sen finns det en hel drös kontroller till.
Men ni som skriver här på forumet verkar väldigt duktiga på att flyga.
Kan ni ge några bra råd vore jag tacksam.

mvh
bosv

Malx
2011-08-23, 19:51
Beror helt på vilka funktioner du vill ha.
Jag själv förordar gärna OpenPilot CC som är en klass i sig när det gäller funflying kort (med autostabilisering), men den saknar möjlighet till GPS. Kostar kring 800-900 :- om man kan få tag på en.

I princip ingen kontroller har lätt möjlighet att komplettera med optiskt flöde sensor. (Den som får ARDrone att stå stilla över marken, tänk vanlig mus)

bosv
2011-08-25, 11:41
Hej

Vill inte ha något navigeringssystem bara ett kort för att stabilisera farkosten. Gärna så smart som möjligt så att jag hinner
med och kan lära mej flyga. Stabiliserar Open Pilot även i höjdled?
Såg även att Andreas77 är inne på detta kort.
Hur fick du tag i ditt kort? Verkar svårt att hitta några.
mvh
bosv

UndCon
2011-08-25, 12:35
MultiWii stabiliserar sig själv i luften om du vill det.

Du kan tom hålla den i handen, starta motorerna på tomgång(minsta varvtal) och kasta iväg den som en frisbee - aktivera autostable och ge gas för att inte störta och den rätar upp sig helt och hållet.

Kolla lite på min gamla film där jag testar autostable funktionen

http://www.youtube.com/watch?v=r0CYOmX_jFE

bosv
2011-08-25, 14:27
Hej UndCon
Jag har tittat på din hemsida mycket bra info. Du verkar göra allt från mer eller mindre scrath.
Vet du var man kan köpa mer eller mindre 'färdiga' kort.
/bosv

UndCon
2011-08-25, 15:27
Hej!

Jag köper korten från olika källor - Nu tycker jag Flyduino och Paris boards är bäst.
Flyduino finns hos Aeronautik.se och de säljer även plattor till ramar som är mycket bra.

Parisboards beställer du från multiwiicopter.com och även där hittar du delar.

Elektroniken köper jag oftast i sverige på Lawicel.se eller Microkit.se
Sensorerna tex har jag köpt på webhallen.
Armar tillverkar jag själv, köper profiler på metervara på Bauhaus

Färdiga kort finns hos multiwiicopter men de kostar rätt mycket - jag kan hjälpa dig att sätta ihop ett kit om du vill.

//UndCon

bosv
2011-08-25, 18:55
Jag har skickat ett pm till dej UndCon
/bosv

UndCon
2011-08-25, 19:15
Yes - såg det ;)
Jag har monterat min Quad idag - skulle lägga upp lite bilder men de håller på att uppdatera DNS mm så det får vänta lite...
22758

Tyvärr får jag klara mig med en trasig motor så det blir inga flygningar...Väntar på HK...

andv
2011-08-25, 22:27
Quadrino korten är väldigt smidiga, allt på ett kretskort - Atmel processor (motsv Arduino mini) och sensorer (gyro+acc och även baro+magnetometer i adv versionen). Allt är färdiglött och ingen extern programmerare behövs utan bara att koppla in med USB till datorn för att konfa eller byta version etc.

Jode
2011-08-27, 05:33
Jag flyttar runt mitt Quadrino hela tiden, trots att jag har tre KK kort. Riktigt bra byggkvalitet verkar det vara också.
Kortet i sig är väldigt tjockt och stumt.
Trevligt med det logiska arduino-språket och gränssnittet känns stabilt
och enklare än tex. fin-dyra Mikrokopter.
FY91Q känns dyr för att vara ett kort med små dipswitchar och vridpottar. Känns som att MWC's GUI (gränssnitt i datorn) ger betydligt bättre kontroll över alla parametrar. Jag är en dålig helipilot, men när jag bytte från KK till MWC (med stab på) blev flygningen betydligt enklare och framför allt lugnare. Först då vågade jag hänga på GoPron.
Absolut inget ont om KK, men jag kommer nog använda dem till tricopter typ Daddes.
Man ska veta att höjdlåset (baro) ock kompasslåsningen (mag) inte funkar som tänkt än. Men det kommer förmodligen att lösa sig i kommande mjukvara. Eftersom det är open source är det många kunniga som hjäps åt.
@UndCon är det blåa motorer från HK? Bygger just en Jakub LL4 med blå 20-28M och 18A Plush. Är de pålitliga? (köpte iofs några extra) Kan inte bestämma mig om det är värt att köpa "finmotorer" typ Keda, Avroto, Pulso, Axi, Scorpion, och vilka man i så fall ska satsa på. Vid riktigt hård landning böjs även de axlarna. Känns som att det mycket hänger på kullagren.

UndCon
2011-08-27, 08:55
Jag har inte haft någon motor från HK som rasat utan yttre påverkan.

Mina motorer är 20-22L och kommer nog skaffa en storlek mindre till en funQuad

andreas77
2011-08-27, 15:32
Hej

Vill inte ha något navigeringssystem bara ett kort för att stabilisera farkosten. Gärna så smart som möjligt så att jag hinner
med och kan lära mej flyga. Stabiliserar Open Pilot även i höjdled?
Såg även att Andreas77 är inne på detta kort.
Hur fick du tag i ditt kort? Verkar svårt att hitta några.
mvh
bosv

Ja dom är svåra att få tag i och går åt som smör i solsken när det väl kommer in några. Jag beställde mitt från flyingwings (http://www.flyingwings.co.uk/store/product_info.php?products_id=830&osCsid=9a9877168061ddca820d41f0ad5072a6). Prova att maila dom och säg att du vill bli meddelad när nästa batch kommer in, så gjorde jag och lyckades få in en pre-order innan dom tog slut igen..