handdator

Visa fullständig version : Otät ljuddämpare



Thomas
2011-08-23, 19:20
Ljuddämparen på min ASP 70 har börjat läcka.

Det är den sista koniska delen (utblåset) som har släppt ur sitt fäste och roterar i en 'rilla' i själva dämparen. Den har alltså inte lossnat helt, den är bara lös och läcker, vilket ger en massa oljesprut på kärran.

Finns det nåt patentmedel som är både bränslesäkert och värmetåligt för att täta/få fast konan??

Locktite? Epoxi? tjockt CA-lim??


Kom med förslag!
(Ursäkta dålig bild)

22727

Snickarjävel´n
2011-08-23, 21:15
Aluminiumlod kanske..

Diesel
2011-08-23, 21:38
Jag brukar ta en hylsnyckel sats och hittar en lämplig 12kants hylsa som landar på kanten av dämparen med nycklens kona mot själva godset.
När jag har hittat den lämpliga storleken (om jag inte missminner mig helt fel så är alldeles ypperligt med en 16mm hylsa till en 120 dämpare) så lägger jag dämparen på en lämplig plan yta ( med den gängade delen neråt) och nitar han ihop i den andra lösa änden med hylsan tills den är fast.
Den lossnar sedan alldrig mer. Tiitar du riktigt noga så ser man att konan är ihopfallsad mot ljuddämparkroppen.
Funkar kanon och håller resten av dämparens livslängd !

Modellflygarn
2011-08-23, 21:40
Skitsvårt att få sånt där att hålla. Mycket värme och vibrationer särskilt på fyrtaktare.
Tror också det måste lödas. Nån sorts lim håller aldrig tyvärr...

Thomas
2011-08-23, 22:21
Packos patent verkar inte allt för dumt... tror jag ska prova!
Ska försöka tunna ut och pilla in lite värmetåligt packningssilikon oxå!
Tack för tipset.

Modellflygarn
2011-08-24, 19:33
Håller med om att det verkar betydligt bättre än att löda. :)
Silikonet gör säkert ingen skada men tror att det försvinner efter ett par flygningar. Testade silikon som används i heta delar på ett svenskt militärplan :) och det försvann tämligen omgående.
Haft ett elände med att få dämparen att hålla tätt o sittar kvar i min Storch. Var sugen på att svetsa ihop hela rasket ett tag...

Thomas
2011-08-24, 20:31
Har tidigare provat detta http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-for-hoga-temperaturer/ med hyfsat resultat.

Borde gå att förtunna en aning med rödsprit, kanske.
Värt att prova i alla fall!

Modellflygarn
2011-08-24, 22:04
Absolut! :) Går det så går det.