handdator

Visa fullständig version : Openpilot CopterControl



andreas77
2011-08-24, 21:37
Är det någon här som har provat detta kort?

De har varit lite svåra att få tag på, men nu har jag iaf ett på väg hem. Vad jag har läst så verkar det vara ett mycket lovande projekt, ska bli kul att testa! :)

Malx
2011-08-25, 08:21
Om du bara läser i vissa av de andra trådarna så ser du att jag har kört med CC-kortet ett bra tag. (Jag har ett av de första "developer"-korten som tyvärr har lite sämre piratkopior till sensorer eftersom Kineserna som fick i uppdrag att tillverka den batchen fuskade där. Numera tillverkas de på annat ställe)

Om du tar kortet för vad det är så kommer du att bli nöjd. Det är ett stabiliseringskort med flexibel konfigureringsmjukvara som kan användas till att stabilisera i princip vad som helst (eftersom det mesta går att mixa ihop). Mjukvaran kan uppdateras utan att använda programmerare som många andra kort. Det finns ett antal buggar men allt utvecklas i ruggig takt OM du kan kompilera ihop mjukvaran från kod. Färdiga binärer släpps men mindre ofta.

Det är INTE ett navigeringskort med GPS som många missförstod det som tidigare även om markstationsmjukvaran ser förberedd ut för sådant. Det är tänkt att komma en PRO-version för detta.

Tänk bara på att mjukvara på kortet och på datorn måste vara exakt samma version för att de ska kunna kommunicera. (Kommunikationsprotokollet kompileras in i mjukvaran och ändras fortfarande ofta). Du kan dock flasha om mjukvaran på kortet från vilken version av pc-mjukvaran som helst.

andreas77
2011-08-25, 17:23
Om du bara läser i vissa av de andra trådarna så ser du att jag har kört med CC-kortet ett bra tag. (Jag har ett av de första "developer"-korten som tyvärr har lite sämre piratkopior till sensorer eftersom Kineserna som fick i uppdrag att tillverka den batchen fuskade där. Numera tillverkas de på annat ställe)

Om du tar kortet för vad det är så kommer du att bli nöjd. Det är ett stabiliseringskort med flexibel konfigureringsmjukvara som kan användas till att stabilisera i princip vad som helst (eftersom det mesta går att mixa ihop). Mjukvaran kan uppdateras utan att använda programmerare som många andra kort. Det finns ett antal buggar men allt utvecklas i ruggig takt OM du kan kompilera ihop mjukvaran från kod. Färdiga binärer släpps men mindre ofta.

Det är INTE ett navigeringskort med GPS som många missförstod det som tidigare även om markstationsmjukvaran ser förberedd ut för sådant. Det är tänkt att komma en PRO-version för detta.

Tänk bara på att mjukvara på kortet och på datorn måste vara exakt samma version för att de ska kunna kommunicera. (Kommunikationsprotokollet kompileras in i mjukvaran och ändras fortfarande ofta). Du kan dock flasha om mjukvaran på kortet från vilken version av pc-mjukvaran som helst.

Okej, tack för infon! Jag är medveten om att det endast är ett stabiliseringskort, har följt utvecklingen på openpilot-forumet en längre tid (har dock inte reggat mig där än). Ska som sagt bli kul att testa och jämföra med kk-kortet som är det enda jag provat hittills. Nu vet jag ju också vem jag ska fråga om jag behöver hjälp.. ;)

andreas77
2011-09-08, 17:53
Den som väntar på nått gott... :) Denna damp ner i brevlådan igår.


http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=22958&d=1315495910

Såg att det nu även finns en firmware som stöder kamerastabilisering, ska prova den också så småningom hade jag tänkt. Malx, vet du om den firmwaren fungerar med en tricopter? (tyckte jag läste någonstans att när de höll på att testa så fungerade det bara med en quad)

Håller iaf på och snickrar på en roll / tilt mekanism till min GoPro som jag ska montera på min "rcexplorer" tri.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=22959&d=1315495918

Malx
2011-09-08, 21:21
Jag ser ingen anledning till att den inte ska fungera med en tri. Gäller bara att hålla reda på vilka utgångar som går till servon och vilka som går till ESC så du ställer rätt uppdateringshastighet på dom. (Vissa utgångar är sammankopplade när det gäller detta).

Jag har testkört en egenkompilerad firmware med en kombination av kamerastabiliseringen, PPM input, andra bugfixar samt vänt vissa ingångar till utgångar. Då har jag lyckats få till min Y6:a med kamerastabilisering. Tyvärr har jag haft problem med några ESC:s som gått sönder på den så den är ej testflugen i den konfigurationen. Kamerastabiliseringen fungerade dock bra på marken.

Förhoppningsvis så ska jag ha fått mitt nya kort nu också (så jag kan se skillnaden mot developerkortet), befinner mig dock i Spanien någon vecka till.

andreas77
2011-09-08, 23:58
Låter bra! Ska ladda ner GCS:en och börja laborera lite när jag får tid över.

Har du byggt kamerariggen själv eller köpte du en färdig lösning? Tror jag måste leta efter några andra servon än de jag har nu, det blir lite "hackig" rörelse. Har du några tips om bra servon som rör sig mjukt och centrerar bra?

Malx
2011-09-09, 22:13
Har en färdigköpt lösning som följde med ramen (direktverkande servon utan utväxling men med kullagerupphängda axlar). Jag har ju dock ej testat den skarpt under flygning. Helst skulle jag vilja bygga en egen lösning med stegmotorer (och medföljande elektronik) istället för servon. Men det får bli ett vinterprojekt inför nästa sommar.

andv
2011-10-13, 22:39
CopterControl verkar riktigt bra pang för pengarna, men svår att få tag i. Det råkar inte vara någon här som har och vill sälja en?

Malx
2011-10-14, 00:13
CopterControl verkar riktigt bra pang för pengarna, men svår att få tag i. Det råkar inte vara någon här som har och vill sälja en?
OpenPilot-projektet är igentligen inte riktigt avsett för slutanvändare (Även om det fungerar mycket bra som sådant). De kort som tillverkas är tyvärr främst avsedda för utvecklare som är beredda att lägga ner tid för att förbättra det hela. Med det sagt så ska det sägas att de flesta kort hittills har hamnat hos slutanvändare och inget annat...

(Jag personligen är inte helt överlycklig över den här delen i projektet men jag har full respekt för dem som lagt ner det mesta jobbet och det är deras fulla rätt att bestämma hur de vill ha det)

Nu är det iallafall så att någon liten fågel viskat om att det kommer släppas lite kort i Europa i början av nästa vecka om man håller ögonen öppna...de kommer att försvinna fort!

andv
2011-11-08, 00:04
Lyckades få tag i en CC tillslut.. Hoppas kunna prova den i min quad snart..

Malx
2011-11-08, 01:21
Grattis! Det är ett fint litet kort att testa. Jag har flugit mina kort en del men inte på någon välbalanserad plattform än. Min erfarenhet hittills är att den inte hovrar lika bra handsoff som min Xaircraft (den har lust att driva litegrann) men den är imponerande bra på att alltid flyga ok med vad jag än kastar på den, både Y6:a och quads i olika storlekar. Jag flyger då nästan alltid i attitude mode, i rate mode lär man inte märka någon drift.

(Men som sagt, min Xaircraft flög jag med propellrar och motorer balanserade till vansinne. OpenPilot CC har inte fått den lyxiga behandlingen än, främst för att den flugit så bra iallafall. Det är då lite orättvisst att jämföra dom)

Danne76
2011-11-12, 20:12
Helnöjd med med mitt CC kort funkar riktigt bra :)


2439424395

cyberpete
2011-11-12, 20:15
Jag lyckades oxå få tag på ett CC kort till slut :) Borde få hem den nästa vecka.

cyberpete
2011-11-17, 19:25
Fick mitt CC kort idag men kommer ingenvart :) Försöker få nått att fungera i GSC men ikke. Kan bero på att jag har 40 gradig feber jag inte kommer nån vart.