handdator

Visa fullständig version : Första riktiga FPV flygningen



Oskar Andreasson
2011-08-25, 17:17
Fick lite av en slump flyga själv senast jag var ute. Lämnade över flygplanet till en rutinerad och erfaren pilot på fältet så att jag själv skulle se hur det ser ut i glasögonen. Efter några minuter så tyckte de andra tydligen att det var läge för mig att flyga ;). Kunde inte annat än hålla med, bilden var helt ok, inga större problem etc. Flög runt 5-6 minuter med nämnd pilot bredvid beredd att ta över ifall det skulle skita sig. Landade till sist Line of Sight (blind som man är utan riktiga glasögon så borde man kanske säga blind landning).

Hämtade en till acc och körde ytterligare cirka 10 minuter, startade själv, utan goggles, tog direkt på goggles efteråt och fortsatte hela flygningen med dem. Eftersom allt flutit på perfekt so far så tyckte baksätesförarna att jag borde göra en FPV landning... bra övning helt enkelt. Får säga att det var lite hårigt att bedömma höjden med den där vidvinkelslinsen, men ovationer blev det från alla närvarande!


http://www.youtube.com/watch?v=Inxyqpg5eHc

Mycket newbie filmklippning där, lekte lite för mycket med Movie Maker verkar det som, men den är hyffsat kort iaf ;). Hoppas den är till mycket nöje.

UndCon
2011-08-25, 17:25
Grattis till din FPV.

Det är lite klurigt med höjden - Utnyttja allt som kan säga dig hur högt du är mao.

Du har tex en bra referens i form av trädet mot vattnet - hur högt är det?
När du landar kan du försöka flyga in med en bra referens i bilden - har ni en vindstrut - hur hög är den?

Många sådana detaljer gör flygningen lättare - speciellt när man busar runt på låg höjd.

Bixlern flög ju riktigt bra :)

//UndCon

Oskar Andreasson
2011-08-30, 14:07
Hej hej!

Får tacka, jo jag har faktiskt blivit mer och mer positivt överraskad av bixlerns flygegenskaper. Jag har ju inte direkt testat gränserna, men när man väl hittat kvalitetsproblemen så var den väldigt snäll och trevlig. Det finns ju helt klart ett par grejer att göra... om man vill det, men inget måste. För egen del tänker jag bland annat byta propeller, kanske sätta in en kolfiberstav eller två för att styva upp den, och tejpa undersidan för landningarna och vingarna för att göra dem styvare.

Vad gäller höjderna etc så är det väldigt skönt att titta på filmerna i efterhand, det hjälper verkligen att göra snabbare bedömningar av höjd senare ;). En sak jag definitivt kommer att göra i all framtid är att flyga runt en flygning utan goggles och filma först på hög höjd etc, sen kolla igenom i lugn och ro innan man flyger igen med goggles på. Det och google earth är klart rekommenderat :).

Hoppas på mer flygväder snart!