handdator

Visa fullständig version : Simulator kontra verklighet



Rookie
2011-08-29, 14:10
Hej !
Vad säger ni erfarna flygare om simulatorernas verklighetsförankring ?
Sitter nu och leker med Phoenix 3.0 med min E-sky 4 kanalssändare från Teknikmagasinet ,samt flyger med min 2 kanals firebird commander 2 från Hobbex som jag i tidigare tråd skrivit inte ger mig så mycket mer .
I simulatorn klarar jag att flyga , trixa , och landa 10 ggr av 10 med alla flygmodeller programet har att erbjuda , även med kraftig ( simulerad ) blåst .
Törs man "hoppa över" de allra enklaste modellerna och gå direkt på något roligare flyg,eller är det bara dumt . Ger simulatorerna en skildring av verkligheten eller är det mest för att lära sig dra spakarna åt rätt håll ? Jag blir mer och mer sugen på att hoppa över att spendera ett par , tre tusen på en nybörjarmodell om jag ledsnar på den med efter 10 minuter.

dumbo
2011-08-29, 14:36
Simulatorerna är ganska verklighetstrogna, IMO, men det de inte kan simulera är nerverna. Det BLIR mer nerver när man ska flyga en dyr/fin modell "på riktigt" än när man plojar i simulatorn.
Sen är det ju svårt att så flygegenskaper EXAKT som en kärra har i verkligheten eftersom att motor, batteri osv kan skilja lite och därför även vikt och kanske tyngdpunkt.
Det jag tycker är svårare i simulatorn är avståndsbedömning och att "läsa" planet. Jag har tex lättare att landa flygplan i verkligheten än i simulatorn.

För att summera och/eller komma med en åsikt så tror jag säkert att du kan skippa de allra enklaste nybörjarkärrorna, utan kan gå på en lågvingad skevrodertrainer istället, tex. Du kan säkert skaffa något "värre" åxå, men man kanske bör välja modell med försiktighet. En del kan vara trixiga att flyga och en del har väldigt snabb roderrespons osv. Fast man kan ju, såklart, ställa ner utslag.
Sen tycker jag inte alls att det behöver vara så fel att ändå ha en "trainer". Jag har ingen dylik i dagsläget, men kan ibland känna att det kunde vara skönt att ha något som är lite självstabiliserande som man inte aktivt måste flyga 100% av tiden.
En vettig kompromiss mellan kul och avslappnande flygning är ju funcub.

Sen behöver ju inte en trainer kosta riktigt så mycket som 2-3kkr heller. Det finns ju paket med easystarkopior med radio och allt för 1500kr, även om man kanske vill komplettera med något mer batteri och kanske en bättre laddare, men sånt behöver man ju ändå köpa.

Club_one
2011-08-29, 15:11
Håller med Dumbo på ALLA punkter. Kunde inte ha förklarat bättre själv.
Köp ett plan som du har råd att ha sönder brukar vara ett hett tips.
Att ha råd med ett flygplan för 5000kr är en sak, men att ha råd att krasha det är en annan femma.

Mitt första flygplan var Art-tech Cessna 182 4CH BL. Det enda jag hade tränat innan jag flög den var real flight Demo med tangentbord innan, och jag flög sedan mitt flygplan som om jag redan hade erfarenhet sedan innan av RC flyg.
Den var rolig också. Hade dock kunnat önska liiite mer kraft, men den dög helt klart.
Dock så valde jag att flyga den på en väldigt blåsig dag sista gången och var på dåligt humör och hade inga solbrillor. Så den störtade ner i ett träd långt bort från mig. Men förutom den krashen så landade jag alltid perfekt.
Så jag rekommenderar ett högvingat plan också. Och om du är säker på att du vill fortsätta med hobbyn länge så är ett bra tips att skaffa en t.ex Spektrum DX6I sändare och köpa något Bind and fly flygplan från t.ex Parkzone.
Satsa på t.ex en Parkzone Champ ultra micro. Riktigt lätt flugen och tålig har jag hört. Flyger själv just nu en Parkzone Ultra micro t-28. Den kan dock vara lite väl avancerad för en nybörjare. Den är mer svårflugen än min gamla Cessna, och inte lite heller.

Snickarjävel´n
2011-08-29, 17:13
Simulatorn gör inte nödvändigtvis att du kan flyga en mustang på riktigt trots att du behärskar den i simulatorn.
Simulatorns uppgift i mina ögon är att nöta in spakrörelserna så dom sitter där dom ska när du väl behöver dom på riktigt. Att kunna kompensera rätt utan att behöva tänka efter.

När detta sitter kan du i princip välja vad du vill så länge du flyger/hanterar och betraktar planet i fråga för vad det är.
Sen ska man aldrig flyga dyrare plan än man har råd att gå i backen med dom för den dagen kommer förr eller senare, oftast förr än man anar.

nikwal
2011-09-05, 00:01
håller med , ibland är det skönt att bara ha nåt att slöflyga med ,fast jag tycker iofs att min vanquish funkar rätt bra till det också..sen i simulatorn, speciellt i fms så beror det helt och hållet på vilket plan man tankat in, mitt tips är att börja med att deleta alla originalplan och scenarion och lägg in bättre sådana, tror det finns länkar från tex svensktmodellflyg.(tex hanger8 och MSC Achim, under fms/addons).Sen känner jag mig tveksam till just dsm2 systemet som spektrum använder. Det funkar säkert men jag "tror" utan att gå in på det tekniska öht att det finns bättre alternativ som inte är så dyra, speciellt nu när orange rx kommit med billiga mottagare. ;-). Ja i verkligheten blir det lite mera nerver, landa och andas ett par gånger om det blir för mycket, sen på't igen bara :-).Innan du börjar göra för konstiga manövrar så testa gärna klippningstendenser en bra (säker) bit upp i luften så att du vet hur ungefär hur planet beter sig..
ps.(ja precis som nedan, börjar man tänka efter för mycket så ligger man lite risigt till)

Dick
2011-09-05, 01:35
en riktigt snäll o rolig kärra att flyga efter du har fått in rörelserna, och även utvecklas med tycker jag är en SEBART SHARK det är bland det roligaste jag flyger för tillfället, o med den finns det nog inte mycket du inte kan göra.

McRegor
2011-09-05, 06:23
Hej,
Ett "problem" som man sällan ställs inför i simulatorn är den första flygningen med en kärra. Då kan man drabbas av överraskningar (och inte minst nervositet) och är man då nybörjare så blir inte jämt resultatet det man hoppats på.
M a o - har du bara flugit i simulator så försök att få hjälp av nån rutinerad flygare med första flygningen av kärran och med att trimma in den. Sen detta är gjort och man vet att den inte har några uppenbara hyss för sig så är det betydligt bättre odds för dig att lyckas. Sen håller också jag med dumbo i det mesta och vill du "hoppa" de mest utpräglade nybörjarkärrorna så är säkert en Funcub ett mycket lämpligt alternativ. Men strunta i klaffarna i början - du kommer att ha fullt upp med de normala rodren utan att splittra din uppmärksamhet på klaffar också. Sen är ju Elapor oftast betydligt tåligare och inte minst enklare den gång du träffar marken lite hårdare än du tänkt - och den dagen kommer.
Hälsningar
Roger

henke2
2011-09-05, 09:28
Åk till en klubb och gå deras flygskola, ett par hundra spänn och du blir en erfarenhet rikare. I våran klubb använder vi skolflygplan som är lättflugna, men fortfarande fullt aerobatiska. Vissa kan i princip flyga redan innan de provat medan andra aldrig lär sig, så att svara på om du kan flyga på riktigt efter bara ha kört simulator är tyvärr omöjligt.

senmathal
2011-09-05, 09:30
Jag håller verkligen med McGregor när det gäller första flygningen med en kärra. Det är verkligen ingen rolig erfarenhet att flyga en modell som inte är intrimmad utan drar iväg åt något håll då man släpper spakarna. Så lyd hans råd att låta en erfaren pilot trimma in kärran, sedan är det ingen dum idé att ta över när modellen är på betryggande höjd. Känns det sedan bra är det ju bara att flyga på och skulle det bli för nervöst kan man alltid be om hjälp med landningen.

/Mats

rikardn
2011-09-06, 18:21
Håller med tidigare skrivare...

Jag köpte en högvingad stor modell (1.3m vingspann, stora skev/roder och höjd-area)
Bilder:
http://i55.tinypic.com/25ugolw.jpg
http://i55.tinypic.com/11t516u.jpg

Jag flög två ggr på modellfältet i kungälv med deras trainer med handledare.
Första lektionen ovaler och 8-or för att lära sig hålla planet på samma höjd i svängar.
Andra lektionen massa låga överflygningar i centerlinje av fältet och touch-n-go's.


Sen när jag byggt ihop mitt plan så gick jag efter planet några acc'ar och istortsett taxade runt fältet och sedan små snabba bursts för att "köra" på de främre hjulen och känna på planet.
http://i52.tinypic.com/nqxurq.jpg

Mvh
Rikard