handdator

Visa fullständig version : Easystar frågor



jesse78
2011-09-02, 16:38
Fick just hem min Easystar som är en ARF dvs. med borstad motor.
Har ett par frågor innan jag lägger ordern på fpv-utrustningen som det hade varit bussigt om man fick svar på:

- Den är limmad - vad är enklaste sättet för att plocka isär planet?

- Jag hade tänkt använda rare earth magneter för att hålla ihop vingarna för enkel transportering, är det här en bra idé eller bör man limma fast vingarna?


Och om någon skulle sitta på ritningar för hur motorfästet och kamerafästet ska se ut i plywood med måtten så vore det ju helt fantastiskt :)

sundqvistjohan
2011-09-03, 07:56
http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Midsommar2008057.jpg

Var kroppen färdigt limmad med borstmotorn monterad? Det komplicerar ju byte till borstlös drivlina.

Jag bara trycker vingarna på plats (vingbalken limmad i ena vingen skjuts in i den andra vingen). Inget lim, inga magneter.

Jag limmade in en rundstav av trä där borstmotorn ska sitta. I denna rundstav skruvade och limmade jag fast en playwoodskiva för montering av outrunner. Då kommer motorn högre upp, man kan använda större propeller och blåset över sidrodret blir bra (ingen förstoring av sidrodret behövs, den svänger riktigt bra bara man gasar litet). Fartreglaget har jag monterat på utsidan för bättre kylning.

Kamerafästet beror ju på hurudan kamera du har. Jag bara skar till en skiva som passade i öppningen. Limmade kardborrband på sidorna av kabinen och kardborrband under min "kameraplatta" håller fast det hela. GoPro-kameran som jag dessutom har på ibland lägger monterar jag ovanpå planet (kring tyngdpunkten)

http://www.youtube.com/watch?v=Hi0Z3qZyi58

pgrts
2011-09-03, 08:26
Vet du hur planet är limmat? Jag har fått MPX (RR-Magister) sammansatt med dubbelhäftande tejp. Det är mycket starkt men går att lösa upp. Efter något års körning med metanolmotor så ramlar allting isär.... Alltså kolla om du kan se va det är som använts. Kanske kan det fungera att lösa upp med rödsprit om det får tränga in ett par dagar. Elaporen tar ingen skada.

Du kan kanske lägga ES-kroppen i frysen någon dag och se om limmet blir sprött så att det bryts itu om man bänder på kroppen. Elaporen klarar stark kyla utan problem.

jesse78
2011-09-06, 19:22
tjenare, nej har ingen aning har mejlat multiplex och frågat men jag återkommer med svar! tack för inlägget :)

jesse78
2011-09-08, 19:05
det var en slags limmad plast film som höll ihop planet, det gick bra om man bände försiktigt. Tack för svaren!