handdator

Visa fullständig version : Motorinstallation Saito 56 i Lancair 360



kamelkungen
2011-09-02, 21:53
Hej

Håller på att fräsa hål i glasfiberkåpan på min Lancair 360 MKII.
Har monterat i en Saito 56 gold edition. Funderar lite på kylningen.
Måste öppna upp mer därframme men hur mycket? Nu är det ordentligt kring guldtopparna men inte många kylflänsar på motorn blottas för luftströmmen. Sedan finns ett litet hål på 15mm där framme...inget mer.

Utåt bakåt öppnar jag destor mer. Men är det någon som vet hur mycket jag ska öppna upp kåpan?
Lacken är så fin på kåpan att jag vill öppna så lite som möjligt men motorn får inte bli för varm.

kamelkungen
2011-09-03, 08:13
Här kommer en bild. Hoppas någon kan hjälpa.22849

kamelkungen
2011-09-03, 22:07
Hej igen,

Ingen som vet?

Modellflygarn
2011-09-03, 22:24
Svårt att säga hur det funkar men om du har stort hål i botten så kan det räcka. Om du kan försöka utforma "bottenhålet" så att du får lite sug av fartvinden så borde det räcka. Svårt att beskriva i ord men om du gör så att öppningen pekar bakåt så får du lite sug.

freddan_6
2011-09-04, 20:41
Här skulle jag satsa på att få bort kanten eller bygga upp bakom på brandväggen till samma nivå framåt som motorkåpan. På så sätt skulle flödet öka, och luften skulle inte stå så stilla bakom motorn.

22876

AmRi
2011-09-05, 08:17
Hej

Håller på att fräsa hål i glasfiberkåpan på min Lancair 360 MKII.
Har monterat i en Saito 56 gold edition. Funderar lite på kylningen.
Måste öppna upp mer därframme men hur mycket? Nu är det ordentligt kring guldtopparna men inte många kylflänsar på motorn blottas för luftströmmen. Sedan finns ett litet hål på 15mm där framme...inget mer.

Utåt bakåt öppnar jag destor mer. Men är det någon som vet hur mycket jag ska öppna upp kåpan?
Lacken är så fin på kåpan att jag vill öppna så lite som möjligt men motorn får inte bli för varm.

Hej,
Mitt spontana svar är att öppningen räcker som det är för en metanolmotor kyls mycket av bränslet också så det är viktigt att bägge nålarna alltid står lite rikt.
Sen är det ju snart hösten och vintern med sjunkande temperaturer.

kamelkungen
2011-09-05, 19:34
Här skulle jag satsa på att få bort kanten eller bygga upp bakom på brandväggen till samma nivå framåt som motorkåpan. På så sätt skulle flödet öka, och luften skulle inte stå så stilla bakom motorn.

22876

Tack för tipset, det blir så jäkla fult om man tar upp mera där sedan står det "LANCAIR" med guldtext precis bakom hålet...kanske bättre som Modellflygarn tipsar om att se till att det finns ett ordentligt hål på undersidan. Motorn brukar dregla endel under gång så det kanske är en bra ide. Ja just..har glömt att ta upp ett hål för vevusventilationen också.


Håll med om att motorn passar fint där??? !

jaka
2011-09-09, 17:42
Hej!
Det lilla originalhålet skulle ha räckt till alldeles utmärkt om du "bafflat" omkring cylindern och tagit upp ett ca 3gånger på stort hål bakom cylindern, snett genom brandväggen och ut (inte som nu ovanför cylindern).