handdator

Visa fullständig version : var placerar man bogserkroken?



warriorswede
2011-09-07, 20:05
Jag blev med min första seglare utan "hjälpmotor" nyligen, en Topmodel Minus Acro som jag lyckades handla på aeronautikhobby innan rcflight.se tog över verksamheten.

Denna alltså: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1663

Jag tänkte att jag skulle få dit en bogserkrok när jag bygger den, frågan är bara var? På tyngdpunkten, bakom?
Tacksam för hjälp :)

warriorswede
2011-09-08, 11:28
Ingen som har ett bra svar?

multipass
2011-09-08, 11:43
Den var inte stor den..gissar som du på tyngdpunkt eller varför inte nån centimeter framför. Borde bli stabilt om man bara ska springa upp den.

warriorswede
2011-09-08, 11:55
Stor är den inte men den verkar rolig! Inget att slöflyga med dock :D

Jag har ingen aning om var man normalt sätter en krok men spontant känns lite bakom cg bättre än framför man vill ju inte dra ner den i backen... eller löser man det med upproder?

multipass
2011-09-08, 15:09
Har inget liknande att jämföra med men så här ser ritningen på BluePhoenix ut. Byggde modellen -84 som är skrotad sen länge :)
22932
vh/R

kajakmannen
2011-09-08, 15:23
Du skriver bogserkrok vilket antyder at du skall dra upp den med ett annat plan eller är det en krok för att kunna dra upp den med lina eller gummibandssnodd?

Om det är ett annat plan som skall dra så skallkroken sitta framför tyngdpunkten (segelkärror /fullskala har ju kroken längst fram) men om det är gummilina eller snöre som du skall dra upp den med så skall du nog sätta den precis strac bakom tyngdpunkten

MVH / Kajaken

kay.krut
2011-09-08, 15:51
Om du ska bogseras upp av ett bogserplan så ska dragkroken sitta i nosen och gärna lite högt placerad. Ska du däremot använda gummirep så ska kroken sitta strax framför tyngdpunkten. På en högvingad kärra ca 10 grader framför TP, mätt genom lodlinjen från TP. Om du sätter den bakom TP så får du ett h..vete i starten då kärran överstegrar. Med kroken strax framför TP, får du en stabil kärra i starten och du behöver knappast röra höjdrodret. Så har jag gjort i snart fyrtio år och det fungerar fortfarande !
Kay krut
Vill man så kan man.

warriorswede
2011-09-08, 19:03
Tackar, då får det bli i nosen någonstans :-)