handdator

Visa fullständig version : FLY FLY Hawker Hunter



Uno
2011-09-18, 22:08
Har byggt ett par Hawker Hunter från R/C Lander med 70mm fläkt och fyra celler. Om dessa har jag skrivit i Modellflygnytt och på så vis har jag fått kontakt med andra som byggt samma. I våras fick jag tips av en kille att firman Lindinger i Österike sålde en Hawker Hunter från Fly Fly för 120 euro inkl frakt till Sverige. Jag kunde inte låta bli utan beställde en som kom några dagar senare. Det finns en fin byggtråd på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1283731
så jag skall inte göra någon speciell sådan. Kärran har en spännvidd på 1112 mm och längd
1507 mm och tomvikten på min blev 1800 gr. Med 2x3S 4000mah i serie blev vikten 2,5 kg. I byggsatsen ingår lackade delar i foam, en del spant av bra kvalitet, 7-bladig 90mm fläkt, 1500 kv outrunner, fasta fjädrande landställ och lite linkar mm.
Det är en massa stora foamdelar som skall limmas ihop och det är inte så lätt när allt är målat. Jag använde tjock (som inte var så tjock men bra i övrigt) CA från Als Hobbies och kicker. Till landställsinfästningar och vissa springor använde jag epoxy. Jag ville ha infällbara ställ så jag köpte elektriska ställ (R/C Lander) från Schweighofer i Österike. Huvudställens montage var enkelt men noshjulet ville bra vrida sej vid infällning pga noshjulsstyrningens konstruktion. Stället fälls in framåt så jag var tvungen att sätta styrservot framför för att få slaka linor vid infällt läge. Originalets landställs ben använde jag trots att dom verkar lite veka. Jag valde att skära ut ett sidoroder och med dubbla servon till höjdrodet gick det åt mycket servokabel som gick att gömma fint i ryggåsen. Det fanns inga uppgifter om roderutslag eller tyngdpunkt men jag mätte på mina andra J34:or och skalade upp. En blyplåt på 40 gram längst bak undertill gav rätt tp plus skydd mot asfaltsskrap. Till skevservon använde jag Hi Tech MG 82, till höjd och sidoroder Hi Tech 85 och till noshjulsstyrningen HS 55. Jag skar också bort alla roder och satte in mylargångjärn. Fartreglage Turnigy K-force 100A och Ubec från Hobbyking. Med fulladdade 6S på 25 V blir strömstyrkan 70 A och 1480 W. Dragkraft vet jag inte men fann senare att den räckte till skalalik flygning. En Midifan med bra motor skulle nog ge lite bättre drag men då är det 1700 kr till. Fotogengrabbarna skulle nog sätta in en Colobri.
Äntligen blev det en lugn dag utan regn. Starten gick perfekt på drygt hälften av Hökaklubens 80 m långa asfaltsbana. Ett antal klick upp på höjdrodret och spikrakt gick kärran. Försökte stalla på höjd men den bara sjönk rakt fram. Lyckades landa mitt på banan och den rullade ut över gräskanten utan skador. Gräset är väldigt blött på fältet nu så jag vågade inte landa där. Upptäckte att vänster halva hjul fattades men fann det i bankanten. Limmade med ca som tydligen inte tog för tappade det nästa flygning också. Epoxy!!! Modellen är inte lika detaljerad som R/c-Lander-Huntern men är mycket större och ser fantastiskt fin ut i luften och flyger riktigt bra. Kan nog flytta tp lite längre bak och sätta på dom STORA fälltankarna och lite Sidewinderrobotar. Skulle vilja ha lite större ackar för efter 4½ minut visade spänningen 3,5 V obelastat. Normalt brukar mina ackar visa 3,7 V efter flygning och då har man inte tagit ut för mycket.
1200 spänn levererat hemma inte dåligt!!! Ännu ett lyckat EDF-project. Fly Fly Har andra kärror också. Med vänlig hälsning Uno