handdator

Visa fullständig version : "montering" av skyangel F86 sabre 50mm edf



Mr Z
2011-09-19, 13:49
Tänkte att jag skulle posta lite bilder på mitt F86-bygge. Egentligen platsar det ju inte i byggdagboken eftersom kärran nästan är färdigbyggd när man får den...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12864__Mini_F_86_EDF_Fighter_Jet_ARF_Kit_only_EP O_.html
Jag har nu moddat den lite efter vad jag läst att andra gjort samt efter att ha testat ett par stycken orginalkärror.

Först och främst skulle det göras plats för min drivlina. Jag tycker orginal från skyangel är i klenaste laget så här kommer det att testas något annat. Just F86:an är ganska stor för att vara byggd för 50mm edf så jag valde att köra med en lite större fläkt.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15672

23104


Motor, esc och batteri är inte riktigt klart ännu men det lär visa sig. Jag har lite olika prylar "på lager". Själva anpassningen för fläkten var inga konstigheter. Efter "lite" slipande med dremeln passade den perfekt :)


Näst på tur stod vingen. Jag gillar inte konstruktionen med ett servo monterat under planet så jag gjorde ett par hål för servona underifrån och gjorde hål för oken uppåt. Denna kärra skall ju landas på magen och dessutom kan det inte vara någon nackdel att det är mindre prylar som sticker ut. Jag använde 2st HXT500. Dvs 5g-servon.

23105
23106
Jag använde "locken" som skurits ur för att täcka servona igen. Detta är inget snyggbygge men det är ju kul om det ser ok ut när den är i luften.
23107
Ovansidan... Här syns även lite spår av anpassningen för den större fläkten :D
Servokablarna kommer upp i kroppen och kommer att limmas platt i en skåra som skurits upp i "ducten" Inget kommer att vara i vägen för den inkommande luften.


Sedan vill jag ha sidroder!
Sidrodret skars ut och ett HXT500 monterades i fenan.
23108
23109
23110
23111
23112
23113
Gångjärnen sattes givetvis i rätt vinkel...
23114


To be continued....


MVH
Peter Z

Mr Z
2011-09-20, 22:53
23128
På denna bild syns "slotarna" för stabben. Jag testade att ändra denna vinkel på min lilla 35mm sabre från samma tillverkare och det blev mycket bättre. Jag gör samma mod på denna och jag har läst på RCG att många tycker att detta är ett måste för att denna kärra skall flyga bra.
Jag skar bort en "tårtbit" där jag markerat med rött. Sedan limmade jag stabben pressad mot ovansidan i detta hål. Jag använde epoxi till detta och det blev lite överskott som delvis fyllde utrymmet under och det verkar sitta bra.

Här är en bild på det färdiga resultatet. Man kan skymta "sloten" under stabben.
23129

esc´n provmonteras. Det blir tight med kontakter mellan esc och motor då de hamnar under fläkten. Jag löder nog ihop det hela istället. Kablarna skall ändå kortas till lagom längd.
23130

Höjdservot(HXT900) monteras några mm ovanför orginalplatsen. Dels för att ge mer plats åt mottagaren som kommer att sitta under oket men även för att det inte skall sticka ner i "ducten".
23131

Nu väntar jag på ytterligare en motor som skall testas i denna fläkt. Sedan skall jag fundera lite på vilka ackar som skall användas.

MVH
Peter Z

Mr Z
2011-09-23, 06:34
Kul att tråden verkar uppskattas...?

Jag kunde iaf inte hålla fingrarna borta så jag råkade montera ett ljuskit på den. Egentligen passar det inte alls med ursprungsplanen. Själva enheten skulle inte att få plats under canopyn och kitet vägde ca 30g. Jag insåg dock att det mest var krympslangen runt kretskortet och kontakterna som vägde. Kretskortet väger typ 2g och dioderna var inte heller speciellt tunga så det fick gå ändå:)
Eftersom de flesta (6 av 8) dioder sitter i vingen bestämde jag mig för att montera kretskortet där.
23180

Efter att man tagit bort kontakterna var det inte mycket kvar av "enheten"
23181

Jag fräste ur lite vid den gamla servoinfästningen och efter att jag monterat bort kontakterna och kapat ner kablarna till lagom längd passade det fint.
23182

Inget sticker upp i "ducten"
23183

Så här ser det ut. De vita dioderna ute på vingspetsarna är strobbar...
23184

Redo för dockning... Det sitter även 2st röda "beacons". En på fenan och en under nosen. Kablar är framdragna och de kommer att lödas ihop under "dockningen". Tyvärr måste jag vänta med detta tills drivlinan är på plats.Fläkten kommer inte att få i genom luckan som är avsedd för detta då den blir lite för lång med motor och impellerkona. Behöver den tas ur senare kommer jag att göra luckan större :)
23185

jocke1963
2011-09-23, 22:03
Kul att tråden verkar uppskattas...?


Appselut !!
Bara stum av beundran av alla bra idee´r som görs på ett sånt litet flygetyg.. ;)

Mr Z
2011-09-24, 10:11
Kul att det uppskattas!
Det är någon som läser iaf :)

Det blir lite moddar på denna. Den har legat på hyllan ett tag så jag har hunnit samla på mig lite idéer under tiden. Om det fungerar återstår att se. Det kanske bara blir pannkaka av alltihop. Dessa kärror brukar ju inte ha så lång livslängd så nog känns den lite överarbetad men det är ju kul om den fungerar bättre än orginal. Den är ju kul att flyga redan orginal men lite lynnig då den ganska lätt hamnar i okontrollerbar stall. Jag hoppas att det blir bättre med lite mer mos. Jag funderar även på att rikta om "thrust tuben" då jag tycker att den verkar peka lite väl mycket uppåt orginal. Jag har inte kollat hur stort utblåset skall vara än men jag tror att det skall vara ytterligare något mindre än vad det är nu. Det är ju lite av ett bevis på hur felkonstruerat det är då den är gjord för 50mm fläkt.

MVH
Peter Z


Appselut !!
Bara stum av beundran av alla bra idee´r som görs på ett sånt litet flygetyg.. ;)

Mr Z
2011-10-06, 00:49
Efter ett lyckat test av den efterlängtade motorn har jag en setup som skall användas.
Den kommer nog att ha tillräckligt med motor. Jag vägde kärran och den slutar på 457g flygklar och setupen lämnar 550W. Detta skall jämföras med orginalsetupen som lämnade 175W när jag mätte.

Nu skall fläkten och esc´n monteras, sen är den i princip klar för maiden.
Fler bilder kommer.


MVH
Peter Z

Mr Z
2011-10-10, 10:19
Tänk att denna kärr aockså skulle ställa till med huvudbry...
Jag har bevisligen slarvat med att kolla att CG hamnar rätt. För att kompensera för den tyngre motor/fläkten tänkte jag flytta fram fläkten och köra med tyngre ackar (4s 1000mAh isf. 3s 850) men det visar sig nu att det inte räcker på långa vägar...
Alternativen var att blya nosen ganska mycket eller att köra med (mycket) större ackar. Jag tror inte att viktskillnaden hade blivit så stor iom att jag varit tvungen att blya ganska mycket så valet föll på att köra på större ackar.
Nu anpassas kärran för att acceptera 4s 1800mAh. Slutvikten höjs givetvis rejält (540g) så nu blir det mer en radiostyrd missil än ett radiostyrt flygplan men det kan ju vara kul det med...
Vi får se om den flyger med denna setup... Bilder kommer på mastodontacken :)

MVH
Peter Z

Mr Z
2011-10-16, 23:31
Maiden avklarad!...
... Men nu skall vi inte gå händelserna i förväg ;)

Först lite bilder på hur det blev med en 1800mAh 4s i en kärra som är konstruerad för 850mAh 3s :D
Jag började med att skära ut efter acken rakt igenom ner till ducten. Sedan lade jag ett skyddande lager tejp på acken och tryckte ner den tills att canopyn gick att få på. Efter det glasade jag insidan på ducten så att acken fick en hylla att ligga på. Acken sticker ner någon enstaka milimeter i ducten men det gör inget då den ändå är väl tilltagen.
23714
23715
23716

Här är lite bilder på fläkten och den slutgiltiga motorn.
Efter dessa bilder har jag fyllt ut utrymmet mellan framkant på fläkten och kroppen så att luften kommer rätt in i fläkten.
23712
23713



Så... Då var det dags för maiden!
Förväntningarna på hur denna skulle flyga var rejält nerskruvade efter att jag insett att jag var tvungen att köra med en brutalt stor och tung ack.
Hur gick det då?... SHIT vad fint den flög! :D
Jag trodde aldrig att denna skulle flyga så fint! Nu har jag bara kört en ack och det var ju maiden så det var inte så speciell flygning men efter lite intrimmning gick den spikrakt och jag kunde testa drivlinan lite. Det går verkligen inte att jämföra denna med en likadan med standardelektronik. Det blev verkligen en helt annan maskin. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att denna väger 50% mer och har mer än 3 gånger så hög effekt(!) men det var inte bara effekten som skiljde. Denna skar genom luften på ett helt annat sätt och var inte alls lika lynnig. Den svarade på inputs mycket bättre och kändes mer precis i luften. Det skall bli riktigt kul att testa denna lite mer!

Här är en film från maiden:

http://www.youtube.com/user/magjak73#p/u/0/zC1W0HI5Wh0


Jag har ett par till idéer med denna. Vi får se hur mycket som hinns med innan jag kvaddar den :)

1:Flapsen skall testas, justeras och användas. Jag räknade inte med att denna kärra skulle ha så högt glidtal. Kolla landningen så ser ni :) Hastigheten var dock ganska hög och jag hoppas på att kunna komma ner lite när jag använder flaps.

2:Canopy skall tillverkas.

3: Jag funderar på att göra en liten fena under bakkroppen. F86:an har en tendens att skicka iväg baken "på sladd" när man går på för hårt med höjdroder i svängen. Detta märktes inte alls lika mycket på denna jämfört med de orginal jag testat men det fanns ändå tendenser. Förhoppningen är att denna fena skall avhjälpa detta. Är det någon som tror något om det? Kanske är det bättre med 2?

4: Jag funderar på att limma lister längs bakkanterna på vingen, stabben och fenan. Dels för att minska luftmotståndet och dels för att få lite större roteryta. Höjdrodret känns lite litet.

MVH
Peter Z