handdator

Visa fullständig version : Fråga om BEC och antal servon



fpvstockholm
2011-09-21, 19:20
Jag håller på att bygga ihop min Skywalker med följande komponenter:
- ESC 80A professional BEC 3A
- 4 st HS-65HB servon för roder samt 2 st HS-65HB för pan/tilt kamera
- 4S 4000 mAh Hyperion lipo

Min fundering är om ESC:n orkar driva alla 6 servon? Eller behöver jag använda en separat UBEC (5A)? Om så är fallet behöver jag då göra något för att den inte ska använda båda två BEC's?!
Tacksam för snabba svar så jag inte fastnar med bygget;)

// Daniel
www.fpvstockholm.se

pgrts
2011-09-21, 19:40
Jag hade inte tvekat att använda den inbyggda drivningen till 6 så små servon.

bem
2011-09-21, 20:03
Hej,

Är det det här fartreglaget?
http://www.hab.se/fartreglage-80a-36s-professional-sbec-3a-p-4818-c-333.aspx

Batterielimineringskretsen, BEC, klarar upp till 3 ampere för servon osv. Kan inte tänka mig att det blir några problem med de 6 servon som du tänker använda (får man förmoda ganska mild användning). Men som alltid, du bör ha kvar ca 20% av kapaciteten i batteriet när du landat så LiPo batteriet får bra livslängd.

/Bo

fpvstockholm
2011-09-21, 20:19
Hej Bem.
Tack för ditt svar!
Det stämmer bra att det är det fartreglaget. Det låter bra om jag slipper använda en separat UBEC. Jag satsar på att det funkar!
Tack igen!
// Daniel

rfnoise
2011-09-29, 17:12
Och då kommer jag med ett annat svar :) Jag skulle inte vågat köra bara den inbyggda BECen på 6 servon. De kan dra upp till 0,5A om du är tungt lastad och får vind. Då ligger du på vad BECen klarar precis. Kör video+extern UBEC som klarar upp till 7A på ett separat batteri? Den är ju inte dyr.. Skulle ESCen falera så kan du glidflyga med video! Har 3st såna UBEC, samma som Turnigy. Kör den setupen på min Twinstar.

http://www.ebay.com/itm/Corona-CBC-5A-UBEC-Input-4-8V-20V-Output-5V-6V-7A-Max-S-/120647379339?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1c1724e98b#ht_2627wt_1163

(http://www.ebay.com/itm/Corona-CBC-5A-UBEC-Input-4-8V-20V-Output-5V-6V-7A-Max-S-/120647379339?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1c1724e98b#ht_2627wt_1163)

AM
2011-09-30, 12:10
Jag flyger min CMP Cub med 6 analoga- och digitalservon (4 - 9 kg). Jag driver det hela med en 3 Amp UBEC och ett 2-eller 3S Lipo 2500 mAh. Det fungerar mycket bra. Jag kollade upp förbrukningen med Eagle Tree's Servo Current Logger och såg på kurvan att i snitt förbrukades det ca 410 mAh (0.41 Amp). Som mest gick förbrukningen upp till 2,7 Amp under väldigt korta tider (typ en halv sekund). En UBEC är angiven som att ge exempelvis 3 Amp KONTINUERLIGT. Momentant kan UBEC'en ge det flerdubbla under ett par sekunder. Ett normalservo kan dra ca 2 Ampere fullt stallat. Multiplicerar man det med antal servon kommer man upp i exempelvis 12 Amp i mitt fall med Cub'en. Men det kräver att alla servona är stallade eller maxbelastade samtidigt och det sker inte och om ett par servon drar exempelvis 8 Amp en halv sekund klarar UBEC'en det galant.
23314
Så man behöver inte vara rädd att använda UBEC'ar och de behöver inte alls vara så kraftiga som man tror. Dessutom är spänningsregulatorer en av elektronikens vanligaste komponenter. De sitter i princip i ALLA elektriska apparater; TV, Radio, spisar, mikrovågsugnar, etc, etc. Det är nästan som med lastbilar. Allt, utom levande väsen, har vid något tillfälle transporterats med lastbil....

Mvh
Ove

McRegor
2011-09-30, 16:32
Hej,
Håller med Ove utan ha några mätningar som grund - bara praktisk erfarenhet sen många år tillbaka.
Det verkar ju synnerligen långsökt att alla servon - inkl pan/tilt - skall stalla samtidigt. Överhuvudtaget har jag svårt att tro att hyfsat dimensionerade servon överhuvudtaget kan stalla i den typen av kärra - om installationen är ordentligt gjord.
Så jag skulle utan tvekan köra med den inbyggda, switchade BEC-kretsen. Jag har kört eldrivet i många år och hittills aldrig haft några strömförsörjningsproblem via den inbyggda BEC-kretsen. Visserligen ingen garanti för att andra inte kan råka ut för det men sannolikheten är nog rätt liten i alla fall.
Hälsningar
Roger

UndCon
2011-09-30, 18:51
En anledning till att ha separat UBEC är attt om fartreglaget ryker så har du fortfarande matning till elektronik dvs servo/mottagare.

Jag kör med en UBEC och har aldrig haft problem - tror iofs inte jag haft det om jag kört med inbyggd heller då jag inte haft något ESC som fallerat...

I mini SW har jag 8st HXT900 samt mottagare som drivs av UBEC:en
(alltid minst 2 servon som rör sig samtidigt)

//UndCon

kamelkungen
2011-09-30, 20:13
Jag håller på att bygga ihop min Skywalker med följande komponenter:
- ESC 80A professional BEC 3A
- 4 st HS-65HB servon för roder samt 2 st HS-65HB för pan/tilt kamera
- 4S 4000 mAh Hyperion lipo

Min fundering är om ESC:n orkar driva alla 6 servon? Eller behöver jag använda en separat UBEC (5A)? Om så är fallet behöver jag då göra något för att den inte ska använda båda två BEC's?!
Tacksam för snabba svar så jag inte fastnar med bygget;)

// Daniel
www.fpvstockholm.se (http://www.fpvstockholm.se)

Beställde den här för ett tag sedan:
http://www.ebay.com/itm/Corona-CBC-5A-UBEC-Input-4-8V-20V-Output-5V-6V-7A-Max-S-/120647379339?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1c1724e98bJag tänkte använda corona ubec på mitt nästa projekt. Den har inbyggt filter och kan driva det du önskar . Reglaget har endast en linjärregulator som blir varm och påfrestar reglaget. Corona har switchad power med filter. 78kr inkl. frakt är bra pris. Ända dåliga är att enheten väger ca 35g.

McRegor
2011-09-30, 20:51
Hej Kamelkungen,
Vet inte vilket reglage du syftar på men det vi talar om i denna tråd har en switchad, 3A BEC.
Hälsningar
Roger