handdator

Visa fullständig version : Intressekoll: Mikroturbin + EDF Event



henke2
2011-09-23, 13:14
Intressekoll Mikroturbin + EDF event

Det är svårt att få grepp om vad som intresserar folk idag. Jag introducerar av den anledningen en ny idé till flygträff, nämligen Mikroturbin + EDF event.

Tanken är i första hand att egangera folk, att flytta ut på flygfältet och utöva hobbyn praktiskt. Detta genom att kombinera något häfftigt med någonting folkligt. Det finns många små turbiner runt om i landet/norden och en enorm skara EDF flygplan av alla modeller. Min tanke är därför att försöka samla alla på en plats för att visa upp sina prylar och inspireras för framtiden.

Förslag till upplägg:

Målgrupp: Turbin <5kg dragkraft, EDF alla storlekar

Plats: Gravfältet, Ljungby.

Faciliteter: 200x45m gräsbana, 3x400volt, vatten, camping, lunchservering etc

Tidpunkt: En helg mitt på sommaren

Program: Fri flygning + demo av intresserade handlare


Finns intresset för detta tro?


Bild från liknande event i Tyskland:
http://rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=632586&stc=1&d=1303028591

Ken1
2011-09-23, 16:52
Låter väl som en bra idé ? , jag är definitivt intresserad.

Daniel L
2011-09-23, 16:52
Jag är med:D

Baua
2011-09-23, 19:36
Bra initiativ, jag kommer och säkert ett gäng till från vår klubb.
Skitkul!:)

Hils
Magnus

Pekkala
2011-09-23, 19:45
Klart att det finns intresse!
Synd bara att det är så ocentralt! :sarcastic:

henke2
2011-09-23, 20:26
Klart att det finns intresse!
Synd bara att det är så ocentralt! :sarcastic:

Ja, det går alltid att diskutera platser för träffen, dock blir det ganska centralt om vi räknar in norra Tyskland och Danmark. Det finns som sagt möjlighet till camping och det går bra att anlända när man vill innan träffen i så fall.

Små flygplan lämpar sig perfekt för samåkning också :-)

Ös på med idéer och förslag, detta är som sagt en intressekoll.

tedeman1998
2011-09-23, 21:08
Jag blir lycklig av att se dig torpis ända sedan skillingaryd! Jag kommer om det blir något hoppas!

jocke1963
2011-09-23, 21:45
Låter skitkul! :applouse:

Sigun
2011-09-23, 21:46
Hej Henke
Skulle inte Feringe flygplats utanför Ljungby passa ännu bättre då många EDF:er har små hjul och speciellt då skala kärrorna. Feringe har ju asfaltsbana.

Annars tycker jag med det vore en utmärkt idé
/Martin

henke2
2011-09-23, 22:08
Hej Henke
Skulle inte Feringe flygplats utanför Ljungby passa ännu bättre då många EDF:er har små hjul och speciellt då skala kärrorna. Feringe har ju asfaltsbana.

Annars tycker jag med det vore en utmärkt idé
/Martin

Feringe är en aktiv flygplats där vi har svårt att kunna ha träffar. Turbinflygarna i närheten har flygradio och utbildning på fältet och får flyga där med caller, men svårt med träff där tyvärr.


Kortklippt gräs brukar dock inte vara ett problem då de allra flesta inte har tillgång till asfalt och anpassar kärrorna efter gräs.

henke2
2011-11-24, 22:07
Vad säger ni? Har ni filurat något mera på ett meeting enligt detta slaget? Även om arrangemanget inte kräver jättemycket så måste klubben vevas igång och beslut fattas och allt det praktiska spikas. Det är nu mitt i vintern som framtiden bestäms :-)

Några idéer om bra datum som inte krockar med för mycket annat i modellflygväg?

Inspiration från en liknande träff i Tyskland


http://www.youtube.com/watch?v=psR2nU-TcTQ

marell01
2011-11-24, 23:59
:secruity:

henke2
2011-11-25, 07:15
Skall kolla med Feringe igen och se vad dem säger, dock är det inte bekvämt med en träff på en öppen flygplats som nämnt ovan. Skall se om vi kan dedikera en helg för RC-flyg där, men det är tyvärr knappt troligt. (Det är en aktiv fallskärmsklubb, segelflygklubb samt paragliderklubb som håller hus på fältet, tyvärr går det inte att lirka ur dem i klartext när de tänker flyga.)

Ingen annan har visat intresse för att hålla i träffen så långt och det börjar bli dax att planera in redan nu som sagt.

Ralf Selfjord
2011-12-18, 17:22
ja, intresserad! Tycker det saknas något i mindre skala, och då menar jag flygplans-skala. Inte alla som flyger jet eller herrejösses-stora modeller.

puggen
2011-12-18, 19:43
Låter som en bra ide Henke, men asfalt hade ju varit bra som flera påpekar, men jag om någon vet hur svårt det är på en aktiv flygplats...

/Roffe

K-Å
2011-12-18, 19:56
Sök er norrut vi har massor med asfaltbanor som bara väntar på events, Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Östersund, Järpen där finns banorna.

MVH K-Å

henke2
2011-12-18, 20:40
Låter som en bra ide Henke, men asfalt hade ju varit bra som flera påpekar, men jag om någon vet hur svårt det är på en aktiv flygplats...

/Roffe

Jopp, asfalt hade varit bra, men det behövs ändå en BRA gräsbana jämte, finns på vissa ställen (feringe exempelvis) men inte över allt. Jag tror ändå de flesta som flyger EDF inte är beroende av asfalt, snarare tvärt om.

Det verkar som intresset finns iaf och det är ju ingenting som hindrar att det blir på flera ställen. Göteborgarna har exempelvis redan aviserat en liknande träff.

Tror vi hugger ett datum och kör en träff i Ljungby till sommaren.

K-Å kan ju styra upp någonting norr över också.

Baua
2011-12-20, 16:10
Hej alla!

Heder åt Er som anordnar träffar, men får man önska, skulle en asfaltsbana vara mumma.
Vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att få upp undermotoriserade EDF kärror från gräsfält.
Skulle tro att ett meeting med asfaltsfält, där fler förmodligen fler piloter skulle få upp sina kärror i luften, skulle bli ett mer välbesökt meeting. Hur som blir det säkert jättekul, men får man önska som sagt......:)

Hils
Magnus

mogge
2011-12-20, 16:36
Isses, jag har satt ihop ett antal EDF:er som inte är större än att dom kan kastas iväg. Saknar en asfaltsstrip så man kan gå upp en storlek. Vad hände med Uråsa? Det var ju bara ett par år sedan vi hade race där o tidigare Pylonrace?.

henke2
2011-12-20, 16:50
Uråsa har, eller har haft tjuriga ägare senaste tiden. Man har även odlat energiskog på stråken jämte banan. Jag vet dock inte hur det ser ut där idag. Kanske någon i närheten som kan åka dit och titta? Att gissa blir ingen klokare av :-P