handdator

Visa fullständig version : OSD Eagle Tree-fråga



radioactive
2011-09-25, 15:57
.En dum fråga.... Måste man ha en Elogger eller datarecorder till en Eagle Tree OSD expander för att den ska fungera? Kan man inte bara koppla in en GPS-modul? Jag har försökt reda ut det på olika sidor, men som vanligt vill ju handlarna (och Eagle Tree) sälja så mkt som möjligt, så det låter på dem som att man måste ha det. Stämmer det?

Eftersom vi sannolikt behöver 2 st, så vill jag ju hålla kostnaderna nere..

Lasse

bogieboy
2011-09-25, 16:53
japp du måste ha eloggern datarekorden vet jag inget om! GPS modulen kopplas till eLoggern...

I detta inlägg har jag en bild på hur det sitter ihop! (http://mickeshobby.blogspot.com/2011/06/forsta-ihop-kopplingen-av-alla-fpv.html)

UndCon
2011-09-25, 16:55
GPS och OSD kopplas in till loggern
Loggern kan användas utan de andra tillbehören. Du kanske klarar dig med HK enklare GPS-OSD?


Detta är något jag funderat på flera gånger - att montera in allt i en kärra gör att man måste köpa nytt till nästa också...Helst av allt vill jag ha allt som en modul man kan flytta mellan olika modeller.
Därför skall jag nu testa min nya "podd" på Swift II:an

Härom dagen satt de på Crawlern :D

radioactive
2011-09-25, 17:03
Tack för svaren! Ja, då får det bli en elogger också. Jag har faktiskt också tänkt i liknande banor som du Undcon. Att bygga in ex. OSD i en modul som man lätt flyttar, likaså mottagare, multirotorkortet etc så att man kan ha flera specialdesignade quads eller tri's. I och för sig är då kontrollkortet nästan den billigaste komponenten, så man vinner inte så mkt på det. Mest bara en kul grej. Men OSD skulle göra sig bra som modul. Det enklaste är nog att köra med stift/hylslist och någon form av snäppfäste som låser.

Tack för länken till byggbeskrivningen bogieboy!!

Lasse

UndCon
2011-09-25, 22:44
Du ser min nya lilla modul bland bilderna på denna sidan

http://www.undcon.com/2011/09/19/new-fpv-cameras-arrived/

HK-OSD, kamera, videosändare och 7805 allt i ett paket.

skall bara få tid att göra klöverantenner till 5,8 också...


//UndCon

radioactive
2011-09-26, 06:58
Så du kör med lösa sladdar som du kopplar manuellt? Jag funderar på att bygga in alltihop i en låda med ett kontaktdon som tar rubbet. Men man får ha videosändaren i ytterkanten med kylfläns i så fall. Jag har kikat på Eagle Tree och den blir lite dyr med allt, så jag kanske lutar åt Remzibi's OSD istället. Det är nästan halva priset. Som sagt, lite tid kvar innan inköp så jag får fundera vidare.

Lasse

UndCon
2011-09-26, 09:47
Min rigg har ochså lösa sladar överallt - ser inte vackert ut men det fungerar...

Boopidoo
2011-09-26, 13:55
Om du inte har köpt allt än så kan jag tänka mig att sälja ett komplett ET-paket bestående av:
- V3 Logger
- OSD Pro
- V4 GPS 10Hz
- Guardian
- Airspeed microsensor
- Altimeter microsensor
- Pitot tube inkl slang och T-koppling

radioactive
2011-09-26, 14:52
Tack för erbjudandet, men jag tror nog att du vill ha en extra tilltagen slant för kittet? Jag är ju egentligen bara intresserad av GPS-funktionen. Remzibi's OSD är intressant med alla inställningsmöjligheter och en direktkontakt med tillverkaren på ett helt annat sätt än med Eagle Tree (tror jag). Jag ska inte köpa något nu, blir förmodligen inte före årsskiftet, men är ute i god tid och letar info.

Lasse

MrOvanhill
2011-10-02, 19:38
Jag har också gått i tankar kring FPV-pod. Jag har tänkt mig en motsvarande lösning fast med min ET-OSD Pro, GPS, kamera och 5,8GHz sändare i poden och själva E-Loggern nere i planet och en lagom kabelstam mellan dem för att kunna ta signalkablar till och från servon och mottagaren samt signal och spänning från E-Loggern upp till poden. Tanken är att ha en "blindkontakt" som jag sätter i när jag inte vill flyga med FPV-poden för att koppla ihop allting direkt mellan mottagare och övrig utrustning i planet.

Vi får väl se om jag lyckas knåpa ihop det där. Tanken är god i alla fall.

UndCon
2011-10-02, 21:47
Min podd till Swift:en är testad...funkar helt OK - blir bättre med en klöver...
Nästa steg blir pan/tilt på Crawlern

//UndCon

Boopidoo
2011-10-04, 19:08
Om någon är intresserad så säljer jag lite av mina ET grejer: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30292-Eagletree-komplett-OSD-Pro-paket?p=259176#post259176