handdator

Visa fullständig version : Val av elsetup



lassebetong
2011-09-26, 07:08
Behöver lite hjälp med val av en setup till en kärra på ca 3,9kg och 1600mm.
Rekomenderas 61 två-takt, 91-fyr-takt.
Har kollat lite på HK.s easy match, men inte blivit klokare.
Tittade även på OS motorerna och hittade en som motsvarade förbrännings motorerna.
Nu blir jag ju inte ledsen om jag hittar en billigare motor som fungerar.

Hur stort reglage skall man satsa på?
Jag misstänker pga att det sitter åtta servon i modellen så skall man avnända separat strömförsörjning till dessa.

Till sist hur stort accpaket bör man använda, vill ju ha lite flygtid på den också.

freddan_6
2011-09-26, 09:26
Är 3,9 kg slutvikt eller tomvikt?
Jag antar slutvikt då det känns lagom för .61 fyrtakt. Jag brukar räkna med 350W/kg flygetyg. Detta ger 1365W. En elmotor har ofta runt 4kW/kg motor, detta skulle innebära att jag behöver en motor som väger minst 341 gram. På hk gillar jag Turnigy SK och Keda,

Keda http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4651__KD_63_34S_Brushless_Outrunner_206Kv.html
K[/URL]eda säger 10 cell 43A 460 gram 206 kV

Turnigy SK
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7070__TGY_AerodriveXp_90_SK_Series_50_65_380Kv_1 820w.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4651__KD_63_34S_Brushless_Outrunner_206Kv.html)
Turnigy Säger 8 cell, 80A, 430 gram ej i lager.

Jag räknar vidare på Keda då den fanns i lager.
10 Cell blir ett HV-fartreglage
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9130__TURNIGY_K_Force_70A_HV_OPTO_Brushless_ESC. html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7070__TGY_AerodriveXp_90_SK_Series_50_65_380Kv_1 820w.html)

Detta reglage har ingen bec så det måste bli separat bec.
Batteri beror på flygstil, möjlig vikt och önskad flygtid.
Om man antar att du snittar på 1/3 av tillgänglig ström så får du 20 minuters flygtid med 5000mAh batteri.

[URL]http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14617__Turnigy_nano_tech_5000mah_10S_45_90C_Lipo _Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9130__TURNIGY_K_Force_70A_HV_OPTO_Brushless_ESC. html) 1500 gram
m.v.h,. //Fredrik

Guzzten
2011-09-26, 10:42
Vad har du hittat för nått nu då som inte frugan vet om? Ska du bli konstflygare kanske???

Kennerdahl
2011-09-26, 11:40
Hej Lasse!

Jag är helnöjd med min easy match 46 670Kv så G60 lär va av samma fina kvalité, en vän till mig beställde sin G60 igår.

Motor: Easy match 60 500Kv med en 15-16" prop.

ESC: Plush reglagen är bra, 80A så har du marginal.

Lipo: 6s5000mA eller större till denna setup.

Vad är det för flygplan?

lassebetong
2011-09-26, 13:15
Hej Lasse!

Jag är helnöjd med min easy match 46 670Kv så G60 lär va av samma fina kvalité, en vän till mig beställde sin G60 igår.
Välj Kv efter hur stor propeller du kan ha på kärran och hur många celler du tänkt flyga på.

Ett Plush aldrig fel, 80A så har du marginal.

Lipo beror på vad och hur du ska flyga.

Vad är det för flygplan?

Jo jag tittade på G60 men blev villrådig när det var tre olika Kv på den.
Kärran är en Me 108.

Kennerdahl
2011-09-26, 13:47
Jo jag tittade på G60 men blev villrådig när det var tre olika Kv på den.
Kärran är en Me 108.

Uppdaterat! :)

freddan_6
2011-09-26, 16:20
Jo jag tittade på G60 men blev villrådig när det var tre olika Kv på den.
Kärran är en Me 108.

Hur stor propellerfrigång och hur många celler du vill ha avgör vilket kv du vill välja.
kv500 vill ha mindre propp på cirka 13x6, 12x6 för 6S, max på motorn är 7S
kV400 vill ha cirka 15x8 eller 14x10 på 6S, max på motorn är 7S
kV300 vill ha större propeller cirka 17x12 6S, max på motorn är 7S

lassebetong
2011-09-26, 16:41
Hur stor propellerfrigång och hur många celler du vill ha avgör vilket kv du vill välja.
kv500 vill ha mindre propp på cirka 13x6, 12x6 för 6S, max på motorn är 7S
kV400 vill ha cirka 15x8 eller 14x10 på 6S, max på motorn är 7S
kV300 vill ha större propeller cirka 17x12 6S, max på motorn är 7S

Jo så långt är jag med.
Hade nog trott 5-6S skulle räcka till, men man kanske skall gå på 6S.
Jag får nog suga lite på karamellen.

firstflight
2011-09-26, 18:19
Jag ska snart påbörja byggandet av en Spitfire med spännvidden 1600 mm och en vikt på strax under fyra kilo, så vi verkar vara ute efter liknande setup. De motoralternativ jag tittat på är:
-Turnigy 50-65, kv 400, 414g
-Turnigy 50-55, kv 600, 300g

Setupen kommer köras med 6 celler (2st 3S). Fördelen med den lilla motorn är att den har högre kv så jag kan använda mindre propeller och få mer markfrigång. Jag lutar ändå åt den stora motorn för att få lite mer tyngd i nosen och slippa blya ner spitten så mycket i nosen. Jag kommer använda en trebladig propeller för markfrigången (och skalariktigheten).

Den engelska webbutiken 4-max har en lång lista på rekommenderade setuper för olika skalamodeller. Även om de inte har någon Me 108 så kan du kanske få lite inspiration genom att titta på Tony Nijhuis Spitfire 62" eller Focke Wulf 190: http://www.4-max.co.uk/tn-singles.htm

mvh Mattias

lassebetong
2011-09-27, 07:25
Titta där fans det ju fler motorer att välja på.
Mmmm, kanske skall gå på en 91:a iaf. :)
Njae får plocka i lite servon och accar och väga av vad som kan passa.
Men kör man med en 6S eller två 3S, är det någon fördel att välja det ena eller andra?

Kennerdahl
2011-09-27, 08:34
Titta där fans det ju fler motorer att välja på.
Mmmm, kanske skall gå på en 91:a iaf. :)
Njae får plocka i lite servon och accar och väga av vad som kan passa.
Men kör man med en 6S eller två 3S, är det någon fördel att välja det ena eller andra?

Fördelen med att köra 2st 3S är att du kan använda ackarna i andra plan eller quad du kanske har.
Kanske inte så många som flyger på 3S5000mA, mest quad för att få extra flygtid kanske.
Fördelen med att flyga med 6S är att det blir billigare och kanske smidigare vid laddning och användning.