handdator

Visa fullständig version : kontaktar på accarna



jesse78
2011-09-26, 13:44
varför sitter det inte deans kontakter på alla accar? har just beställt och på dessa sitter det XT60, förstår inte varför..är det lika bra att göra en XT60 kontakt på fartreglaget eller?:)

warriorswede
2011-09-26, 13:52
Jag undrar snarare varför det sitter deans på nått över huvud taget... j-a skitkontakter :p

Jag har konverterat allt till EC3, mycket trevligare...

Kennerdahl
2011-09-26, 13:58
Jag kör bara nano nu mera så jag har köpt XT60 kontakter och kör det på allt nytt. Är lite för lat för att löda om alla andra med min tidigare standard så har gjort en adapter. :)

radioactive
2011-09-26, 14:43
Jag håller nog med om att Deans är sämre kontakter än XT60. Jag har bytt överallt där det går att byta annars har jag gjort som Kennerdahl, byggt adaptrar. Men det har tydligen kommit en ny version av Deans, med räfflor (typ XT60) så att de är lättare att få loss/sätta dit.

Lasse

Mr J
2011-09-26, 17:34
Det enda Deans är bra för är att åstadkomma kontaktstudsar med gnistbildning som följd.
Och har man otur så böjer man fjäderblecket, sen är det ännu hopplösare.
Kort sagt, jäkla skrot. XT60 är fasen så mycket bättre.

jesse78
2011-09-27, 00:03
ok tack för info... bra att veta.
Well, har det någon betydelse om man skaffar den här adaptern eller är det bara byta ut kontakten på fartreglagen?

Jag antar att den här kopplingen som ni använder gör det möjligt att använda nya accar utan några problem?

radioactive
2011-09-27, 00:14
Det är nog enklast att byta alla kontakter och köra en standard. Adapter mellan ex. Deans och XT60 kan du ha där du inte kan byta, ex laddare, wattmätare etc.

Lasse

Min wattmätare som har Deans, har jag fixat en adapter i båda ändar.
23287

jesse78
2011-09-27, 00:20
ok..
är EC3 ytterliggare en standard??

radioactive
2011-09-27, 00:21
Japp, men den har jag ingen erfarenhet av...

Lasse

jesse78
2011-09-27, 00:24
tack lasse, förhoppningsvis blir det här kanon. Det kanske är den där gnistbildningen mellan kontakt och accarna med deans som gör att jag förstör dyra accar? :)

radioactive
2011-09-27, 00:29
Tror inte att gnistbildning i sig förstör accar, såvida det inte rör sig om ren kortslutning. Lipos kan ju skadas på en mängd andra sätt, så det kanske är troligare att du tömt dem eller kört för hårt alternativt tappat dom....

Lasse

Kennerdahl
2011-09-27, 08:43
Det enda Deans är bra för är att åstadkomma kontaktstudsar med gnistbildning som följd.
Och har man otur så böjer man fjäderblecket, sen är det ännu hopplösare.
Kort sagt, jäkla skrot. XT60 är fasen så mycket bättre.

Instämmer, jag tyckte dom va dryga att löda när jag börja gå över till el så jag valde bort dom i steg ett vilket har gjort att de ända Deans jag har någonstans är på adaptern på laddaren som kom med men som alltid sitter ihop med adaptern till guldkontakter. Tänkte först att jag inte hade en ända men där kom jag på att det satt en, inget som jag behöver besväras av dock. :)

Det ända jag hört kan vara besvärligt med XT60 är att de kan sitta ihop lite "för bra"..

Mr J
2011-09-27, 09:21
ok tack för info... bra att veta.
Well, har det någon betydelse om man skaffar den här adaptern eller är det bara byta ut kontakten på fartreglagen?

Jag antar att den här kopplingen som ni använder gör det möjligt att använda nya accar utan några problem?

Jag hade ganska många modeller och ackar med Deans, när jag nu håller på att fasa dem stöter man givetvis på problem, i vissa modeller sitter reglagen så att det är i stort sett omöjligt att komma åt att löda, där använder jag korta adapterkablar som jag har gjort, med Deans i ena änden, och XT60 i andra änden.

Det enda vettiga är egentligen att standardisera till något man trivs med, men samtidigt är det ganska svårt.
Köper man färdigbygda modeller sätter åtminstone jag inte gärna kniven i dem för att komma åt att byta kontakter.
Likaså om man köper en dröse ackar med fel kontakter...

Mr J
2011-09-27, 09:25
Instämmer, jag tyckte dom va dryga att löda när jag börja gå över till el så jag valde bort dom i steg ett vilket har gjort att de ända Deans jag har någonstans är på adaptern på laddaren som kom med men som alltid sitter ihop med adaptern till guldkontakter. Tänkte först att jag inte hade en ända men där kom jag på att det satt en, inget som jag behöver besväras av dock. :)

Det ända jag hört kan vara besvärligt med XT60 är att de kan sitta ihop lite "för bra"..

Det stämmer att de kan vara rejält tröga att sära på, men samtidigt är dom lätta att få ett bra grepp om, så det brukar inte vara något problem.

Och mycket hellre det än att dom glider isär för lätt...

Kennerdahl
2011-09-27, 09:38
Det stämmer att de kan vara rejält tröga att sära på, men samtidigt är dom lätta att få ett bra grepp om, så det brukar inte vara något problem.

Och mycket hellre det än att dom glider isär för lätt...

Heltklar, brukar bli kostsamt då.. ;)

warriorswede
2011-09-27, 09:39
Så här ser EC3 ut, lätta & löda & bra kontakt enligt mitt tycke.

Det finns EC5 oxå om man tycker att 3mm är för klent

23288

Jag har handlat på HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9625

rfnoise
2011-09-27, 15:30
Jag tror att det har att göra med patent/kostnad för deans, de kan göra accarna ännu billigare med egen "kina-kontakt"(XT60). Jag har kört ALLT på EC3 men köpte nyss 6 nya accar och orkade inte löda om alla så multirotorerna får köra XT60 just nu, till planen får det bli adapter eller så byter jag alla till XT60.

/Calle

freddan_6
2011-09-29, 20:06
tack lasse, förhoppningsvis blir det här kanon. Det kanske är den där gnistbildningen mellan kontakt och accarna med deans som gör att jag förstör dyra accar? :)
Du kanske förstör deanskontakten så du inte kan ta ut så mycket ström ur acken längre? Prova att mäta motståndet genom en sån kontakt. Ska vara omätbart låg.

Jag har en extrakontat på högspänningsgrejorna för att ta bort gnistbildning ungefär som på runryders. Jag har dock 10 omhs motstånd i stället, jag använder det bara för 6S och högre.

http://rc.runryder.com/helicopter/t547501p1/

m.v.h. //Fredrik

radioactive
2011-09-29, 20:21
tack lasse, förhoppningsvis blir det här kanon. Det kanske är den där gnistbildningen mellan kontakt och accarna med deans som gör att jag förstör dyra accar? :)

Vill gärna sikta in mig på att du säger att du förstör dyra accar. På vad sätt är dom förstörda? Ganska viktigt, för att om det inte är gnistbildning så är det något annat och det är ju synd att förbruka dyra lipos...

Lasse

Smajly
2011-10-04, 18:16
Jag kör deans på allt. Tycker dessa funkar bra.
Enkla att löda och inga problem att sätta ihopa o ta isär.. Det enda man ska tänka på oavsett om man lödar hane eller hona är att sätta ihopa ett kontakt par hane/hona när man lödar så blir dom lätta att dela på sen.
Gör man inte det när man lödar dom blir dom tråkiga som fasiken.

Jag har aldrig förstört några accar på grund av nån gnistbildning.. endast vid ett par hårda "landningar" och jag har som sagt alltid kört med deans på alla grejor.

Niklas.R
2012-04-04, 12:49
Så här ser EC3 ut, lätta & löda & bra kontakt enligt mitt tycke.

Det finns EC5 oxå om man tycker att 3mm är för klent

23288

Jag har handlat på HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9625

Var ute och flög i Söndags. Mitt i en loping stannar motorn och planet drar rakt i backen:crazy_pilot:
När jag kollade vad som orsakat felet märkte jag att det var kontakten som glappade (EC3)
Är det någon som varit med om liknande? Eller det kanske bara är otur med just den kontakten.
Niklas