handdator

Visa fullständig version : Graupner HOTT snabbrecension



RG
2011-09-26, 20:54
Hej
Jag blev sugen på att prova nya graupnersystemet, så jag köpte en MX20 av hobbyborgen på mässan.

Så en liten snabbrecention efter att ha monterat ock provat och flugit i 2 dagar.
Första sak som graupner borde gjort är att skicka med ett A4 på engelska där det står hur man byter språk, del levereras med tyska i sändaren och manual på tyska.

Så för mig som inte fattar ett dugg tyska, så blev det till att leta upp på nätet en engelsk text.

Att sedan börja programeringen var ganska lätt, välj ny modell och antal skevservon samt höjdservon.

Att binda mottagaren var lätt, håll in knappen på mottagaren 3 sek sen tryck på bind i menyn på sändaren. Klart.

Sen ställa in reversering ,subtrim,limit, utslag vilket görs på samma rad, så man behöver inte hoppa runt i menyerna när man gör dessa justeringar.

Jag brukar alltid använda flygfaser, vilket var relativt lätt att få till. Det tog några försök sen gick det bra (tycker dem flesta sändare tar ett tag att klura ut hur flygfaserna fungerar)

1 plan jag installerade det i var min Edge 540 i 120 storlek med 2 skevservon samt 2 höjdservon, 1 sidservo samt elmotor. Och det gick smidigt och allt fungerar som det ska.
Jag gjorde 6 flighter med den idag och allt fungerade perfekt.

Hade även Hott GPS/vario modul inkopplad och den fungerade bra, såg att planets toppfart vid planflykt var straxt över 100 km/h och hur långt bort planet var.

Ska beställa telemetri displayen, för jag tror det blir mycket enklare att se på den då den sitter monterad på bygeln ovanför sändaren. Är svårt att se på sändardisplayen då den sitter nedtill och sändarremmen hamnar för.
Men finns även så att man kan ha en röst som kan ge varningar mm.

Så har långt väldigt nöjd, nästa test blir i min 50cc extra.

Rickard Graff

drh
2011-10-04, 13:55
Har du provat att uppdatera din mottagare?
När jag försöker så får jag hela tiden: Target device ID not found !!
Vore "kul" att få reda på om mina är felaktiga. Kan ju också vara USB-adaptern som strular.

RG
2011-10-04, 14:27
Nej inte än, väntar på adapterkabeln, men sändaren har jag uppdaterat och det gick bra.
Har du tittat på graupners uppdateringsvideo?
Kolla den så att du gör rätt, kan ju vara något du missat.

Ska uppdatera mina mottagare och moduler så fort jag fått adaptern och återkomma med resultatet.

RG
2011-10-04, 15:16
Nej inte än, väntar på adapterkabeln, men sändaren har jag uppdaterat och det gick bra.
Har du tittat på graupners uppdateringsvideo?
Kolla den så att du gör rätt, kan ju vara något du missat.

Ska uppdatera mina mottagare och moduler så fort jag fått adaptern och återkomma med resultatet.

drh
2011-10-04, 15:52
Jag har provat olika versioner av programmet, kollat videos, läst manualer, tyska och engelska, letat på forum och det enda som går att finna är... försök igen :( Men efter en kvälls "försök igen" blir man lite smått ledsen...
Ska prova att uppdatera radion ikväll och också prova att köra uppdateringen på en gammal XP-burk.

TommyzT
2011-10-04, 17:28
Även jag fick en MX-20 Hott av mig härom dagen. Jag har bara börjat programmera den lite för Hexakoptern. Väntar på usb sladden så jag kan koppla upp den mot MK-tool (https://sites.google.com/site/mikrokoptertool/channels). Går ju att uppdatera via sd kort om man vill. Den jag har säljs som "MK-version" Har inte listat ut vad som skiljer den från en vanlig MX-20. Kanske det att det inte följer med sladd som skall kopplas till flight ctrl... Mk version levereras däremot med GR-16 mottagaren för ppm sum signalens skull tror jag.

drh
2011-10-04, 23:02
Även jag fick en MX-20 Hott av mig härom dagen. Jag har bara börjat programmera den lite för Hexakoptern. Väntar på usb sladden så jag kan koppla upp den mot MK-tool (https://sites.google.com/site/mikrokoptertool/channels). Går ju att uppdatera via sd kort om man vill. Den jag har säljs som "MK-version" Har inte listat ut vad som skiljer den från en vanlig MX-20. Kanske det att det inte följer med sladd som skall kopplas till flight ctrl... Mk version levereras däremot med GR-16 mottagaren för ppm sum signalens skull tror jag.

Jag köpte en "vanlig" MX-20 där fick man med "alla" kablar och adaptern samt en GR-24 mottagare.
Som jag fattat det så det som skiljer är att i "MK"-versionen så har man redan uppdaterat mottagaren och radion.
Både GR-24 och GR-16 mottagaren kan ställas om så att man kan plocka ut en SUM-signal.

drh
2011-10-05, 00:01
Jag har provat olika versioner av programmet, kollat videos, läst manualer, tyska och engelska, letat på forum och det enda som går att finna är... försök igen :( Men efter en kvälls "försök igen" blir man lite smått ledsen...
Ska prova att uppdatera radion ikväll och också prova att köra uppdateringen på en gammal XP-burk.

Radion gick bra att uppdatera, men det gjorde ingen skillnad med en XP-burk gällande mottagarna...

RG
2011-10-05, 19:28
Det verkar konstigt, jag har ju inte fått min adapter än så jag kan pröva.
Skicka ett mail till graupner och fråga, dom svarar ganska fort.
Skriv här och berätta om/hur det löste sig.

TommyzT
2011-10-10, 21:14
Själv får jag stopp redan här (se bild) när jag skall uppdatera radion.
23523

nicklas
2011-10-10, 21:48
Jag har MX16, Och har uppdaterat radio och mottagarna även GPS enheten o varion utan problem efter jag kollade på Graupners Youtube sida, Här är länken hoppas att det är till hjälp.
www.youtube.com/user/GraupnerNews

TommyzT
2011-10-11, 21:40
Tack för tips men felet var i pc´n. Glömde bort att jag har stängt av nästan alla funktioner i msconfig för att få vara ifred från windows hittepå skit så den sökte inte på rätt sätt bland com portarna. Så det kan vara tips till någon annan som får samma problem, fingra inte i system filerna för mkt.
Nu är radion i allafall uppdaterad och talar engelska. :)