handdator

Visa fullständig version : Kan CA-Lim skada kameran



jesse78
2011-09-26, 22:53
gjorde en quick-and-dirty lösning för helgens flygning och limmade fast min nya fpv-kamera på planets nos och blev lite orolig att kameran kan ta skada om man gör det här fler gånger, kan det stämma?

radioactive
2011-09-26, 23:32
Att limma kameran är nog ingen höjdare. Vad är det för kamera? Jag brukar använda självhäftande kardborreband. De sitter som fanken. Ingen risk att k-bandet lossnar eller kameran. Är det en liten kamera typ nyckelkamera så får du se upp så att du inte får ca-ångor på linsen.

Lasse

jesse78
2011-09-26, 23:36
det är OSD-cam från readymaderc.com

radioactive
2011-09-26, 23:39
Den lär du kunna sätta fast med kardborreband utan problem, så slipper du risken att få ett fingeravtryck i ca på linsen

Lasse

jesse78
2011-09-26, 23:56
var har du köpt självhäftande kardborreband? har bara den vekare sorten som lätt släpper..

radioactive
2011-09-27, 00:06
Den vanliga kardborrebandet är kasst, men det finns en bred (30mm/50mm) variant med ordentligt klister som jag köper från min frus sybehörsleverantör Bibbi's Textil
http://www.bibbistextil.se/webbshop/*band-av-olika-slag/kardborrband-2549579
Du hittar dem längst ned på sidan.

Detta kardborrebandet (klistersidan) sitter som satan och går nästan inte att få loss efter att man satt dit det. Själva kardborren sitter också så pass bra att jag har satt fast vingar med det. Två små bitar, 3x3 cm kan lyfta en 5-kilosvikt rakt upp utan att det släpper. Testa det.

Lasse

jesse78
2011-09-27, 00:25
haha Bibbi´s textil :)

det ska jag göra, kudos!

numnutchris
2011-09-27, 09:40
Sitter kardborren kass går den utmärkt att CA-limma, brukar göra det med självhäftande också. Fast inte så mycket lim att kardborren blir kass förstås. Och visst kan kameran ta skada, förutom risken att limma igen knappar o lins så kan kan det bli skumt - hade förra helgen en mottagare som råkade få kicker/drivgas i sej och betedde sej skumt tills ångorna lättat.

McRegor
2011-09-27, 09:52
Hej,
Vissa material som man skall sätta fast ett kardborreband på brukar må bra av ett tunt lager UHU Por först - sen fungerar bl a Biltemas självhäftande kardborreband utmärkt (det fungerar även bra normalt om ytorna är släta).
Trä brukar jag lacka innan jag sätter fast kardborrebanden på - det brukar bli lite bättre med denna "förbehandling".
Hälsningar
Roger

rfnoise
2011-09-27, 14:25
Finns bra karborre på Classe också om ni har det i närheten! Har använt en rulle därifrån i snart 2 år. Nu är den slut och ny ska köpas :)

/Calle