handdator

Visa fullständig version : batteritid gopro live feed on



kamelkungen
2011-09-27, 20:11
Hej

Batteritiden är 2.5timmar enl.tillverkare om man kör med livefeed=off. Någon som testat hur lång tid batteriet räcker om man kör med live feed on?

StarvinMarvin
2011-09-27, 21:41
Kan det vara så att 2.5 timmar är under konstant filmning?? live feed fungerar ju hela tiden och jag undrar om man då utan att filma kan köra livefeed betydligt längre än 2.5 timmar...

kamelkungen
2011-09-28, 19:37
Hej
Nu har jag testat. Med live feed on samt inspelning räcker batteriet kring 1h o 40min och då med marginal. Utan marginal nästan 2 timmar.

Jode
2011-10-03, 18:38
Jag vet inte om ni redan testat men klipp en mini-usb kabel och löd på servo kontakt.
Koppla in på mottagaren eller separat BEC. Funkar utmärkt. GoPron's batteri laddas samtidigt som den används.

kamelkungen
2011-10-04, 14:57
Jag vet inte om ni redan testat men klipp en mini-usb kabel och löd på servo kontakt.
Koppla in på mottagaren eller separat BEC. Funkar utmärkt. GoPron's batteri laddas samtidigt som den används.

Hej, det var så jag tänkte men när jag konstaterade att batteritiden var lång så tror jag att jag hoppar det.
Man ser status på batteriet på skärmen när man flyger, när sista markeringen lyser på batteriet är det dags att gå ner för då tar batteriet slut inom ca 10 minuter utan mera förvarningar.

UndCon
2011-10-04, 15:04
Man kan koppla in batteriet på en OSD så man ser spänningen...på min E-OSD är det 2 ingångar...

Jag kommer klippa en sladd och testa en GoPro för FPV med min Quad och då kommer E-OSD modulen användas

//UndCon

Oskar Andreasson
2011-10-04, 16:17
Kan tipsa om att göra den där ändringen, råkade på en obehaglig överraskning för några veckor sedan. Batterimätaren på gopron visade 2 pluppar i skärmen, sen fick jag en varning "battery low, saving file" och 2 sekunder senare dog kameran. Hade sån tur den gången att jag låg parallellt med fältet på 2 meters höjd, så bara en svag sväng och stänga av motorn så gick blev det en finfin landning i blindo :).

kamelkungen
2011-10-05, 07:55
Kan tipsa om att göra den där ändringen, råkade på en obehaglig överraskning för några veckor sedan. Batterimätaren på gopron visade 2 pluppar i skärmen, sen fick jag en varning "battery low, saving file" och 2 sekunder senare dog kameran. Hade sån tur den gången att jag låg parallellt med fältet på 2 meters höjd, så bara en svag sväng och stänga av motorn så gick blev det en finfin landning i blindo :).

Det är precis det här som jag inte vill vara med om. Att batteriets indikator plötsligt inte stämmer. Ett typiskt fenomen som kommer med tiden. Kanske jag får installera den där extra strömförsörjningen iallafall:sarcastic:! Någon som vet om det finns vinklade kontakter(90 grader) liksom jag har till videoanslutningen på gopro??

UndCon
2011-10-05, 08:03
Gjorde en snabb lödning igår

http://www.undcon.com/2011/10/04/gopro-fpv-pod/

GoPro HD -> E-OSD -> 5.8Ghz länk

Tror det räcker med en 7805 för att mata GoPro'n så det blir att hacka en USBsladd också...

Utrustningen är inte större än att det går och montera med kardborre på baksidan av GoPron

Får inhandla vinklade kontakter för att snygga till det lite...

kamelkungen
2011-10-05, 21:27
Gjorde en snabb lödning igår

http://www.undcon.com/2011/10/04/gopro-fpv-pod/

GoPro HD -> E-OSD -> 5.8Ghz länk

Tror det räcker med en 7805 för att mata GoPro'n så det blir att hacka en USBsladd också...

Utrustningen är inte större än att det går och montera med kardborre på baksidan av GoPron

Får inhandla vinklade kontakter för att snygga till det lite...
Det finns en switchad variant av 7805 som är mycket bättre än en vanlig linjärregulator. Köpte den via elfa.

Finns den kabeln i vinklat utförande?

UndCon
2011-10-05, 22:07
det finns vinklade usb kontakter och jag hittade en vinklad 2,5mm adapter på kjell.

mina 7805 är keramiska...

kamelkungen
2011-10-08, 17:17
På ett annat forum såg jag att gopro stänger ner sig självt om minnet tar slut men det gör inte min kamera. Jag har testat 2 ggr och den är fortfarande igång om minnet är fullt.

Om man har satt timern på avstängning så kan jag tänka mig att den stänger av sig om minnet blir fullt.

Oskar Andreasson
2011-10-08, 17:20
Det finns en inställning där gopron stänger av sig själv inom en viss tid om du inte spelar in etc... det kanske är den som spökar? Har personligen inget problem med det eftersom jag kör på ett 16 gigs kort, räcker till några timmars flygning och jag har aldrig flugit så länge.

Jode
2011-10-25, 00:19
Driver/laddar min GoPro med denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F15212%5F%5FHobbyKing%5FMicro%5FUBEC%5F3A%5F5 v.html
Blir knappt varm.
Finns ju även 1100mAh ersättningsbatterier för ca.80kr ink frakt på eBay nu.