handdator

Visa fullständig version : Placering fartreglage



Wavis
2011-10-02, 20:33
En undran ,, bygger en ny quad ,Var är bästa placeringen på fartreglaget,,,Finns det någon regel ,,,närmare motorn eller närmast mitten vid kortet,,,tänker på störning osv

UndCon
2011-10-02, 23:13
Det finns en hel del diskussioner om vad som är bäst - men jag har inte brytt mig...

Mina sitter mitt på armen så långt kablaget når utan att behöva lödas om - och motorerna sitter lödda i andra änden.

//UndCon

Malx
2011-10-03, 02:07
Ev. störning fartreglage till motor behöver du inte bry dig om överhuvudtaget. Möjligtvis skulle fartreglagen kunna störa en ev. kompass om du har någon sådan.

För fartreglagen skull så är det bäst att ha dem på armarna (kylning), många sätter dem även under propellers svepyta för att få mer luft på dem. (Svalare fartreglage ger oftast större effektivitet, samtidigt så stoppar ju fartreglaget luftflödet något. Troligtvis handlar det hela om så små siffror att man kan ignorera det helt)

Estetiskt så drar jag helst kablarna i armarna om det går och sätter fartreglagen centralt. Min nya ritning kommer att ha "korgar" på sidorna av kroppen (två fartreglage på varje sida) för att de fortfarande ska vara lättåtkomna.

Wavis
2011-10-03, 19:51
Tack för svar ,,,Satt dom en fem cm från motorn

PatrikE
2011-10-04, 08:54
Teorier som jag sett är att det är bättre med långa kablar på motorsidan om man behöver förlänga.
Mot batteriet ska man ha samma längd på alla reglagen.
Men som sagt det är teorier....