handdator

Visa fullständig version : VTail Quad



PatrikE
2011-10-03, 17:28
Jag gillar enkelheten utan mekanik på en Quad.
Jag gillar TRI för att den är mycket lättare att orientera i luften och har fri sikt framåt.

Vad gör man då?....

En Quad med VTail så klart..:sarcastic:
Blanda det bästa från båda...
23378

Frontarmar som en TRI
Och en V-Tail
23379
"Frambenen" är Barnlås till kökslådor (IKEA)
Innebandyboll bak.
23380
Ett halvt Påskägg som canopy (Tomt sedan länge sen..)

Flyger med MWii och är just nu bara utrustad med WMP-Gyro.
Vem har sakt att man måste slakta WMP?
Det går väl att bara bunta fast det!..
23381
Armarna är 27cm runt om.
Kanske bör förlänga de främre lite nägon gång..(Om man testar hållbarheten för brutalt...)
Den är hopfällbar om klipper buntbanden och viker bak armarna.

rfnoise
2011-10-03, 21:25
Wow! Hur flyger den?

PatrikE
2011-10-03, 21:43
VTailen gör Yaw supereffektiv.
Yaw-P måste sänkas rejält annars vaggar den direkt..
Den roterar mycket snabbare än tricoptern.

Och de korta främre armarna gör att man får sänka P lite på både Pitch & Roll.

Annars flyger den bra om man drar ner utslagen en del.
Superstadig i hovring och FPV liknande flygning.

palton
2011-10-04, 07:57
Jag har byggt en T frame v-tail quad (med stående v-tail, omvänd mot patriks). Jag kör med MWC 1.8 på min. Den flyger superstabilt och är fin i egenskaperna, när den väl är i luften vill säga.

Jag har ett problem med MWC 1.8 och inställningarna dock som jag kan tänka mig Patrik (eller ngn annan) har koll på. Bakre motorerna kan få för sig stänga ned ibland vid uppstart, speciellt om den inte står rakt nog. De startar heller inte upp vid gaspådrag när de väl börjat strula. De lixom klipper bara. När den väl flyger så går det kanon fint.

Jag har inte kört ngt direkt med MWC tidigare utan med Arducopter. Så detta är min första MWC installation.

Kör med KDA 20-22L motorer och Turnigy plush 18A ESC. Använder orginal min throttle värdet. Uppdateringsfrekvensen kör jag 400khz och FREEIMUv035_MS kopplat mot en flyduino. Inte tunat PID alls eller andra parametrar utom mixer då förstås för V-tail, den är stadig och fin när den väl flyger. Den kan strula några försök vid start, men när den väl lyfter så flyger den urstabilt.

Jag har inte ändrat timingen på ESC eller programmerat om dessa, de kör orginal inställningar för tillfället. tänkte jag ska konfigurera om dem, frågan är om timingen kan ställa till det så motorerna klipper som de gör, eller är det minthrottle som är boven?

Funderar på vad som är boven till detta?

//Björn

PatrikE
2011-10-04, 08:46
Om man har acc så kommer den inte starta motorerna om den inte står ganska plant.
MINTHROTTLE kan man behöva höja om motorer stannar.
Om den är för lågt satt så kan motorn även stanna under flygningen.
Speciellt vid någog häftig manöver.

Du måste även kallibrera throttlerange på Esc.
De kan även ha helt olika inställningar från fabrik.

Jode
2011-10-08, 00:23
Det ser ju väldigt snajdigt ut, men den logiske fysikern i mig undrar om det inte är att "elda för kråkorna" att ha motverkande krafter. Det borde vara mindre energieffektivt än att rikta all "thrust" rakt ned?
Men jag måste ju genast testa för att det var så snyggt!
Har någon testat att bygga en osymetrisk quad (närmre mellan tex. "bakre" motorerna i en x-config)?
@Palton, kör också med 20-22L (och 18A Plush), tycker det snabbt har blivit en del axialglapp i lagren, men kan inte minnas om de ans var stumma när de var nya, hur är dina?
/ J

palton
2011-10-08, 13:01
Motorerna i bak motsvarar ju så där 1.5 motor och inte 2 i lyftkraft (30 graders vinkel). Den tappade (0.5) lyfkraften blir ju som du säger lite bortkastad ur ett perspektiv iom motorerna motverkar varandra, två krafter som tar ut varandra i sidled. Det ger ju andra egenskaper på farkosten, den vrider ju stjärten snabbt med en "thrust vector" i sidled åt vardera hållet.


Tidigare så klippte en motor lite då och då för mig (problemet jag skrev om tidigare) , men när den väl gick så funkade allt. Sedan så började den spinna runt sedan axel, alltså går inte alla motorer jämnt.

Trodde att jag kanske skulle kunna råkat omprogrammerat ngn ESC av misstag, men gått igenom allt med programmeringskort och gjort om throttle range kalibrering. Alla är lika konfigurerade och throttle range satt. Har också höjt minthrottle til 1300 och även stopp konfigurerat.

Ser nu att en bakmotor inte hänger med när man startar upp. Den sackar lite men går igång. Ska börja byta motor och sedan får jag väl testa byta fartreglage

Både motorer och fartreglage har suttit på en quad innan, så kan ju va så ngt har kroknat, känns så..

@Jode, jag ska kika på mina oanvända motorer och om de verkar ha axialt glapp oanvända.

PatrikE
2011-10-08, 15:16
Det går även att minska vinkeln på motorerna i VTailen.
Jag bockade aluplåten ca:30 grader på varje sida.
Då har jag 3 cm mellan spetsarna på propparna.

rfnoise
2011-10-09, 17:02
En motor på min Tri uppförde sig på samma sätt, den startade lite slöare och hängde inte med lika bra i fullgas. Problemet var att några trådar från lindningen lossnat från en av de 3 motorkablarna. Just den motorn fick en smäll vid en krasch. Limmar alltid lindningen på alla motorer nu.

/Calle

palton
2011-10-09, 19:36
Nya KDA 20-22L motorer verkar inte ha ngt axiellt glapp alls. Öppnade ett par kartonger och kikade nyss. De jag har på min quad är glappa, rätt ordentligt glappa. Olika lagring ser det ut som dock när jag jämför äldre och nyare motorer (de som HK hade hemma sist). De äldre jag har har bara en mässings bussning, som en tunn slice av ett koppar rör. De nyare har en koppar bricka innerst mot motorn och en vit plast bricka ytterst mot spåringen som låser i axeln.

Hittade en trasig lindning på en av de bakre motorerna när jag undersökte den nogrannare idag.

johsch
2011-10-10, 17:30
Ok, det var därför den inte fungerade som den skulle. Har du hunnit testa med en ny motor?

/Johan

palton
2011-10-10, 18:34
Bytt båda motorerna i bak för säkerhets skull (för det ska bli lika), men inte provat den ännu. Inte hunnit ännu..