handdator

Visa fullständig version : Co-Pilot eller annat stabiliseringssystem till TRI



Mr_Handsome
2011-10-04, 22:39
Hej
Har plockat ihop en RCexplorer TRI som flyger finfint men har redan börjat på en rejälare tri för att bära flera kameror alternativt en större kamera. Har också beställt FPV utrusting. Jag flyger med KK-board.

Till frågan:
Då jag har tänkte filma och eftersträvar

smoooooth flight
möjlighet att rädda upp den om jag råkar göra något rikigt galet
Parkera den horisontellt och köra ett varv YAW för att ta panoramabilder.
Landa helt horisontelt även när jag flyger FPV för att räda kamera och landningsställ
så skulle jag vilja hitta ett stabiliseringssystem liknade Co-Pilot CPD4 för quadron eller FY20A till flyget.
Dessa system rätar upp farkosten om man "neutraliserar" spakarna.

Finns det något till TRIkoptern?

Fredrik

UndCon
2011-10-04, 23:10
MultiWii kan räta upp automatiskt. Du kalibrerar gyro/accelerometers när den står på en horisontell yta. När du aktiverar funktionen (via 2vägs spak) håller den samma position i luften som du kalibrerat på marken dvs horisontellt (kan behöva trimmas något för att bli bra)

radioactive
2011-10-05, 00:20
FY90Q stabiliseringssystem fungerar bra till flygplan och quads, så förhoppningsvis även till tris.

Lasse

Mr_Handsome
2011-10-06, 10:20
Behöver den programeras på något sätt eller är det bara plugga in rätt kanaler och köra? Hittar inte en enda video som visar en tri med FY90Q....

radioactive
2011-10-06, 12:07
Jag kollade manualerna för FY90Q och FY91Q och det verkar inte som de stödjer tricopters, men väl quads och hexa och tri-hexa (FY91Q). Jag har inte heller hittat något på webben som tyder på att FY-xx stödjer tri's. Trist....

Lasse

PatrikE
2011-10-06, 13:52
Går det inte att ställa den i Vanligt Heliläge eller flygplansläge.
Sen mata in kanalvis i KK kortet?

Mr_Handsome
2011-10-08, 10:37
Går det inte att ställa den i Vanligt Heliläge eller flygplansläge.
Sen mata in kanalvis i KK kortet?

Det var så jag tänkte också. Egentligen borde väl ett vanligt flygstabiliseringskort funka, vilket som helst. Typ FY-20 eller Fy-30. Borde...men kan inte få det bekräftat. Ingen som vill skicka ett till mig :-)