handdator

Visa fullständig version : KK kort + Futaba 6 EX -ställa trottelkurvan



warriorswede
2011-10-05, 10:51
Jag har ett litet problem med min radio som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.

Jag har ett KK kort i min Quad och jag flyger med en Futaba 6 EX

Jag har svårt att hitta rätt gaspådrag för stabil hovring eftersom det är för stora "hack" i trottelspaken, jag inbillar mig att detta gör det svårare än nödvändigt att FPV-flyga med den.

Jag skulle vilja ställa in trottelkurvan, men det innebär att jag måste köra i heli mode, vilket jag inte gör.
Är det någon som vet hur jag skall programmera radion för att flyga quad i helimode och var jag justerat trottelkurvan. Jag har läst Daddes generella guide men poletten ramlade inte ner trots det, jag behöver specifika instruktioner :o

En annan fundering jag har är om det eventuellt är nått knas med mitt KK kort, jag måste hela tiden vakta den så att den inte tippar åt något håll, hur stabila kan dom egentligen vara med KK? Skall man kunna släppa spakarna utan att den såsmåningom tippar åt något håll?
Visst kan vinden få den att driva i sidled men borde den inte behålla sin horisontella orientering? Jag har justerat pottarna enligt konstens alla regler och tycker att den flyger fint sålänge den är i rörelse, kan det vara mina gyron som är trasiga(vanliga HK 401 B)

Jag har ett äldre kort mev v 1.1 programvara(har jag för mig) inte den senare med Atmega168.

Tacksam för svar.

Malx
2011-10-05, 12:27
Bara gyron kan aldrig hålla horisontell orientering. (Hur skulle den?). Gyron känner bara av rotaionsrörelser, inte position. Bortsett från att sensorer aldrig kan visa exakt och gyron i synnerlighet ändrar 0-läge med temperaturen så måste man integrera gyrovärdena för att få fram position vilket automatiskt introducerar fel. Så även med kommando att den ej ska rotera så kommer den alltså att driva.

Så med ditt kort kan du bara flyga i "rate" mode, dvs styra rotationshastigheterna istället för i "attitude"-mode där man styr lutningen i förhållande till horisonten.

För att flyga i "attitude"-mode krävs accelerometrar. De mäter linjär acceleration. Den stora grejen där är att gravitationen ger upphov till en konstant mätbar "acceleration" neråt och därmed så kan de detektera den horisontella orienteringen.

warriorswede
2011-10-05, 12:39
Jag menade lutningen (roll/pitch) på quaden när jag skrev horisontell orientering, lite slarvigt kanske...

radioactive
2011-10-05, 14:08
Nu har jag inte den typen av KK-kort, men rent generellt så ska den hålla sig ganska så stabil i luften. Vid vindstilla (eller nästan) så ska den i princip stå stilla om den är riktigt inställd. Att den driver lite beror luftströmmar och små skillnader i motorornas varvtal.

Du tror inte att det kan vara en motor som faller i varvtal och dippar quadden? Om du förankrar quadden så att den inte kan röra sig och drar upp varvtalet till hovring, så borde du kanske lyssna om någon motor varvar...

Lasse

warriorswede
2011-10-05, 14:17
Det kanske kan vara nån motor, kan bli svårt att höra men jag kan testa.

Den stora frågan återstår, hur programmerar jag radion? :)

radioactive
2011-10-05, 18:23
Ingen susning eftersom det kortet skiljer sig från mitt. Du kör väl med externa gyros? Mitt kk-kort använder interna och den är konfigurerad (fabriksinst.) att köra som vanlig flygplan, inte heli.

Men det måste finns folk här som vet... Specificera vilket kort och din setup noggrannare, så kanske någon känner igen problemen.

Lasse

Impulze
2011-10-05, 20:15
Jag har ett litet problem med min radio som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.

Jag har ett KK kort i min Quad och jag flyger med en Futaba 6 EX

Jag har svårt att hitta rätt gaspådrag för stabil hovring eftersom det är för stora "hack" i trottelspaken, jag inbillar mig att detta gör det svårare än nödvändigt att FPV-flyga med den.



Öppna radion och ta bort blecket på gasspaken så slipper du hacken. Det är ett plåtbleck som ligger på en massa kuggar.

//Matte

warriorswede
2011-10-05, 22:23
Öppna radion och ta bort blecket på gasspaken så slipper du hacken. Det är ett plåtbleck som ligger på en massa kuggar.

//Matte

Ja det hjälper ju lite men jag skulle ändå vilja kunna programmera trottelkurvan...

Malx
2011-10-06, 08:00
Jag menade lutningen (roll/pitch) på quaden när jag skrev horisontell orientering, lite slarvigt kanske...
Jag med!

tragi702
2011-10-06, 19:37
Hej.
Kolla var på gas spaken din farkost hovrar?.
ligger hovringspunkten ungefär på mitten av gasspaken(där de flesta brukar ligga) kan man lägga på -expo(Exponentiellt utslag)på gasen,eller pitch/kanal tre på futaba.

vanlig expo alltså "minus" expo planar ju då ut kurvan av utslaget på mitten av spakutslaget.den blir ju då lite "seg" på mitten gas.
precis som ett höjdroder eller liknande blir det mindre utslag på mitten o mer i ändarna..
börja på typ -20% o testa sen vidare (-25,-30)osv. för att hitta rätt tills det passar din motor/prop/viktsetup..

åker själv 14Mz där man kan ställa trottelkurva på alla flightmodes,men jag brukar använda vanlig expo till dessa..
som oxo kan förskjutas upp o ned visserligen.
men kanske detta funkar för dig :).. Hoppas jag förklarade hyfsat..

Lycka till..
//Patrik

warriorswede
2011-10-06, 20:11
Lysande svar, det måste provas!

Jode
2011-10-08, 01:08
Går ej att ställa expo på trottelkanalen på 6EX.
Men man kan få en 5 punkts trottelkurva i heli läget.
Men hur ska swash vara programmerad då?