handdator

Visa fullständig version : voltage booster, måste jag ha en bec?



Kaptenklister
2011-10-10, 08:16
Jag håller på och bygger en topmodel minus acro och det är minst sagt ont om plats för mottagare, bec, booster och acc.

Den här modellen: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1263578

Jag kommer att använda 1s accar och har inhandlat en booster för ändamålet:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7884

Nu undrar jag om jag verkligen behöver ha en bec oxå, den tar väl bara ner strömmen till 5-6V medans boostern gör det omvända, drar upp till 5V?

Kan jag kopplar batteriet direkt ill boostern och sedan vidare till mottagaren?

Jag kanske har missat nått här, hur gör ni i kärror som har tight med utrymme eller där man vill minimera vikten?

Tacksam för svar

henke2
2011-10-10, 08:42
Varför inte köra på 1S li-po direkt? Gör det i mina DLG kärror och det fungerar utmärkt. Spektrum mottagare och dymond/hitech servon.

Kaptenklister
2011-10-10, 09:37
Jag tänkte köra med en FUTABA R6004FF mottagare, det står i specen: Driftspänning 4-8,4V och då är det väl lite klent med 1s rakt in?

Jag har 3 st BMS-303 ultra micro servon: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8744

McRegor
2011-10-10, 12:23
Hej,
Min personliga erfarenhet av BMS-303 är allt annat än bra tyvärr. Kör numera Power HD DSP-33 när jag måste ha ett servo i 3 g-klassen. Har hittills betydligt bättre erfarenhet av dessa (finns bl a hos Autopartner i Torshälla). Detta servo finns (tror jag - kolla med Autopartner) med båda vanliga servokontakter och JST Mini (Micro ?). Jag har den sistnämnda eftersom jag använder Assan-systemet med deras lilla 4-kanalersmottagare med JST-kontakter i dessa sammanhang. Även jag kör 1S LiPo i en liten DLG-seglare med Assan/DSP-33 men det kan ju tänkas att din Futaba-mottagare är känsligare för låg spänning.
F ö har du ju själv svarat på din fråga ang om du verkligen behöver en BEC när du har en "booster"...:)
Hälsningar
Roger

Kaptenklister
2011-10-10, 13:19
kan ju tänkas att din Futaba-mottagare är känsligare för låg spänning.
F ö har du ju själv svarat på din fråga ang om du verkligen behöver en BEC när du har en "booster"...:)
Hälsningar
Roger

Jag kommer iaf att prova 303-orna, funkare det inte får jag väl byta...

Jo jag vet att jag teoretisk har svarat på boosterfrågan men eftersom jag är helt grön på det här med små prylar som inte väger nått tycker jag att det är bäst att ställa frågan innan jag steker 600:- futabamottagare :p så om nån har testat på riktigt skulle det göra mig lite säkrare innan jag kopplar ihop allt :)

McRegor
2011-10-10, 13:47
Hej,
Håller boostern vad den är specad till så skall det inte vara några problem för det är ju just detta som den är till för - att höja och stabilisera spänningen.
Den skall ju ge 5,0 V ut så råkar du ändå i problem så är det ju ett klart fel i boostern.
Apropå servona så är det flera 303:or som gett upp för mig efter en kort tid eller som varit allmänt otillförlitliga - men det är som sagt mina erfarenheter. Det är säkert 2-3 år sedan jag använde dessa senast så i bästa fall har dom förbättrats.
Skall vi fortsätta med erfarenheter så är servona i nästa viktklass - alltså runt 5-6 g - generellt sett avsevärt pålitligare än många 3 g-servon. Undantaget hittills för mig personligen är Power HD DSP-33 men framtiden får väl utvisa hur dom fungerar efter många flygtimmar. Men hittills ser det bra ut.
Hälsningar
Roger

Kaptenklister
2011-10-10, 15:25
Jag får väl mäta lite på bostern, se hur många volt den släpper ur sig...

Säkert är servon i nästa viktklass bättre men det får inte plats, det är redan trångt med 303-orna :o

Kaptenklister
2011-10-10, 22:44
Har varit ute i garaget och mätit och testat nu, 1s + booster verkar funka fint utan bec. Så får det bli!