handdator

Visa fullständig version : Natt start av olika turbiner



Amir
2011-10-10, 15:04
Hej jag har tänkt att göra natt filmer på körning av så många olika turbiner jag kan. Vi börjar med Taiwanesiska motorn kingtech 170 på både diesel och kerosene (Jet-A1)

Keno bränsle

http://www.youtube.com/watch?v=bZxQ7G-LV6k

Diesel bränsle

http://www.youtube.com/watch?v=_oeplH0q1cc

Leif S
2011-10-10, 18:02
Intressant!

Filmen från diselkörningen är inte av så bra kvalitet (sorry fotografen) så det är svårt att jämföra. Så ut som om den gick lite varmare, slutkonan blev väldans röd.
Några slutsatser??

-Leif

bokis
2011-10-10, 18:09
Och vad för slags diesel?

Kennerdahl
2011-10-10, 18:42
Coolt Amir!

2 tips vid filmning i mörker och zoom så det blir bra:

* Använd stativ eller annat stöd
* För att få en bra fokus så lys kort upp det föremål du vill filma med ficklampa eller liknande.

Varje gång du byter vinkel: fixera kameran, belys föremålet.. du kommer få klockrena filmer då! :)

Baua
2011-10-10, 19:27
Hej!
Jag undrar bara vad syftet med filmerna är, så man vet vad man ska titta efter.

Hils
Magnus

henke2
2011-10-10, 19:47
Hej!
Jag undrar bara vad syftet med filmerna är, så man vet vad man ska titta efter.

Hils
Magnus

Mörkerkörningar ger en bild av hur motorn fungerar. Vilka delar blir varma, brinner motorn jämnt, var brinner det etc. Spottar motorn eld åt alla håll och kanter vid uppstart är en installation inne i kroppen kanske olämplig. Sprutar motorn eld vid gaspådrag så tappar man energi som borde plockas upp av turbinen etc. Man kan genom att filura lite dra ganska många slutsatser :-)

Baua
2011-10-10, 21:19
Då är jag med, tack för infon.

Kennerdahl
2011-10-10, 21:50
Jag har ett par till:

Simjet Nexus 16Kg

http://www.youtube.com/watch?v=DFkAwgRjX0g

Hawk 100R 10Kg

http://www.youtube.com/watch?v=cdKp_h1kPv4

henke2
2011-10-11, 07:54
Nattkörning ger nästan en bättre bild än EGT eftersom tempmätaren bara mäter på en punkt som mycket väl kan vara skuggad. Flyttar man EGT sensorn lite hit och dit kan det diffa ganska mycket.

Amir
2011-10-11, 08:48
Och vad för slags diesel?

Vanligt miljö diesel

Amir
2011-10-11, 08:49
Coolt Amir!

2 tips vid filmning i mörker och zoom så det blir bra:

* Använd stativ eller annat stöd
* För att få en bra fokus så lys kort upp det föremål du vill filma med ficklampa eller liknande.

Varje gång du byter vinkel: fixera kameran, belys föremålet.. du kommer få klockrena filmer då! :)

Tack för tippset nu har jag även skaffat en ny kamera med 4 gånger snabbare AF :-)

Amir
2011-10-11, 08:55
Intressant!

Filmen från diselkörningen är inte av så bra kvalitet (sorry fotografen) så det är svårt att jämföra. Så ut som om den gick lite varmare, slutkonan blev väldans röd.
Några slutsatser??

-Leif

Jag vet ska se om jag hinner att filma om nu när jag har ny kamera, dock så giller inte grannarna det riktigt när jag drar igång motorer sent hihi. Körningen med diesel ger både mindre flammor och även MINDER röd kona och ca 20grader kallare avgastemp dock längre starttid hade man kört med gas start så hade man nog inte märkt någon skillnad . Diesel har flampunkt vi 67grader och Jet-A1 vid 38grader därav längre start tid. Den största fördelen att köra med diesel är att det luktar inte lika mycket vid transport och det går att köpa det överallt.

Amir
2011-10-11, 09:01
[QUOTE=Kennerdahl;259669]Jag har ett par till:

Simjet Nexus 16Kg

Hawk 100R 10Kg

Där är ju filmerna jag har faktiskt letat efter dem på tuben :-). Den är coolt hur lite Hawk motorerna ”glöder/flammar”.

Kennerdahl
2011-10-11, 09:08
Där är ju filmerna jag har faktiskt letat efter dem på tuben :-). Den är coolt hur lite Hawk motorerna ”glöder/flammar”.

Jag vet, skulle ju ha skickat dom till dig efter JRW men glömde av det.. nu har dom hittat dit dom ska iaf.. :)
Båda turbinerna drivs på Jet A1 i klippen vad jag minns, visst var det så?
Hawk är bra men dyra, finns för och nackdelar med allt precis som vanligt. :)

Amir
2011-10-11, 15:19
Jag vet, skulle ju ha skickat dom till dig efter JRW men glömde av det.. nu har dom hittat dit dom ska iaf.. :)
Båda turbinerna drivs på Jet A1 i klippen vad jag minns, visst var det så?
Hawk är bra men dyra, finns för och nackdelar med allt precis som vanligt. :)

Nej jag kör bägge mina hawkar på diesel :lollypop: