handdator

Visa fullständig version : Ny radio i 4000:- klassen



Kaptenklister
2011-10-11, 11:02
Det börjar bli dags att fundera på att uppgraderar radion... Har kört med en Futaba 6EX tre år nu men har börjat inse att jag behöver nått lite värre. 6 modellminnen är på tok för lite, dessutom behöver jag bättre möjligheter till att programmera radion än vad som finns i 6EX:en.

Jag har kollat runt lite och kommit fram till att det finns tre alternativ som verkar ganska likvärdiga:

Spektrum DX8, Hitech Aurora 9 och JR XG8. Futaba 8FG går bort eftersom den inte har telemetri.

Alla tre verkar ha trevliga interface för programmering, möjligtvis går auroran segrande ur ronden programmering med sin touch screen.

Modellminnen har alla så det räcker men Spektrum vinner ronden då den har expanderbart modellminne via SD-kort, medans de andra två "bara" har 30 minnen ;-)

Mottagare - här blir det lite lurigare, jag har inte riktigt koll på vad som gäller. Till spektrum finns tokbilliga DSM2 mottagare men då har man ingen telemetri, visserligen behöver man väl inte det på alla modeller. Från 10$ för en mottagare är ju nice. DSM X blir lite dyrare med runt 500:- för en 6-kanalare.

Övriga två har jag inte riktigt koll på men pratar vi orginalmottagare så verkar det som att Hitech går segrande ur prisjämförelsen eftersom man har telemetri (mottagaraccen iaf) i alla mottagare och man får en 6-kanalare för under 500:- JR har lite tunnare och dyrare utbud vad gäller mottagare så vitt jag kan se.

Spektrum har oxå fördelen att det finns en uppsjö as små BNF modeller.

Frågan är hur man skall göra? Jag flyger inga stora dyra modeller, mest små modeller under 1.5 meter + lite fpv med quad & i framtiden nått trevligt FPV plan.

Just nu lutar jag åt Hitech Aurora, men jag har ingen lust att betala 500:- för alla mottagare, skall man köpa en sån & stoppa i nån modul för att få tillgång till billiga mottagare? Finns det nån vettig modul till den eller måste man hacka den?

Det finns många frågetecken just nu...

Hur har ni som bytt till någon av ovanstående radios tänkt?

kajakmannen
2011-10-11, 11:04
Vet två som bytt till Hitech Aroura och det är Dadde samt Per Rådström och de verkar sjukt nöjda med sina radios.

MVH / Kajaken

McRegor
2011-10-11, 11:17
Hej,
Om jag förstått allt rätt så har Aurora inte riktigt likadan modulplats som tidigare (Futaba-kompatibla) Hitec-sändare men Assan har tagit fram en modul som skall passa rakt av - https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15620__X8_H_2_4GHz_Hitec_Module_.html. Kör personligen Assan i mina Futabor sen flera år tillbaka helt utan problem så även om systemet i sig är enklare än t ex Fasst så är min personliga erfarenhet att det fungerar utmärkt. Dock inget telemetri-stöd här heller men det har du ju i original-systemet så det bör ju inte vara nåt större problem.
Hälsningar
Roger
PS: Har inte Multiplex nåt intressant i 4000 kr-klassen ? Även där har du ju telemetri om nu det är ett oavvisligt krav.

Bmsone
2011-10-11, 11:25
Min svåger kör med aurora och är helnöjd

Sent from my MB525 using Tapatalk

Kaptenklister
2011-10-11, 12:23
Har inte kollat på Multiplex, desigen tilltalar mig inte alls :o

AmRi
2011-10-11, 15:58
För 1.5 år sedan stod jag vid samma val när jag skulle uppgradera min 2.4ghz sändare.
Valet var mellan Spektrums DX7, DX8, JR DSX9, Hitec Aurora och Futabas FG8.

Eftersom jag redan hade många spektrummottagare sen innan ville jag dock helst undvika Hitec och Futaba.
DX8:an fanns inte att köpa då, så det skulle betyda flera månaders väntetid, och JR:s DSX9 var betydligt dyrare än DX8:an så jag tog det säkra och billiga DX7:an. Är nöjd med valet och man klarar sig långt med DX7:an om man inte behöver telemetribiten.
Fördelen med Spektrum är också som du nämnde alla Bind & Fly modellerna som man kan roa sig med:)

bem
2011-10-11, 16:42
Hej,

Futaba 8FG kommer med telemetri också så det kan ju bli ett alternativ när det blir så dags att köpa. Futabas nya flaggskepp 18MZ som har telemetri skall tydligen börja säljas i februari 2012 så nånstans vid den tidpunkten borde 8FG också komma i utförande med telemetri.

Spektrums nya DX7s är förmodligen också ett bra alternativ. Den kommer i slutet av november enl Spektrums hemsida.

/Bo

jocke1963
2011-10-11, 18:08
Hur har ni som bytt till någon av ovanstående radios tänkt?

Jag tänkte precis som du.
Har även jag en Futaba 6EX 2.4, men även en Spektrum DX6i, minnena på båda sändarna fulla, saknar nån kanal el 2 för div extrafunktioner på kommande kärror.
Har mest använt min DX6i senaste året, mest pga de billiga (pirat)-mottagarna, (jag hittade dom för så lågt som 5$ styck för nåt år sen), men även pga avsaknad av timer i Futaban.

Lyckades hitta en beggad DX8 för 2600:- inkl telemetridelarna + mottagare som ingår, + några extra mottagare och frakt, så nu sitter jag o programmerar den med alla modeller som ligger i mina gamla sändare..

Har dock inte hunnit sätta mig in i alla finesser, eller flugit med den ännu, men förväntar mig inga konstigheter på den fronten.

Michael
2011-10-11, 19:30
Ett annat alternativ som ligger i rätt prisklass är Graupner MX-16 HoTT som har 8 kanaler och ett bra utbud av prisvärda givarmoduler för telemetri.

http://www.graupner.de/en/products/1d80881f-8353-4c86-8a6d-2ebefc64e1c1/33116/product.aspx

Kaptenklister
2011-10-12, 08:09
Hej,

Futaba 8FG kommer med telemetri också så det kan ju bli ett alternativ när det blir så dags att köpa. /Bo

Intressant, var har du hittat den informationen?

Tobbepostis
2011-10-12, 12:48
Du tankar hem via nätet och minneskort i datorn som sen för över i radion i minneskort utrymmet under accen tror jag.Men telemetrimotagare får man skaffa själv,rätta mig om jag har fel.
Tobbe

Kaptenklister
2011-10-12, 12:51
Jag förstår processen att uppdatera radion, har bara inte sett att den skall få telemetri integrerat.

Visst kan man köpa externa telemetriprodukter men det verkar smidigare att ha det i radion.

bem
2011-10-12, 14:38
Intressant, var har du hittat den informationen?

Hej,

Det står i denna PDF fil från Robbe om Futaba telemetri:
http://www.robbe.de/content_global/images/robbe-erleben/newsletter/Newsletter_Telemetrie_2011.pdf (http://www.robbe.de/content_global/images/robbe-erleben/newsletter/Newsletter_Telemetrie_2011.pdf)

Sidan 2:
"Nach der Markteinführung der T18MZ im Herbst 2011
werden nach und nach alle FASST Sender wie T8FG,
FX-20, T12FG, FX-30 etc. schrittweise auf das neue
FASSTest™-System umgestellt"

Nu blev ju 18MZ försenad p g av det som hände i Japan tidigare i somras men flera handlare har annonserat att 18MZ med telemetri kommer i februari 2012. Om man skall tro Robbe så skall gradvis efter 18MZ släppts övriga nytillverkade Futaba radioanläggningar också få telemetri.

Kopiera text från PDF:en och klistra in i Google translator om du inte förstår tyska.

/Bo

Kaptenklister
2011-10-14, 14:09
Får nog avvakta lite tills det kommer mer info, det lär inte bli nått köp innan våren hur som helst.

Just nu leder nog DX8 i min värld, främst för att man kan köpa tokbilliga DSM2 mottagare. Hade det inte varit för det hade det nog blivit en Aurora.

Kaptenklister
2012-06-12, 12:48
Uppdatering i ämnet, det blev en FUTABA T8FGS Super till slut, har precis varit och hämtat den på FullKontroll (som matchade bästa priset jag hittade på nätet (i sverige)), just nu laddas accen, i morgon skall jag programmera in några modeller, sen får vi se hur den känns att flyga med.

Att det tillslut blev en futaba trots att den inte har telemetri och att jag missar alla BNF modeller beror på 2 saker:
1. Jag har en hög futabamottagare och slipper alltså köpa sådana.
2. Kvalité i både själva mekaniken och radiolänken, jag har läst en del på nätet som gör att jag litar mer på futabas radiolänk än övriga märken, jag har inga egna fakta eller tester som backar upp detta men det känns bra för mig.

numnutchris
2012-06-12, 13:02
Hoppas du blir nöjd; vi har några i klubben och är det iallafall :)
Fastnar du med programmering så har du kanske redan hittat rcgroups megatråd på
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1092861
:triumphant:

simonarvestrand
2012-06-12, 13:14
Jag är grymt nöjd med min t8fg. den ger möjligheter som varken spektrum eller jr gav mig.
man kan ju ställa in precis som man vill :D dröjer länge innan jag byter helt klart.


Hoppas du blir nöjd; vi har några i klubben och är det iallafall :)
Fastnar du med programmering så har du kanske redan hittat rcgroups megatråd på
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1092861
:triumphant:

McRegor
2012-06-12, 20:33
Multiplex kan jag rekommendera! Bra priser på telemetri, mottagare mm. mm.!
Den är säkert bra men nu hade ju trådskaparen redan köpt en ny radio - en Futaba T8FG.
//Roger

jocke1963
2012-06-12, 23:08
Den är säkert bra men nu hade ju trådskaparen redan köpt en ny radio - en Futaba T8FG.
//Roger


?? Extra_Mannen har ju inte ens skrivit i denna tråd? Eller har han suddat sitt inlägg..?

Extra_Mannen
2012-06-13, 00:17
Tog bort inlägget då jag missade att radio var köpt!

:)