handdator

Visa fullständig version : Flygtid lipo



gufon
2011-10-11, 17:46
Hej!
*Jag tänkte bara höra om det går att räkna ut flygtiden för mitt plan vid relativt lugn flygning (en loop eller två och några få höra gaspådrag).
Jag har en cessna modell och har hittills flugit i 15 min som längst / Ack (11.1 v 1300 mAh).
Jag mätte då spänningen på acken som visade 11.23 volt.

* Vad händer när batteriet tar slut? Jag har hört att de ska gå ganska snabbt. Slutar all elektronik att fungera, eller kommer jag att kunna ha mottagning till planet o syra det?

Kanske kan vara bra att veta vid vilken spänning acken itne levererar ström som är tillräcklig för att kunna dra på motorn.

Tacksam för svar!
Mer info om elektroniken i min cessna nedan.





Ready To Fly (RTF)
:
Ja


Material
:
EPO (extra tåligt)


Vingbredd
:
940mm (bred vinge med stor bäryta)


Längd
:
750mm


Vikt
:
430g


Motor
:
Borstlös KV1250


Räckvidd
:
600m


Batteri (Ack)
:
11,1V 1300mAh


Batteriladdare
:
Ja, 220-240v (balansladdare)


Fartreglage (ESC)
:
Borstlöst 18A


Extra propeller
:
Ja


Verktyg
:
Ja


Sändare
:
FM 2,4Ghz, 4-kanaler


Servo
:
9g, 3st




Mvh Gustav :)

freddan_6
2011-10-11, 18:02
Svaret beror på fartreglaget. På mina moderna fartreglage av märke Turnigy, MGM, Jeti etc så stänger fartreglaget av när spänningen börjar bli farlig för batteriet, och det är kring 2,7-3,0V under last. Om du har flugit till 11,23V (olastat) så har du förbrukat ungefär 40% av tillgänglig kapacitet. Jag använder kring 80% av tillgänglig kapacitet i mina batterier, drar man ut dem för mycket så kortar man livslängden. Spänningen för avstänging är inställbar i fartreglaget och sättet att stänga av är inställbart. För reglage för helikopter brukar man vilja ha motorrotation, för flygplan brukar motorn stängas av och om man då stänger av gasen så "startar fartreglaget om" och man har så mycket energi att man kan landa i 20 sekunder ungefär. Med gamla batterier flyger jag till 10,9V med nya till 9V (olastat). Olika värden på spänningen beror på inre resistans i batteriet.

Fick du något papper till fartreglaget med planet tro?

m.v.h. //Fredrik

gufon
2011-10-11, 18:54
Tack, det var ett bra svar Fredrik!
Olastat. Betyder det: spänningen då batteriet är kopplat från Escn?

Jag fick tyvärr inget papper om Fartreglaget. Fick med det i RTF paketet, så jag antar att det inte är de bästa grejerna. Det ända som står på det är 18A. Se bild nedan.

Enligt din teori Fredrik, så borde jag alltså kunna flyga i ca 30 min, om jag flyger "miljövänligt" utan att skada batteriet :) ?
http://radiostyrda-modeller.se/images/products/fartreglage_18a_bl_t_kontakt_tw_a.jpg

Trevlig kväll.
Gustav

freddan_6
2011-10-22, 18:08
Enligt din teori Fredrik, så borde jag alltså kunna flyga i ca 30 min, om jag flyger "miljövänligt" utan att skada batteriet :) ?


Trevlig kväll.
Gustav
Jajamensan
m.v.h. //Fredrik