handdator

Visa fullständig version : Bygga in GPS mottagaren i kroppen?



kamelkungen
2011-10-11, 19:33
Hej

Någon som monterat sin GPS-mottgare inne i kroppen?
Det borde ju inte vara något problem med lite plast ivägen kan man tycka.
Skulle helst vilja dölja mottagaren helt om det är möjligt?

Låt höra om era erfareneter kring detta...

Mr J
2011-10-11, 20:31
I bilen har jag knölat in GPS antennen bakom bilstereon, det funkar bra.
Så jag har svårt att tänka mig att lite plast skulle ställa till det, så länge där inte är en massa kolfiber.

MrOvanhill
2011-10-11, 22:16
Jag har min GPSmodul helt innesluten i kroppen på min MPX EasyGlider. Det funkar klockrent!

Boopidoo
2011-10-12, 09:44
Så länge du inte inte blockerar satelliterna med konduktivt material så borde det inte vara något problem. Jag innesluter alltid antennen inuti flygkroppen och det fungerar bra.

kamelkungen
2011-10-12, 16:20
OK. Låter som att det är värt ett försök att dölja den.

Boopidoo
2011-10-12, 16:57
Så länge du inte klär kroppen med aluminiumfolie eller att kroppen är i kolfiber ska det nog gå bra.

De gånger jag har haft kass GPS-mottagning har det nästan alltid berott på störningar från annan elektronik som exempelvis videosändaren.

fpvstockholm
2011-10-18, 06:13
Det är möjligtvis inget alternativ att göra en halvgardering som jag gjorde?
http://fpvstockholm.se/wp-content/uploads/2011/10/IMG_0086.jpg

Jag sänkte helt enkelt ner gpsen i kroppen - gömde den aldrig helt.
Kan ju vara värt att tänka på i alla fall?! Har fungerat klockrent för mig:)

kamelkungen
2011-10-18, 06:47
Ser fint ut men den ska ju igentligen sitta med antennen upp för bästa täckning.
Hur många sat för du kontakt med under en flygning?




Det är möjligtvis inget alternativ att göra en halvgardering som jag gjorde?
http://fpvstockholm.se/wp-content/uploads/2011/10/IMG_0086.jpg

Jag sänkte helt enkelt ner gpsen i kroppen - gömde den aldrig helt.
Kan ju vara värt att tänka på i alla fall?! Har fungerat klockrent för mig:)

Boopidoo
2011-10-18, 07:42
@fpvstockholm
Vad menar du med halvgardering? Det går utmärkt att placera GPS-antennen under ett tjockt lager av EPO och fortfarande ha bra mottagning. Det fungerar däremot rätt dåligt att placera den som du har gjort på sidan då det är en riktad antenn i GPS-mottagaren, detta oavsett om den sitter inuti flygkroppen eller ej.

Det kan fungera (för dig gör det tydligen det) men bra mycket sämre än om den var placerad horisontellt, såvida du inte flyger mycket knife-edge. :)

fpvstockholm
2011-10-18, 08:02
Det jag menade var att göra ett mellanting mellan att placera den inuti kroppen och utanpå kroppen:) Vad tokigt, jag hade ingen aning om detta. Jag var så glad när jag kom på hur jag skulle placera antennen för jag tyckte själv att det var en sån smart lösning. Har nämligen inte sett någon annan som monterat den på samma sätt som jag - nu vet jag varför:) Haha!:)

MrOvanhill
2011-10-18, 12:09
Gör som du gör, men lägg den med den fyrkantiga plattan uppåt.