handdator

Visa fullständig version : Arttech Wingdragon + HTC Legend



immo
2011-10-13, 01:00
Skulle ge mig på att klistra fast min Htc Legend under min wingdragon, mindre lyckat blev den turen.
Kastade iväg planet, lyckades inte få upp den på bra höjd, så det blev en crasch i grannens granhäck ... bruten vinge å bakrevingen lär nog bytas också.

Tejpade ihop vingen med lite silvertejp (vad går inte att laga med silvertejp) :P
Provade att skicka iväg planet igen, fast nu utan telefon, men nej , tog mig över ett lägre träd och craschade in i grannens rabatt, va en smula nära husväggen :)

Tur nog att ett craschkit bara kostar 199:-
Blev en kortfilm och närbild på en granhäck åtminstone :P

Thomas
2011-10-13, 05:28
Du får be grannen flytta sina häckar å rabatter å hus...! :-))

McRegor
2011-10-13, 06:15
Hej,
Nu kan jag låta tråkig men lär dig flyga ordentligt innan du försöker dig på att filma från kärran med hjälp av din telefon. På en mindre kärra som Wingdragon så är 100--150 g extralast rätt mycket och risken är uppenbar att du även kan slå sönder telefonen - inte minst beroende på att du fortfarande är i nybörjarstadiet som jag förstått.
Hälsningar
Roger

Silverfisk
2011-10-13, 08:49
Silvertejp is da shit, lite tungt kanske :-)
Jag har också på sista tiden haft himla roligt med min gamla Wingdragon. Jag har bytt motor till en 2600kv borstlös på 260w som göra att den går som en skållad katt och med skevroder är den dessutom mycket akrobatisk... Jag knäckte vingen i en lite mindre genomtänkt vändning men tack vare pvc kroppen var det bara att byta vinge och påt igen...

immo
2011-10-13, 12:25
Ja den är rätt rolig faktiskt, och ett stort plus är ju att den är så billig som den är, och att reservdelarna är billiga också =)


Silvertejp is da shit, lite tungt kanske :-)
Jag har också på sista tiden haft himla roligt med min gamla Wingdragon. Jag har bytt motor till en 2600kv borstlös på 260w som göra att den går som en skållad katt och med skevroder är den dessutom mycket akrobatisk... Jag knäckte vingen i en lite mindre genomtänkt vändning men tack vare pvc kroppen var det bara att byta vinge och påt igen...

immo
2011-10-13, 12:29
Hej!
Du låter absolut inte tråkig :) Med facit i hand var det ju idiotiskt av mig att försöka :) Och visst är jag i nybörjarstadiet att köra plan, men det gick så förbannat bra att jag blev förmodligen lite styv i korken och ville filma huset uppifrån :)

Tur är ju att det är billiga delar till planet, och jag hoppas och ber att nästa plan blir ett där det finns å kommer finnas bra å billiga reservdelar =)

//Magnus



Hej,
Nu kan jag låta tråkig men lär dig flyga ordentligt innan du försöker dig på att filma från kärran med hjälp av din telefon. På en mindre kärra som Wingdragon så är 100--150 g extralast rätt mycket och risken är uppenbar att du även kan slå sönder telefonen - inte minst beroende på att du fortfarande är i nybörjarstadiet som jag förstått.
Hälsningar
Roger

McRegor
2011-10-13, 12:51
Hej,
Största risken är ju att du kvaddar telefonen och den är väl antagligen lite dyrare än reservdelar till maskinen så det vore ju synd på den om inte annat...:)
Träna på öppna och fria ytor så är det inte så kinkigt var du landar. Det värsta är då att du kan få gå en bit och hämta kärran men hellre det och en hel kärra än misslyckade landningsförsökj på trängre utrymmen.
Hälsningar
Roger

bem
2011-10-13, 13:00
Är väl en ganska naturlig process, att prova vad man tror att man klarar av för att ev senare upptäcka att man inte mäkta med det man försökte. Bara ta nya tag och ligga i - övning ger färdighet.

/Bo

mickmick
2011-10-13, 16:04
Skulle ge mig på att klistra fast min Htc Legend under min wingdragon, mindre lyckat blev den turen.
Kastade iväg planet, lyckades inte få upp den på bra höjd, så det blev en crasch i grannens granhäck ... bruten vinge å bakrevingen lär nog bytas också.

Tejpade ihop vingen med lite silvertejp (vad går inte att laga med silvertejp) :P
Provade att skicka iväg planet igen, fast nu utan telefon, men nej , tog mig över ett lägre träd och craschade in i grannens rabatt, va en smula nära husväggen :)

Tur nog att ett craschkit bara kostar 199:-
Blev en kortfilm och närbild på en granhäck åtminstone :P


Hoppas det var inte mitt fel..............LOL :)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30254-Tips-på-modell?p=259403&viewfull=1#post259403


Lycka till.....

radioactive
2011-10-13, 16:14
Det som gäller i första hand är att öva öva och öva med rc-simulatorn tills du har har bra koll på kontrollerna, dvs svänger åt rätt håll när kärran är på väg mot dig. Regel nummer två, en så liten kärra orkar inte lyfta med någonting större än en keychain camera och absolut inte en mobiltelefon. Det går kanske bra i planflykt med så fort du börjar svänga, och kanske svänger kraftigt så förlorar du fart och därmed också lyftkraft och flygplanet kraschar i bästa fall i grannen rabatt. Det lilla planet är inte designat för att flyga med last. Så skit i det tills du har råd och lust att skaffa en Easystar (som vi från början rekommenderade dig att köpa). Träna och flyg som någon sa över stora öppna ytor och inte i grannens trädgård... :)

Lasse

immo
2011-10-13, 19:31
Hej igen.
Ja nu har jag ju lärt mig en liten läxa åtminstone :)

Tanken var god men idéen var mindre lyckad :) grabben tyckte chraschen va rolig iaf :)
Bor på landet omgiven av åkrar, så jag har massa plats att träna på, förutom ett gäng hästar å kossor som kan ligga illa till i värsta fall :)
Ska köpa ett kitt imorn å laga kärran igen :)

//Magnus



Hej,
Största risken är ju att du kvaddar telefonen och den är väl antagligen lite dyrare än reservdelar till maskinen så det vore ju synd på den om inte annat...:)
Träna på öppna och fria ytor så är det inte så kinkigt var du landar. Det värsta är då att du kan få gå en bit och hämta kärran men hellre det och en hel kärra än misslyckade landningsförsökj på trängre utrymmen.
Hälsningar
Roger

immo
2011-10-13, 19:32
Haha Nejdå inte ditt fel den här gången åtminstone :)




Hoppas det var inte mitt fel..............LOL :)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30254-Tips-på-modell?p=259403&viewfull=1#post259403

Lycka till.....

immo
2011-10-13, 19:39
Blir absolut att öva mer både i simulatorn och irl, för en Crasch va ju inge roligt :)

Hur är det att flyga med el plan på vintern när det är kallt ute?
Tänkte om jag ska leka med mitt ett tag sen köpa ett annat, vill ju ha nått liknande easystar, som glider fint men samtidigt kan gå lite snabbt när man vill.

Så ett easystar blir nog mitt nästa om inte någon annan har ett bättre förslag.

Men jag lägger ner min mobil kamera idé för den här gången åtminstone :)



Det som gäller i första hand är att öva öva och öva med rc-simulatorn tills du har har bra koll på kontrollerna, dvs svänger åt rätt håll när kärran är på väg mot dig. Regel nummer två, en så liten kärra orkar inte lyfta med någonting större än en keychain camera och absolut inte en mobiltelefon. Det går kanske bra i planflykt med så fort du börjar svänga, och kanske svänger kraftigt så förlorar du fart och därmed också lyftkraft och flygplanet kraschar i bästa fall i grannen rabatt. Det lilla planet är inte designat för att flyga med last. Så skit i det tills du har råd och lust att skaffa en Easystar (som vi från början rekommenderade dig att köpa). Träna och flyg som någon sa över stora öppna ytor och inte i grannens trädgård... :)

Lasse

immo
2011-10-13, 19:41
Nu har jag lärt mig nånting iaf :)
Skam den som ger sig :)



Är väl en ganska naturlig process, att prova vad man tror att man klarar av för att ev senare upptäcka att man inte mäkta med det man försökte. Bara ta nya tag och ligga i - övning ger färdighet.

/Bo

jocke1963
2011-10-13, 20:17
Hur är det att flyga med el plan på vintern när det är kallt ute?


Inga problem, det värsta är att man blir så frussen om fingrarna.
Jag har iaf lite svårt för att flyga med handskar, får ingen bra känsla i spakarna då.
Finns ju iofs sändarväskor att köpa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F11738%5F%5FTurnigy%5FTransmitter%5FGlove%5F2 %5F4Ghz%5FNeckstrap%5FReady%5F.html

Ska du flyga fler ackar vid samma tillfälle kan du med fördel förvara de oanvända ackarna inne i jackan/varm bil el likn då de tappar effekt när de är kalla.

immo
2011-10-13, 20:26
Så då är det inte helt idiotiskt att köpa ett plan även om det vore mitt i vintern alltså :)




Inga problem, det värsta är att man blir så frussen om fingrarna.
Jag har iaf lite svårt för att flyga med handskar, får ingen bra känsla i spakarna då.
Finns ju iofs sändarväskor att köpa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F11738%5F%5FTurnigy%5FTransmitter%5FGlove%5F2 %5F4Ghz%5FNeckstrap%5FReady%5F.html

Ska du flyga fler ackar vid samma tillfälle kan du med fördel förvara de oanvända ackarna inne i jackan/varm bil el likn då de tappar effekt när de är kalla.

radioactive
2011-10-13, 20:40
Så då är det inte helt idiotiskt att köpa ett plan även om det vore mitt i vintern alltså :)

Nä det tror jag inte. Fördelen med vintern är ju att snön i viss mån kan mildra en hård landning eller krasch, såvida den inte har frusit hård efter tö (skare). Flygtiden kanske minskar lite om batteriet är kallt, men har du flera så kan du som någon sa, skydda dom på lämpligt varmt ställe :)

En Easystar är nog i mitt tycke det bästa köp du kan göra, då får du en bra radio och ett bra flygplan med bra flygegenskaper. Du kan ju antingen vänta tills våren med att köpa det och träna med lillplanet så länge, men jag tyror nog ändå att du kanske är sugen på något bättre. Men använd lillplanet som tränngsobjekt!!

Lasse

McRegor
2011-10-13, 20:58
Hej,
En "vinterkärra" med skidor, sen kan man rita långa, fina spår i nysnön...:)
Skaffa en sån sändarväska som det länkades till tidigare i tråden - dom fungerar utmärkt även på senhösten och våren.
Sen kan du flyga det mesta under vintern men en enkel elkärra med landställ och skidor är klart roligast tycker jag själv.
Lekte en vinter i elflygets barndom (nåja - inte riktigt så länge sen) med en enkel GWS Moth som vinterkärra och det fungerade alldeles utmärkt. Inte så stor kärra utan den skall få plats i "bilskuffen" ihopmonterad så att det är snabbt gjort att komma "till skott".
Hälsningar
Roger

Mr J
2011-10-13, 21:23
WIngdragon + mobiltelefon är inte någon av mänsklighetens största prestationer... :sarcastic:
Men låt för all del inte det avskräkacka dig, att filma från luften är kul, och förr eller senare är dina flygkunskaper, planet och vikten på kameran i fas, och det funkar klockrent...

Att flyga när det är vinter och kallt ute är mest synd om piloten, men ackarna har en tendens att tappa orken i minusgrader, så förvara dem i innerfickan tills det är dags att flyga, och tejpa över eventuella häl för kylluft i flygplanskroppen så brukar det gå bra, åtminstone tills man får permafrost i fingrarna.

När vi rekommenderar Easy Star så beror det på att det är en väldigt bra nybörjarmodell, men begreppet Easy Star innebär egentligen en modell från Tyska Multiplex som är utan skevroder, och som många andra lyckade konstruktioner har den kopierats rejält, och finns åtminstone i tiotalet versioner, de flesta med skevroder, vilket absolut är att föredra. Priserna på kopiorna ligger på cirkus en femhundring i Asien och ungefär det dubbla här hemma, och vanligen ingluderar det motor, fartreglage och alla servon, det som behövs innan flygning är sändare och mottagare, batteri och laddare.

Simulator är absolut inte fel, men det finns gott om exempel på folk som har lärt sig flyga utan, vanligtvis till högre kostnader och en hel del garv...

immo
2011-10-13, 21:28
En Easystar verkar ju helt klart ett trevligt plan, kikat på det på youtube blandannat.

Men jag tänker såhär, mitt wingdragon kostade 999:- ett easystar kostar 1295:- ungefär, vad kan jag få för annan rolig kärra för lite mer pengar? upp till 2000:- ungefär, några hundra hit å dit gör inget.

Så kanske man har ett plan att växa i 2år ungefär, tills man är redo för ett ännu värre.

Alltid ett plus om det går att kasta upp, har inget bra ställe att starta ifrån. Åker är 4meter ifrån huset ,så i princip kan jag sitta i sovrummet å köra om jag vill de.
Men mitt puttefnask plan kommer givetvis vara mitt tränings objekt :)


Nä det tror jag inte. Fördelen med vintern är ju att snön i viss mån kan mildra en hård landning eller krasch, såvida den inte har frusit hård efter tö (skare). Flygtiden kanske minskar lite om batteriet är kallt, men har du flera så kan du som någon sa, skydda dom på lämpligt varmt ställe :)

En Easystar är nog i mitt tycke det bästa köp du kan göra, då får du en bra radio och ett bra flygplan med bra flygegenskaper. Du kan ju antingen vänta tills våren med att köpa det och träna med lillplanet så länge, men jag tyror nog ändå att du kanske är sugen på något bättre. Men använd lillplanet som tränngsobjekt!!

Lasse

immo
2011-10-13, 21:33
Man blir förjäkla sugen på att köpa sig ett till plan nu =)
är det enklast att tillverka egna skidor man monterar på landstället eller finns det färdiga grejer för sånt också?

Jag bor för bra för att INTE hålla på med den här hobbyn känner jag :) Sommarstugan ligger 5meter ifrån en sjö så då vore det skoj med pontoner också ju ... fast det får vänta tills jag fixar landningarna perfekt först :)



Hej,
En "vinterkärra" med skidor, sen kan man rita långa, fina spår i nysnön...:)
Skaffa en sån sändarväska som det länkades till tidigare i tråden - dom fungerar utmärkt även på senhösten och våren.
Sen kan du flyga det mesta under vintern men en enkel elkärra med landställ och skidor är klart roligast tycker jag själv.
Lekte en vinter i elflygets barndom (nåja - inte riktigt så länge sen) med en enkel GWS Moth som vinterkärra och det fungerade alldeles utmärkt. Inte så stor kärra utan den skall få plats i "bilskuffen" ihopmonterad så att det är snabbt gjort att komma "till skott".
Hälsningar
Roger

immo
2011-10-13, 21:40
Jag är absolut inte avskräckt för att filma ifrån luften, jag är mer taggad än nånsin :) Min 80åriga granne var väldigt väldigt nyfiken på hur det skulle se ut uppeifrån. Så till senast nästa sommar så ska jag ha upp en kamera våra hus =)

http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-0
Var ett sånt plan jag fick rekommenderat och som jag fortfarande är sugen på, för det verkar riktigt trevligt.

Har inte brummat så mycket simulator faktiskt, 20min totalt kanske, FSM var inte så mycket att hänga i julgranen, funkar för att få lite träning på att dra rätt spak åt rätt håll osv :)

Har ändå vanan inne ifrån all traverskörning på jobbet, där står man på golvet och styr den ifrån alla håll å kanter. Jag får för mig att det hjälp till på traven iaf :)



WIngdragon + mobiltelefon är inte någon av mänsklighetens största prestationer... :sarcastic:
Men låt för all del inte det avskräkacka dig, att filma från luften är kul, och förr eller senare är dina flygkunskaper, planet och vikten på kameran i fas, och det funkar klockrent...

Att flyga när det är vinter och kallt ute är mest synd om piloten, men ackarna har en tendens att tappa orken i minusgrader, så förvara dem i innerfickan tills det är dags att flyga, och tejpa över eventuella häl för kylluft i flygplanskroppen så brukar det gå bra, åtminstone tills man får permafrost i fingrarna.

När vi rekommenderar Easy Star så beror det på att det är en väldigt bra nybörjarmodell, men begreppet Easy Star innebär egentligen en modell från Tyska Multiplex som är utan skevroder, och som många andra lyckade konstruktioner har den kopierats rejält, och finns åtminstone i tiotalet versioner, de flesta med skevroder, vilket absolut är att föredra. Priserna på kopiorna ligger på cirkus en femhundring i Asien och ungefär det dubbla här hemma, och vanligen ingluderar det motor, fartreglage och alla servon, det som behövs innan flygning är sändare och mottagare, batteri och laddare.

Simulator är absolut inte fel, men det finns gott om exempel på folk som har lärt sig flyga utan, vanligtvis till högre kostnader och en hel del garv...

jocke1963
2011-10-13, 21:42
En Easystar är nog i mitt tycke det bästa köp du kan göra, då får du en bra radio och ett bra flygplan med bra flygegenskaper.

Var har du sett Easystar säljas med radio?
Eller menar du nån av Easystar-kopiorna?

radioactive
2011-10-13, 21:48
Men jag tänker såhär, mitt wingdragon kostade 999:- ett easystar kostar 1295:- ungefär, vad kan jag få för annan rolig kärra för lite mer pengar? upp till 2000:- ungefär, några hundra hit å dit gör inget.


Jo, så kan du visst tänka och det är inget fel i det. Men du kunde kanske tänka så också att jag har ex. 2000:- i budget.... för det kan jag få en bättre kärra än en Easystar, fast jag betvivlar det... :) men om du köper en Easystar, så har du pengar över till 2-3 extra lipobatterier, en laddare och kanske en liten 720p keychain kamera!

En Easystar kan man faktiskt modifiera lätt så att den blir lite vassare, den dagen du känner för det. Du kan kapa av vingspetsarna och få ett snabbare plan, lite mera akrobatisk kärra. Vissa har fixat så att de kan sätta på/ta av vingspertsarna beroende på om de vill flyga lugnt typ foto/fpv eller flyga lite roligare.

Du lär behöva ett antal batterier. Det tråkigaste som finns är att behöva gå hem o ladda. Ett par extra batterier är ingen överdrift.. :)

Lasse

bem
2011-10-13, 21:50
immo,
Några bilder från i vintras - det var minus 20 grader och vindstilla den dagen men det var inga problem att flyga för kylans skull. De flesta radiostyrningar klarar nog ner till minus 15-20 grader, batterierna kan ev börja sagga lite i kylan men jag har inte haft några problem varken med accen i sändaren eller med det eldrivna flygplan jag använde förra vintern. LiPo batterierna jag använde i planet fungerade utan minsta problem liksom laddningen med laddare kopplat till ett bilbatteri jag hade med ut på isen där jag flög. En solig vinterdag kan ge fina upplevelser och planen får bra lyftkraft i den kalla luften. Rekommenderas att prova på.

/Bo

radioactive
2011-10-13, 21:54
Var har du sett Easystar säljas med radio?
Eller menar du nån av Easystar-kopiorna?

Japp, på Skånehobby:
http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-0

immo
2011-10-13, 22:03
Det är inte dumt tänkt faktiskt :) Du fick mig att tänka till lite där, och det åt de bättre hållet, vettig kärra för bra pengar, + att då har man råd med laddare, batterier å lite annat gott , samtidigt som jag hamnade innanför min budget :)

Vet hur det är nu med mitt Wingdragon , köra 15min, gå hem ladda 3 1/2timme, ut köra 15min ....

Det går åt en hel dag för att lyckas köra i 30min , det är mindre roligt :)


Jo, så kan du visst tänka och det är inget fel i det. Men du kunde kanske tänka så också att jag har ex. 2000:- i budget.... för det kan jag få en bättre kärra än en Easystar, fast jag betvivlar det... :) men om du köper en Easystar, så har du pengar över till 2-3 extra lipobatterier, en laddare och kanske en liten 720p keychain kamera!

En Easystar kan man faktiskt modifiera lätt så att den blir lite vassare, den dagen du känner för det. Du kan kapa av vingspetsarna och få ett snabbare plan, lite mera akrobatisk kärra. Vissa har fixat så att de kan sätta på/ta av vingspertsarna beroende på om de vill flyga lugnt typ foto/fpv eller flyga lite roligare.

Du lär behöva ett antal batterier. Det tråkigaste som finns är att behöva gå hem o ladda. Ett par extra batterier är ingen överdrift.. :)

Lasse

immo
2011-10-13, 22:07
Såg förjäkla gott ut! Det var det här jag ville se, att man kan köra på vintern, så det inte bara blir en vår/sommar/höst hobby, utan nått man kan pyssla med året runt :)

Efter man gifte sig, skaffade 2barn och flyttade ut på landet så har man blivit lite isolerad, känns bra att få pyssla med nått så man inte blir helt uttråkad :)



immo,
Några bilder från i vintras - det var minus 20 grader och vindstilla den dagen men det var inga problem att flyga för kylans skull. De flesta radiostyrningar klarar nog ner till minus 15-20 grader, batterierna kan ev börja sagga lite i kylan men jag har inte haft några problem varken med accen i sändaren eller med det eldrivna flygplan jag använde förra vintern. LiPo batterierna jag använde i planet fungerade utan minsta problem liksom laddningen med laddare kopplat till ett bilbatteri jag hade med ut på isen där jag flög. En solig vinterdag kan ge fina upplevelser och planen får bra lyftkraft i den kalla luften. Rekommenderas att prova på.

/Bo

radioactive
2011-10-13, 22:14
Vet hur det är nu med mitt Wingdragon , köra 15min, gå hem ladda 3 1/2timme, ut köra 15min ....

Med en bra laddare, typ Accucell-6 så tar kanske en timme o ladda ett normalt lipobatteri beroende på storleken. Laddaren du får med Easystaren funkar, men den är inget bra i längden.

Lasse

immo
2011-10-13, 22:46
Den dagen jag lägger en beställning på ett sånt plan kommer jag förmodligen ställa miljoner frågor om vilka batterier å laddare jag ska ha :)

Är ju en jäkla djungel det där, speciellt för någon som vet nada :)




Med en bra laddare, typ Accucell-6 så tar kanske en timme o ladda ett normalt lipobatteri beroende på storleken. Laddaren du får med Easystaren funkar, men den är inget bra i längden.

Lasse

radioactive
2011-10-13, 22:59
Den dagen jag lägger en beställning på ett sånt plan kommer jag förmodligen ställa miljoner frågor om vilka batterier å laddare jag ska ha :)

Är ju en jäkla djungel det där, speciellt för någon som vet nada :)

Och vad tror du att RCflyg.se's forum är till för mer än att skryta om sina senaste inköp? :)
Den dagen du ska beställa, så kommer alla att ta paus från forumet.... nä givetvis inte. Hör av dig så lotsar vi dig rätt så att du inte blir lurad på pengar eller kvalitet...

Lasse

immo
2011-10-13, 23:11
Det är förjäkla skönt att kunna ställa dumma frågor faktiskt, och faktiskt få riktiga å vettiga svar, utan att någon idiot förklarar en.
Stort salut för er :)

radioactive
2011-10-13, 23:15
Det är förjäkla skönt att kunna ställa dumma frågor faktiskt, och faktiskt få riktiga å vettiga svar, utan att någon idiot förklarar en.
Stort salut för er :)

Alla har varit i samma situation i början, och det är viktigt att, oavsett hur duktig man blir, inte glömma det....

Lasse

immo
2011-10-13, 23:20
Det har du faktiskt rätt i, bra att man kan få råd om vilka saker man ska ha, så det blir bra grejer ifrån första början




Alla har varit i samma situation i början, och det är viktigt att, oavsett hur duktig man blir, inte glömma det....

Lasse