handdator

Visa fullständig version : Nu blir det skorpor och vatten ett par månader :S



kajakmannen
2011-10-17, 22:29
Hälsade på Dadde i söndags och innan vi ens hann ta i hand så slängde han över sin sändare till mig och jag fick ratta hans nya Y-Hexa med DJI Wokong M controller på.

Den var sjukt stabil att flyga och GPS position hold funktionen gjorde att den inte ens flyttade sig 1 cm från angiven position. Sjukt stabillllllllllll

Lite pizza och snack och sen ut och provflög igen. Den var så stabil att den nästan var tråkig :D

Dock den perfekta fotoplattformen.

När jag kom hem vid 1:30 tiden på natten så kunde jag inte håll amgi längre utan beställde kontrollern. Så nu blir det som sagt var skorpor och vatten en tid :/

Mer kommer sen från bygget.

Det kommer att bli en Quad X med fyra emax motorer för 12x3.8 proppar och någon form av autobalanserad kameragimble.

More to come som sagt var :)

MVH / Kajaken

StarvinMarvin
2011-10-17, 22:33
Vars finns kontrollern att köpa och hur mkt kostade härligheten!?? :) Sen vill vi i vanlig ordning se BILDER O FILMER :D

cyberpete
2011-10-17, 22:53
Den kostar runt 1000-1100USD och finns att köpa lite överallt.

Jag kommer bygga en Heavy Lift hexa med den kontrollern nästa månad. Står lite om vilka motorer och så jag ska använda på min blog.

http://rcaddiction.blogspot.com/

TommyzT
2011-10-18, 07:49
Men ge fan i å visa mig sånt här!
Nu sjönk köpa nya däck till Jeep på listan...

UndCon
2011-10-18, 08:09
helt klart intressant

//UndCon

Kennerdahl
2011-10-18, 09:59
Men ge fan i å visa mig sånt här!
Nu sjönk köpa nya däck till Jeep på listan...

Hahaha.. klart du inte kan hålla dig.. vilken yak ska du sälja nu? :)

Tokaz
2011-10-18, 10:14
Kajaken.. Har du flugit nån Mikrokopter någon gång? Alltså en riktig och inte en clon(har för mig att jag läst på rcgroups att du hade ett clon kort som du flög me) De skulle vara skoj att höra skillnaden. Är som sagt oxå jäkla sugen på en wookong. Ramen från maximus ser ju riktigt trevlig ut. Har ett HoverflyPro kort oxå som flyger helt sjukt bra,mkt bättre än min mk oktokopter i vanlig rundflygning.finns även GPS till den så jag har inte bestämmt hur jag ska göra ännu. mvh Fredde

rfnoise
2011-10-18, 10:16
Wow, verkar vara en riktigt genomtänkt produkt! Inga synliga kretskort där inte. Att hinna med i det här racet är ju inte att tänka på :)

Hrmm, man blir ju sugen. Snart är väl denna produkt lika vanlig som Iphones och KK-kort!

Mvh,
Calle

Oskar Andreasson
2011-10-18, 10:19
Snart är väl denna produkt lika vanlig som Iphones och KK-kort!

Prislappen lär nog hålla tillbaks folk, 1100 USD är lite väl häftigt för mig :D

rfnoise
2011-10-18, 10:52
Lite skämtsamt menat men här i Stockholm så har varenda unge en Iphone och de kostar ju ungefär samma :)

Oskar Andreasson
2011-10-18, 13:10
Sant sant, det har dom ju här också, men det är ju lite skillnad ändå i bruksområdet för en telefon och det här kortet :D . Å andra sidan, du kan ju kanske skicka lappar till någon med en quad ;)

Malx
2011-10-18, 13:10
Lite skämtsamt menat men här i Stockholm så har varenda unge en Iphone och de kostar ju ungefär samma :)
Det roliga är att de innehåller nästan samma prylar....
(Ett input/output tillägg och vilken som helst av de modernaste telefonerna skulle kunna agera autopilot)

Tillbaka till ämnet så låter/ser DJI Wokong M ut att vara riktigt bra. Men man får vara beredd på att samtliga tillägg till den kostar multum också. Jag ser det som en bra produkt för den som använder multikopter i sitt yrke, mindre ekonomisk/rolig i hobbysammanhang.

Tokaz
2011-10-18, 13:34
:banghead: Tänk att man ALDRIG kan få vara nöjd.. nu mår jag lite illa oxo.. ;-)

Hahahhaha köper du köper jag Lasse :D Fredde (förba*****de hobby)

henke2
2011-10-18, 14:42
Lite skämtsamt menat men här i Stockholm så har varenda unge en Iphone och de kostar ju ungefär samma :)

Uppfattningen om vad saker kostar är skruvad idag. Lika så blandar folk friskt ihop "dyrt, billigt, prisvärt, kvalitet, mycket pengar, lurad, ingen garanti" med varandra! Någonting kan vara riktigt bra men ändå ha dålig kvalitet, likaså kan någonting riktigt dåligt ha hög kvalitet :-)

andv
2011-10-18, 18:07
Grymt! Ser med spänning fram emot bilder och filmer :)

TommyzT
2011-10-18, 18:47
Kan inte någon som provat denna tråkigt stabila "DJ kungfuu" styrenhet skriva ett par rader? Kanske någon från Hjo?
Tex hur mjukvaran , är den bra/licens fri mm? vilka återförsäljare rekomenderas?
Jag undrar ju? Har läst lite här (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1486386) men ändå...

kajakmannen
2011-10-19, 23:16
Dadde kanske kommer med några rader men då jag testade den så hade Dadde flugit 2 accar innan samma dag så den verkar inte svår att trimma in coh mjukvaran följer med i kitet. Foxtech har den och vi får se om de är bra. Dadde köpte sin i USA om jag inte missminner mig.

Klarar i stort sett alla multirotorkonfigurationer. Dock inte tricopter men Y-hexa båda riktningarna samt OctoX och diverse annant. Dock fungerar bara gimblestabilisering (tilt/roll) med max hexa. alltså inte med octo då två utkanaler går åt för gimbeln.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-10-20, 11:32
Det beror väl helt och hållet på vad man vill lägga på sin hobby.
En del kör jet och en del kör depronplan.

MVH / Kajaken


Det roliga är att de innehåller nästan samma prylar....
(Ett input/output tillägg och vilken som helst av de modernaste telefonerna skulle kunna agera autopilot)

Tillbaka till ämnet så låter/ser DJI Wokong M ut att vara riktigt bra. Men man får vara beredd på att samtliga tillägg till den kostar multum också. Jag ser det som en bra produkt för den som använder multikopter i sitt yrke, mindre ekonomisk/rolig i hobbysammanhang.

dadde
2011-10-20, 12:33
Snygg peek Tommy ;)
Jag har inte flugit mer än 5 accar med den men jag är väldigt nöjd hitills. Har byggt och flugit MK och DJI systemet tycker jag känns lite bättre flygmässigt, inte mycket men lite. Den stora skillnaden är paketeringen som är snygg och trevlig. Inget lödande, inga special fartreglage. Allt är snyggt packeterat och bra skyddat.
Mjukvaran är ljusår före MK. Lätt att förstå och ställa in. Fick till den riktgit bra redan under första flygningen. Manualen är riktigt bra. Personligen skulle jag alltid rekommendera DJI före MK som det är just nu. Är kalasnöjd :D

Kommer med mer erfarenheter när jag hunnit testa mera. Måste packa inför USA resan nu :) Ha de gött i snön medans jag flyger i grand canyon ;)

lassebetong
2011-10-20, 13:18
Måste packa inför USA resan nu :) Ha de gött i snön medans jag flyger i grand canyon ;)

Usch det låter varmt och svettigt, själv längtar jag till snön.:sarcastic:

TommyzT
2011-10-20, 16:28
Tack Dadde och Kajaken!
Låter som en mysig produkt. En fördel till som jag ser är att ingen Kines verkar vilja ha 14,000:- i licens om man skulle få för sig att sälja sin tjänst...
Dadde du får väl ha det så bra du kan over there, Vi slipper i allafall en massa torrt damm ett tag framöver nu.

cyberpete
2011-10-20, 17:16
Min Heavy Lift Hexa med DJI-M kommer fara till Asien i januari, för att vara där i 3-4 månader :) Kommer ha med en bra DSLR kamera undertill samt FPV utrustning när jag ska ut o flyga lite längre bort. FPV flygandet kommer bara ske med Gopro undertill för längre flygtid.

Asien resan som jag planerat kommer starta i Thailand och sedan är väll planen att fara runt lite i olika länder och flyga samt filma.

Heavy Lift Hexan är fortfarande i designstadiet men har sett lite prototypbilder på den så kommer nog bli bra. Blir ca 90cm motor till motor. Kommer ha 3axis gimbal undertill, Köras på 2st 4s 5000mah accar.

kajakmannen
2011-10-25, 07:06
Snor tillbaka min tråd med liten uppdatering. ;)

I måndags så knackade det på dörren och posten lämnade över ett litet EMS paket. exakt 7 dagar tog det från Foxtech till mig i Älvkarleby.

Var tvungen att köra paketöppning direkt.

23943 23944 23945
Snygg kartong och trevligt innehåll :)

Har även beställt 4 st Trex 600 kolfiberbommar från UH. Har använt dom tidigare till en Tricopter (som nu återupplivats som Yhexa hos Dadde :D även där med DJIstyrning)

Motorer och fartreglage är också på gång. valet föll på Tiger Motors MT2216 800 kv med Hobbywing reglage 18 A (samma som Turnigy Plush)

Alltså inte så många kvarvarande frågetecken.

Diverse saker skall fräsas i aluminium (hållare för kofiberrör samt motorplattor).

Det stora frågetecknet som jag fortfarande har är vart jag till rimligt pris skall få tag på två st. stora kolfiberplattor som de två kroppsplattorna ryms på.

More 2 come soon / Kajaken

lassebetong
2011-10-25, 07:36
Det stora frågetecknet som jag fortfarande har är vart jag till rimligt pris skall få tag på två st. stora kolfiberplattor som de två kroppsplattorna ryms på.

More 2 come soon / Kajaken

Vad är stora kolfiberplattor då?
Kan ha både 1 1,5 och kanske 2mm plattor i halv A4 storlek liggandes.

TommyzT
2011-10-25, 08:19
Härligt och grattis Kajaken!
Det finns även kolfiber plattor på HK. 300x100 i 1 , 1,5 , 2 & 2,5mm tjocka om de inte är för smala eller om Lassebetongs inte fanns.

kajakmannen
2011-10-25, 09:34
Kanon lars. Kolla gärna om du har två av samma tjocklek 1,5 mm samt exakta måtten.

lassebetong
2011-10-25, 14:18
Japp skall kolla i kväll.

lassebetong
2011-10-25, 16:24
Har tre st 200 x 300mm.
2st 1,5 och en 2mm.

Jode
2011-10-25, 21:50
Underbart Kajaken!
Jag kommer inte kunna motstå köpklicket snart.
Har ni läst denna korta men nog så intressanta tråd från igår?
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1527476&highlight=poll+dji
Slutsats: DJI W M är det bästa som finns, just nu...

TommyzT
2011-10-26, 19:29
Nä vem fan kan hålla sig?...
"Your order has been updated to the following status:
New status: Shipped"

kajakmannen
2011-10-26, 20:05
haha Julafton kom tidigt i år för många tror jag.

Det börjar bli så många att vi kan köra ett DJI meeting snart ;)

Dadde
Cyberpete
Kajaken
Tommy

Vilka fler har sålt sin själ?

Blir det Hexa eller quad Tommy?

MVH / Kajaken

jompab
2011-10-26, 22:21
Yepp är på gång måste bara övertyga mig lite till att det är just det som fattas...:sarcastic:

TommyzT
2011-10-27, 07:30
haha Julafton kom tidigt i år för många tror jag.

Det börjar bli så många att vi kan köra ett DJI meeting snart ;)

Dadde
Cyberpete
Kajaken
Tommy

Vilka fler har sålt sin själ?

Blir det Hexa eller quad Tommy?

MVH / Kajaken
Det blir nog en Hexa tror jag. Kanske Y-6. Beställde i allafall 6 motorer och reglage. Tiger 800kv och 18 amps.
Är i funderar stadiet på hur ramen skall se ut.

DrHanke
2011-10-27, 21:51
Vart handlar ni delarna, motorer DJ mm?

kajakmannen
2011-10-27, 22:38
Byggmaterial på UH och motorer och ESCar hos Rcflight blir det för mig iallafall

MVH / kajaken

kajakmannen
2011-10-29, 15:00
Tjenis

Jag har inte glömt bort att uppdatera utan det är bara så att jag väntar på saker.

- Kolfiberbommar och diverse annat från UH
- Motorer och ESCar
- Kolfiberplattor från Lasse Betong
- ...

Men snart kommer det bilder och uppdateringar :)

MVH / Kajaken

TommyzT
2011-10-29, 19:20
Lånar tråd igen och svara på DrH´s fråga:
Jag köpte motorer och reglage från rcflight jag med, Dj Tjobang från Foxtech, ram är inte bestämt fortfarande.

DrHanke
2011-10-29, 19:42
Kanon, var mest intresserade av motorerna.. Är ju en djungel å hitta bra med lite ström men lyfta mycket.

kajakmannen
2011-10-29, 20:03
Tigermotorerna skall vara grymt bra enligt vad jag hört. Satsar på dom :)

Sitter och velar om jag skall lägga om till en y6 istället men har inte bestämt mig :) Blir ju rejält dyrare :S

Hittade denna på nätet. Sjukt nice design och blir mer och mer sugen :/ hmmm får se vad det blir.
24061 24062 24063 24064 24065

Här en annan med DJI-system som ser sjukt stabil ut :) men så var Daddes också.

http://www.youtube.com/watch?v=Lh_8jis5tQE

Hmmmmm vi får se vad det blir.

MVH / Kajaken

cyberpete
2011-10-29, 20:19
Jag kommer köra med en platt Hexa med avroto 770kv motorer som är samma som tigers 770 mototrer. Kostar 282$ för 6st av en kille i USA + frakt på 25$. 1953:- om jag slipper tullen annars ca 2300:-.

I sverige blir det 2400 + frakt från rcflight men dom har inte hemma så många som jag behöver.

Jag kommer köra med Graupner 11x5 proppar och även beställa 12x6 kolfiber proppar.

andv
2011-10-29, 20:58
Den såg grymt stabil ut som de flesta andra WKs.. Men har någon hittat några bra/dåliga klipp filmat från WKs? Är de också väldigt stabila eller med vibrationer från korrigeringen etc?

Samma killes ombord video (http://www.youtube.com/user/modernsound#p/u/2/TqP2ntCjzP0) ser inte lika imponerande ut, rätt skakig? Eller är det ok som RAW innan man kört post processing?

kajaken: Var det Tiger som dadde använde till sin y6:a också?

cyberpete: Brukar köpa en extra motor (dock bara billiga hittills), dels för att man inte ska behöva vänta på ny leverans om någon skulle vara dead-on-arrival (hk..) och dels om/när man kör sönder någon :)

kajakmannen
2011-10-29, 21:37
Dadde kör med DT700 motorerna som han har kört samt även jag kört på tricopter tidigare. Outrunner med klocka i blålila färg från UH.

Dadde kör dock Tiger motorern på sin deluxtricopter och säger att de funkar finfint.

Angående vibrationerna i onboardvideon så kan får man ju inge mindre vibrationer bara för att man har bra styrning. Balasering av motorer, proppar etc är fortfarande nödvändigt för att få deluxresultat.

MVH / Kajaken

Tokaz
2011-10-30, 08:40
Sådär :) då är det en till som får äta skorpor och vatten :) beställde precis en ifrån Foxtech. Jag har byggt en hexa ram med centrum platta ifrån mikrokopter. Bommarna är 15x15 i trä för jag har fått för mig att träbommarna tar upp vibrationer ifrån motorerna. Men jag vet inte vilka motorer jag ska köpa. Nån som kan tipsa om några bra. Har 6st turnigy plush 40 som ligger. Och Tommy...tjata lite på lasse oxå att han ska köpa en nu,annars får han inte vara med o leka :) Mvh Fredde

kajakmannen
2011-10-30, 13:31
Om su skall köra lågbudget så kör på DT700 motorerna och om du vill satsa på kvalle så kör TIger (mellanstorleken) eller avroto

MVH / kajaken

Tokaz
2011-10-30, 16:01
De vart Avroto 2814 shortshaft. Fasiken vart en dyr söndag de här :)

jompab
2011-10-31, 00:23
Jah ja... vad bra det vart att kolla läget här inne kan bli en dyr måndagsnatt besöksstatistiken på min dator till foxtech är tät
vilket oroar mig.buy knappen hägrar är det tigermotorer som gäller?

Malx
2011-10-31, 13:30
Jag tycker en av de andra "tigrarna" verkar häftigare:
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1656
O (http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1656)m siffrorna på den är i närheten av rätt så skulle det vara grymt (exklusive siffrorna på prislappen...)
Hovring med över 10g/w på en aningen lättare maskin!
(Med lättare maskin så menar jag < 2,5kg quad, < 4 kg hexa, så fortfarande rätt tunga saker)

Lite dåligt dock att de bara visar siffror på full gas. Gör det svårt/omöjligt att jämföra olika spänningsnivåer när det gäller effektiviteten.

Tips är att tiger motor existerar på multirotorkalkylatorn:
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm
(http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm)

kajakmannen
2011-10-31, 18:56
Efter nogrann kalkylering ;) så har jag bestämt mig för att köra på en QuadX. Det blir faan i mig för dyrt att satsa på Y6 direkt. Får bli nästa steg.

Fick Kolfiberplattor från Lasse Betong idag samt ett paket med kolfiberboomar, mer kolfiberplattor, montageför VTx från UH idag. Kör med en Stjärtservoarrangemang (eloxerad aluminium och kolfiberplatta för montering av VTx på en av de bakre bommarna).

Bara motorer och fartreglage kvar nu.

Måste börja skissa på kroppsplattorna nu när jag har råämnena från Lasse betong.

Nu skall man bara få tid och ork också. Många roliga saker som man borde göra :/

MVH / Kajaken

cyberpete
2011-10-31, 19:03
Fick mina bommar idag oxå :)

24120

21.5mm ytter och 20mm inner.

TommyzT
2011-10-31, 19:18
Jag tycker en av de andra "tigrarna" verkar häftigare:
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1656
O (http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1656)m siffrorna på den är i närheten av rätt så skulle det vara grymt (exklusive siffrorna på prislappen...)
Hovring med över 10g/w på en aningen lättare maskin!
(Med lättare maskin så menar jag < 2,5kg quad, < 4 kg hexa, så fortfarande rätt tunga saker)

Lite dåligt dock att de bara visar siffror på full gas. Gör det svårt/omöjligt att jämföra olika spänningsnivåer när det gäller effektiviteten.

Tips är att tiger motor existerar på multirotorkalkylatorn:
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm
(http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm)
Jag sneglade på de där först men gick på kv för jag vill ha lite mera snurr. En aningens mindre propp och mer rpm tycker jag ger stabilare gång särskilt när man "sjunker i höjd". Men det kan vara en smaksak.

Tokaz
2011-11-01, 07:29
Tiger motorerna ser jäkligt skyssta ut och verkar fått mkt bra kritik. Avroto kan man köra på 5celler oxå om man vill och de är ju lite trevligt. Fredde

kajakmannen
2011-11-01, 09:18
vet inte om det är sant men såg att någon skrev någonstans att Tiger och Avrotor var samma motor men har inte kollat det nogrannare.

MVH / Kajaken

Malx
2011-11-01, 10:50
Jag sneglade på de där först men gick på kv för jag vill ha lite mera snurr. En aningens mindre propp och mer rpm tycker jag ger stabilare gång särskilt när man "sjunker i höjd". Men det kan vara en smaksak.

Jo, jag har inte testat så mycket. Jag har som antagit att det är bättre med högre vridmoment (lägre kv) vilket gör att man kan ändra luftflödet snabbare men allt har sin gräns givetvis. Dessa motorer ska givetvis köras på minst 4S. Blev ruskigt sugen men ska nog fortsätta med mina budgetmotorer tills vidare (RCTimers motsvarighet till den Avroto/Tiger ni diskuterar i övrigt, jag har igentligen inget att klaga över med dom. Jag har dock inte testat effektiviteten.)

bjornez
2011-11-01, 13:27
Nu blir det skorpor för mig också:)
till DJI blir det en Hexa med Tiger MT2814!

Mvh
Björn

Tokaz
2011-11-01, 16:51
Har jag fattat manualen rätt om att de bara är att ta ström direkt från batteriet med powermodulen och ta bort alla röda kablar från esc:arna? jag tänkte köra dubbla 4s5000mah accar
Bild på powermodulen

24148

Mvh Fredde

palton
2011-11-01, 20:14
Mina Tiger motorer (MT2216) är limmade i infästningen av kabeln vid lindningarna, direkt från fabriken. Rätt nice och slippa försöka kleta och förstärka själv.

Malx
2011-11-02, 00:41
På tal om motorerna så stötte jag på tester av Avroto/Tiger och min motsvarande RCTimer idag .
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388583
Det visade sig var exakt likadan prestanda. Sen kan det säkert skilja sig i kvalité i längden (med tanke på prisskillnaden så får vi hoppas det). Jag har dock inte haft några som helst problem men har å andra sidan inte många flygtimmar på dom än heller. Tänkte bara nämna det för den som tycker Avroto känns lite dyrt. (RCTimers BC3536 750kv kostar $21.50 fraktfritt)

bjornez
2011-11-02, 10:28
Jag har både RCtimer och RCTiger och det är inga fel på RCtimer dom håller bättre kvalitet än flera andra i liknande prisklass, men RCtiger ligger i en helt annan klass och har klart överlägsen kvalitet på både finnish och kullager.
Ska man lyfta dyra grejer så skulle inte jag snåla på motorerna men annars klarar man sig nog bra med RCtimer motorerna,
Jag har upplevt att med tiden så är inte kullagrena dom bästa på RCtimer och motoraxeln på mina BC2836 750kv vill lossna efter en tids användande.

Malx
2011-11-02, 11:36
Jo, jag har också hört att kullagrerna ska vara RCTimers svaga punkt. (I övrigt ska de hålla relativt hög kvalité). Detta märker man dock relativt lätt vid preflight check och det är väldigt lätt att uppgradera i efterhand, spendera 100-150:- på kullager till varje motor och jag skulle tro att du är minst uppe i Tigernivå.

Men jag köperinte riktigt det där med att lyfta dyra grejor. För det första har jag aldrig varit med om att en motor direkt slutar fungera (så länge jag skött mina lödningar) och för det andra så ska du givetvis ha minst en hexa/Y6 i dessa fall vilket gör att du klarar ett motorbortfall. Detta skulle jag testa oavsett motorval. Problem med motorerna märker man när man gör sin preflight check vilket man givetvis alltid gör.

Då är ESC:n mycket mera kritisk, men även där har jag funnit Turnigy plush absolut tillförlitlig så länge man håller sig väl inom specarna och ej utnyttjar BEC:en. (Separat högkvalitativ BEC är en bra mycket högre prioritet än att köpa dyra motorer om man ska man ska flyga dyra saker)

bjornez
2011-11-02, 12:25
Det är sant som du säger att med en hexa så är det inte så kritiskt, jag har själv gjort nödlandningar med 5 motorer med multiwii utan större dramatik. Jag har haft ett par motorer där kullager har skurit i luften med dramatiskt minskad effekt som följd, men det går såklart att uppgradera kullager. Jag upplever att det sämsta med RCtimer BC2836 som jag använde var själva designen av motorn, men såg att dom ändrat designen på dom nya 2830-14 motorer där dom har fimpat motoraxeln och använder en skruvad propadapter (istället för en sån som man klämmer fast på motoraxeln).
Gör dom den ändringen på BC2836 motorerna så tror jag dom har en vinnare!

TommyzT
2011-11-02, 12:28
Har jag fattat manualen rätt om att de bara är att ta ström direkt från batteriet med powermodulen och ta bort alla röda kablar från esc:arna? jag tänkte köra dubbla 4s5000mah accar
Bild på powermodulen

24148

Mvh Fredde
Japp. Det står klipp röda sladdarna i manualen men det verkar onödigt när man kan ta loss dom bara.
(Jag har tjatat på Lasse nu.)

Malx
2011-11-02, 13:02
Jag har haft ett par motorer där kullager har skurit i luften med dramatiskt minskad effekt som följd, men det går såklart att uppgradera kullager.

Att ett kullager är på väg att skära brukar man kunna känna i god tid vid markkontroll. Var du noggrann med att smörja dessa kullager minst varannan flygtimme? RCTimers kullager kommer tyvärr väldigt dåligt smörjda, åtminstonde de jag har tagit emot. (Sen är det dåliga kullager också). Jag tycker det är förvånande få (säger inte att det är du, bjornez) RC-flygare som sköter sina elmotorer, det är som att man tror det är underhållsfritt när man går över till el. Underhållet blir desto viktigare när kvalitén är sämre men borde skötas lika noggrant i alla fall.

rfnoise
2011-11-02, 14:12
Droppar ni på olja utanpå lagret/motorerna eller tar ni bort lagerskyddet på ena sidan och smörjer efter lagren är demonterade?

Har bytt lite kullager på olika Turnigy motorer med bra resultat som följd. Det blir dock en kostnad på ca 100kr per motor och då kan man fundera på att köpa bättre grejjor direkt.

/Calle

kajakmannen
2011-11-02, 14:13
24201

Malx
2011-11-02, 14:34
Droppar ni på olja utanpå lagret/motorerna eller tar ni bort lagerskyddet på ena sidan och smörjer efter lagren är demonterade?

Jag droppar normalt på olja utifrån. Plockar isär och rengör motorer gör jag bara när jag flugit så det behövs, vilket brukar ske med lämpliga mellanrum :) (Fuktigt, dammigt skräp osv). Plocka isär kullager undviker jag gärna.



Har bytt lite kullager på olika Turnigy motorer med bra resultat som följd. Det blir dock en kostnad på ca 100kr per motor och då kan man fundera på att köpa bättre grejjor direkt.
/Calle
Saken är den att du inte behöver byta förrän det behövs (vilket kan dröja länge om du sköter grejorna). Speciellt inte om det inte är någon större skillnad i effektiviteten. Jag trodde verkligen att Avroto-motorerna slog mina på efficiency-fronten, det var därav jag vart tvungen att ta upp det när jag såg testresultaten.

Oskar Andreasson
2011-11-02, 17:55
Vad använder ni för olja för att smörja elmotorer etc?

Och vad är det mer man bör göra för maintenance?

Får nog erkänna att jag tillhör kategorin som knappt öppnat en motor (ok, balanserat om någon enstaka motor och fixat oljud då).

andv
2011-11-02, 19:34
kajaken: Stiligt!

Har du sett Jago's ihopfällbara quad förresten? Osymmetriska armar men propparna är ändå på samma avstånd från varandra och med styrkortet i mitten..

http://jago.se/jago_se/Projects/Entries/2011/9/1_Foldable_heavylift_Quad_files/SAM_6144.jpg

http://jago.se/jago_se/Projects/Entries/2011/9/1_Foldable_heavylift_Quad_files/SAM_6135.jpg

gopro version:
http://mydisk.se/jago/webpage/miniquad-Model.jpg
dxf: http://mydisk.se/jago/webpage/Heavy_Lift_Foldable_Quad_Jago_2011.dxf
tråden: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1498919

Malx
2011-11-02, 21:38
Vad använder ni för olja för att smörja elmotorer etc?

Och vad är det mer man bör göra för maintenance?

Olja kan man nog ta lite olika, bör vara något lättflytande. Jag använder just nu en kullagerolja som medföljde en fiskerulle.
Annars finns ju t.ex. (Finns säkert många bra billigare oljer också):
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=53&products_id=261&osCsid=2ubh12un0o5hlokr3f7qdi95e4

(http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=53&products_id=261&osCsid=2ubh12un0o5hlokr3f7qdi95e4)Rengöra en motor är normalt sett väldigt lätt. Montera i sär den enklast möjligt, d.v.s. ta bort klocka,axel och lager. Sen kan du rengöra försiktigt med t.ex. tryckluft. Det går jättebra att tvätta delarna i vanligt kranvatten också (utan medel), se bara till att sakerna torkar ordentligt och att du oljar in lagren innan du sätter ihop dem. Skölja motorerna i sötvatten är speciellt viktigt när du varit i närheten av saltvatten (rost). Enda risken med sötvatten är att det kan rosta iallafall om du inte låter delarna torka ordentligt.

I övrigt är det som vilken service som helst. Du kontrollerar att lager verkar fungera ok och att allting snurrar utan missljud.

Malx
2011-11-03, 08:40
För att fortsätta lite.
Det finns kullager som ej bör oljas (helt täta), motortillverkarna lär veta. De dyrare motorerna som Avroto och Tiger lär ha med instruktioner för service. Man ska även begränsa mängden, en droppe räcker mer än väl. (Oljan i sig drar gärna till sig smuts)

SteffeB
2011-11-03, 10:20
Den där jago-quaden såg ju helt fantastisk ut! wow! Fixar någon en stor g10 platta så ordnar jag laserskärning av delarna!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

kajakmannen
2011-11-03, 12:17
Den där jago-quaden såg ju helt fantastisk ut! wow! Fixar någon en stor g10 platta så ordnar jag laserskärning av delarna!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Väntar på offert. Återkomm er :) vilken tjocklek är det på plattorn i Jagon?

bjornez
2011-11-03, 12:22
Jag har en del G10 1.5mm glasfiberplattor kvar i lite olika storlekar om någon är intresserad.
skicka PM vid intresse.

kajakmannen
2011-11-03, 12:33
Hur stora har du Björn?

MVH / Kajaken

SteffeB
2011-11-03, 12:42
obs! vill någon ha laserskuret så fungerar det ej med 20x20cm bitar! runt en meter är nog lagom.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Tokaz
2011-11-03, 17:13
Japp. Det står klipp röda sladdarna i manualen men det verkar onödigt när man kan ta loss dom bara.
(Jag har tjatat på Lasse nu.)

Perfekt :) vi kanske ska träffas när vi båda ska köra maiden :)

kajakmannen
2011-11-03, 17:22
Låt oss träffas allihopa och köra multi DJI multiroter träff :D haha

bjornez
2011-11-03, 18:19
Hur stora har du Björn?

MVH / Kajaken

Jag har två plattor som är 46x46cm
ett sen har jag ett gäng som är 15x60cm

Mvh
Björn

Tokaz
2011-11-03, 20:00
Låt oss träffas allihopa och köra multi DJI multiroter träff :D haha

Absolut!! :D

jompab
2011-11-07, 00:05
Nu har även jag blivit braktorsk på detta så jag kunde inte hålla mig nu är den köpt och skickad fanken vad skorpor det blir....

DrHanke
2011-11-07, 11:26
Själv får man dreggla vidare då service på bilen stal alla lek pengar denna månad... :)

Nån som flygit lite mera och har lite erfarenhet om kontrollern ?

kajakmannen
2011-11-07, 11:35
Några bilder på designen som den ser ut idag.

24318

24319

Blir högt landningställ på den så att en Camera Gimbal får plats under.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-11-07, 17:04
En till bild på hela framen med landningställ :)

24328


MVH / Anders

kajakmannen
2011-11-07, 18:41
Någon som vet vart man hittar aluminium "lazy Susan" snurrplattor?

Behöver få tag på en sådan här (se länk) med ytterdiameter runt 8"-9"

http://www.lulusoso.com/upload/20110613/aluminum_lazy_susan_bearing.jpg

Skulle bli sjukt bra grundplåt till en Kamera Gimbal :)

MVH / Kajaken

TommyzT
2011-11-08, 09:47
Vill man ha en liten quad ram kan man få det på köpet. Även vi som köpte DJi direkt...
Lasse som tipsade mig och se gärna reklamfilmen om ramen. Bland de roligaste reklamfilmerna jag sett idag.
http://www.foxtechfpv.com/djiwookong-m-dji-450-frame-p-387.html

Tokaz
2011-11-08, 10:42
Jag mailade Foxtech igår o fick svar imorse om att han ska skicka en till mig så fort han får in den. Lite sugen på en arducopter eller en Openpilot som man kan sätta den i.
En annan fråga som jag ställde på rcgroups men de var ingen som svarade på den. Men hur ska man programmera esc:arna? Turnigy plush 40a har jag. Så här har jag programmerat alla mina andra quaddar med vanliga esc:ar

Fredde
24338

Malx
2011-11-08, 11:06
Jag mailade Foxtech igår o fick svar imorse om att han ska skicka en till mig så fort han får in den. Lite sugen på en arducopter eller en Openpilot som man kan sätta den i.
En annan fråga som jag ställde på rcgroups men de var ingen som svarade på den. Men hur ska man programmera esc:arna? Turnigy plush 40a har jag. Så här har jag programmerat alla mina andra quaddar med vanliga esc:ar

Helt rätt programmering av fartreglaget. Det enda du kan testa dig fram med är timingen (låg, mellan eller hög). Välj ett läge där motorerna fungerar bra vid alla varvtal. (D.v.s. gör de redan det så behöver du inte ändra)

TommyzT
2011-11-14, 14:55
En till bild på hela framen med landningställ :)

24328


MVH / Anders
Coolt!
Hur går det nu?
Själv har jag en trasig arm som satte stopp i byggandet för en tid.

DrHanke
2011-11-14, 15:29
Tommy, Tiger moterna har du mätt dem? Sitter å kollar på en tricopter setup för att optimera ström åtgången och enligt kalylatorn ger de med 10x5 graupner proppar och en flygvikt på 1200g 13A vid hovring, jag undrar om det verkligen är så att de är så snåla? Jag har nu KDA 20-22L och de tar nästan 24A vid hovring å kan man halvera den vore det ju nice :)

radioactive
2011-11-14, 15:47
Mina motsvarande RC Timer 750kv drar ca 2.5-3A per motor vid hovring, dvs 10-12A totalt. Min quad väger drygt runt 1000 gram beroende på batteri. Så 13A låter fullt troligt. Däremot är 24A vid hovring helt åt skogen. Har du mätt rätt? Motorn klarar ju en 10-propp utan problem.

Lasse

DrHanke
2011-11-14, 17:28
Jag har provat med KDA 20-22L, sen samma som Dadde DT-750 å de drar ungf lika 22-24A vid hovring med tricoptern enligt EzOSD och min separata Whattsup mätare så att två olika skulle ge samma fel verkar inte troligt? Jag har provat GWS 9x4,7" 10x4,7" samt mikrokopters 10x4,5" och alla drar mer eller mindre lika. Jag tycker själv det är jävligt skumt för Dadde flyger 12min på en 2200 ack vilket jag aldrigt lyckast med så nått är fundamentalt fel på min setup tror ja...

radioactive
2011-11-14, 19:32
Hade du samma ESC vid båda testtillfällena? Det kan vara dom som spökar? Vilka kör du med? Skillnaden mellan 9 och 10-tum är i alla fall minst 5A vid full gas, så du ska märka lite skillnad mellan dem..., kanske 1-1.5A vid normal hovring 30-40% gas. Men du borde inte ligga högre än 12-15A med 1200 grams vikt. Du har kanske högre vikt än du räknat med??

Lasse

DrHanke
2011-11-14, 22:33
Jupp bytte bara motorn, ska göra lite flera labbtester imorn. Som ni säger nått är inte rätt... Även om jag måste ha ett 5000mah ack för att klara flygtiden så nej fan vågen ska nog fram imorn också... återkommer i ärendet :)

kajakmannen
2011-11-15, 10:35
Jodå. det rullar sakta men säkert framåt. Konstruktionen klar och filerna skickade till vattenskärningskillen. Skall ta in pris där och är det rimligt så sker skärning av delarna där (kolfiber för de platta delarna i kroppen samt POM till distanser och boomhållarna).

Motorerna och ESCarna kom idag med posten samt propparna och styrningen hade jag ju redan.

Inte särskillt mycket kvar alltså.

MVH / Kajaken


Coolt!
Hur går det nu?
Själv har jag en trasig arm som satte stopp i byggandet för en tid.

TommyzT
2011-11-15, 17:24
Då är det ju bara resten kvar Kajaken :)
Dr,Hanke! Jag kommer förmodligen aldrig orka mäta tigermotorerna. Men om jag tar fram wattometern så skall jag berätta.

DrHanke
2011-11-15, 20:01
Helt ok Tommy :)

Vägde min... 1890g är lite väl mkt va... Vete fasen hur det gick till men byte av bommar till tunnare och en liten optimering så verkar den hamna runt 1200g inkl gopro vilket jag tror är hälsosamt. Bytte till 20x20 bommar å en tung gammal thunder tiger raptor bladhållare med tillhörande hyperion digital servo å bara bakre bommen med mekanik å servo var nästan 250g så förmodligen har mitt bytande av bommar och annat lett till att den vart löjligt tung utan att jag egentligen tänkt på det så tack för att ni pratar motorer å ampere :)

Nu ska ja inte stjäla tråden mera, men onekligen verkar dessa tiger vara riktigt skyssta så får inhandla ett par å testa...

kajakmannen
2011-11-19, 11:14
En liten uppdatering. :) Taking the thread back ;)

Har fått pris från vattenskräningen nu på ramen och till veckan kommer den att skäras. :)

Senaste tiden har gått till att botanisera i kamera gimbals med autostabilisering (electroniken och mjukvaran finns i styrningen men måste ju ha mekaniken)

Finns en hel del på marknaden men alla är sjukt dyra med tanke på vad man får. runt 300$ för en upphängning i 10 och alltså inte ens i kolfiber. :/

Det går ju inte för sig.

Satt igår och tittade på UH efter delar som man kan använda från elhelikoptrarna och kom då på den smarta ideen att man borde kunna använda tailboomhållare och tailrotordrivlådan från en HK 600 heli samt tailboomen i kortat format (har några stumpar liggande som funkar) för delen mellan framen och ner till tiltdelen som man bygger upp av tailboom från HK 500 GT heli och med tailboomlåda och tailboomhållare. Kommer bilder så snart jag fått delarna och har börjat bygga :)

Kommer att bli riktigt snyggt med kolfiber och aluminium :) hehe

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-11-19, 15:47
Här kommer en liten enkel beskrivnign av vad jag tänker bygga för Gimbalen.

Börjar med ett ett tailboomfäste för HK600 heli som fästes i ett vibrationsdämpat fäste under quadframen.
Riktning på boomröret är neråt och röret skall vara ca 150 mm långt.

24544

i andra änden (den nedre) så sitter det en HK600 tailassembly. Axlen sitter riktad framåt.

24542

På axeln sitter det ett aluminiumblock som jag måste tillverka som kan låsas på axeln. På övre och undre sidan av aluminiumblocket så sitter det en kolfiberplatta som är ca 30 mm breda och 200 mm långa. I varje ände av dessa plattor så sitter det ett HK500 tailboomfäste mellan plattorna med anslutningen till boomröret framåt.

500 HK boomrören på varje sida av arrangemanget är ca 100 mm långa och i änden som pekar framåt så sitter det ett taillassembly för HK 500 med axlarna pekande innåt. I dessa axlar fäster jag sen tilt plattformen som består av två vertikala plattor (en i v arje sida) samt en horisontell platta att fästa kameran i :)

Drivningen blir ett servo för roll (HK600 tailassemblyn) som sitter uppe vid quadframen och driver rollväxeln med remdrivt samt ett servo på någon av sidorna för tiltboomarmarna i den nedre delen som också driver via remdrivt till tiltväxlen.

Vad tror ni om denna lösning?


Aluminiumdelar och kolfiber och till en bråkdel av vad en köpesgimbal kostar och nu blir det remdrift och kullagrat runt om :)

MVH / Kajaken

2454324541

MrOvanhill
2011-11-19, 16:36
Jag tror nog att det kan fungera efter lite pyssel. Helikopterdelar håller generellt sett god kvalitet och hög precision. Det som kan strula till det för dig, som jag kan komma på är väl remdriften till den ena axeln. Fast det kanske handlar om att jag inte ser helt och hållet för mig hur du tänkt montera servon för tilten. Tanken känns klart tilltalande och borde bli robust nog även för en ganska rejäl kamera.

kajakmannen
2011-11-19, 16:54
Själva servodriften är inte 100 % löst än men tar det allt eftersom då jag har grejorna. Torr att det är den enkla delen om jag får till en robust och smidig mekanik.

MVH / Kajaken

jugg
2011-11-19, 17:04
detta ser jag fram emot att se hur det går... låter mycket lovande... många bilder på lösningarna vill ja se....

kajakmannen
2011-11-19, 17:54
Bilder kommer :D

cyberpete
2011-11-19, 20:56
Längtar efter bilder. Beställde liposar till min DJI HeavyLift Hexa idag. Kommer köra med 4s 5000mah. Kommer köra 2st paralellt för 10Ah.

kajakmannen
2011-11-26, 11:37
Ligger i århundradets magsjuka :( skall inte gå in på detaljer men det börjar bli sjukt tröttsamt nu.

Har dock fått delarna till min Gimbal. Min fru Pia hann precis hämta grejorna till sin sängliggande man innan hon blev magsjuk så nu är vi två stackare i huset.

Här är dock en bild på grejorna. Första intrycket var (fasiken vad stora grejorna är :o) Skall nog dock bli bra.

Servona kommer att sitta ganska nära rotationspunkterna och jag kommer att dra ut kortare remmar till servona.

Har gjort klart den vertikala delen samt ena av armarna framåt. Sedan tog orken slut. Får smala nya krafter till nästa tillfälle.

24662

Vad tror ni? Hänger ni med på hur det är tänkt?

En stor fråga kvar är hur stor jag skall göra den. Vilken kamera skall den kunna ta. GoPro förståss men vill man kunna hänga på en Nikon D50 systemkamera eller en DV videokamera kanske? Några tips på bra kameror som man kan tänkas vilja använda för luftfotografering?

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-11-28, 00:31
Här kommer några bilder på den blivande gimbalen.

Skall jsutera ngåra grejor samt måste göra kållare för kamerabryggan samt fäste i aluminium för rollaxeln i bryggan mellan armarna framåt.

vad tror ni.

24701

24702

24703

24704

God natt / Kajaken

DrHanke
2011-11-28, 07:31
Snyggt!! Vad väger den ?

kajakmannen
2011-11-28, 11:26
Skall kolla...


... 328 gram :/ hmm får se hur det blir med slutvikten. Skall lätta lite i kolfiberplattorna efter att aluminiumdelana frästs till. 2 MG servon modell mindre skall dit också.

Har dålig koll på vad köpesgimblar kostar faktiskt. Någon som vet?

MVH / Kajaken

TommyzT
2011-11-28, 12:26
MK HiSight SLR1 3995:-
245 gram inkl 2 servon.

kajakmannen
2011-11-28, 12:59
OK

delarna för denna ligger lätt under 1000:-

Skall bli intressant att se vad slutvikten hamnar på.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-11-28, 16:46
Äntligen material inlämnat för skärning :)

DrHanke
2011-11-28, 21:30
Lite inspiration Kajaken :)


http://www.youtube.com/watch?v=hXY2u-0JoDM

Uipo
2011-12-01, 09:23
Om man ska köra en quad hur många kanaler behöver minst ha från sändaren?

rfnoise
2011-12-01, 09:47
Om man ska köra en quad hur många kanaler behöver minst ha från sändaren?

Har försökt att hitta svaret på det med, men jag preciserar "Hur många kanaler behöver man för att utnyttja DJI fullt ut?" Jag kör nu med en Futaba 7, kan den styra alla funktioner eller ska man skaffa tuffare?

Uipo, för en "normal" (KK etc) quad behöver du bara 4-kanaler. Samma med mindre eller mer proppar. Men du kanske menade vad jag skrev ovan?

Mvh,
Calle

kajakmannen
2011-12-01, 09:47
borde väl vara 4 kanaler utan att ha kollat (pitch, yaw, roll, throttel)

bjornez
2011-12-01, 10:11
Jag provflög min DJI igår!
Det blåste lite mer än önskat, och lagom till provflygnings dags så var det omkring 7ms enligt Smhi, men är man peppad så går det inte att vika ner sig!
Själva provflygningen var extremt odramatisk, trotts byig vind och bitvis ganska hård vind så stod den helt still, och det var inte ens med GPS funktionen inkopplad, jag gjorde hela flygningen i "Atti mode", och det var lite ovant att inte behöva justera gaspådraget helatiden för att hålla höjden som man är tvungen på en vanlig multicopter, här håller DJI höjden och gasspaken fungerar mer som en spak man bestämmer höjden med, första intrycket var att gasen kändes trög men det berodde nog på att man inte har direkt kontroll på gasen som man annars är van vid.
Jag ville utmana ödet i blåsten och flög därför inte så länge utan nöjde mig att konstaterade att den verkar flyga väldigt stabilt med grund inställningarna och ska fortsätta provflygningarna en annan dag.

24735

Uipo
2011-12-01, 10:35
Har försökt att hitta svaret på det med, men jag preciserar "Hur många kanaler behöver man för att utnyttja DJI fullt ut?" Jag kör nu med en Futaba 7, kan den styra alla funktioner eller ska man skaffa tuffare?

Uipo, för en "normal" (KK etc) quad behöver du bara 4-kanaler. Samma med mindre eller mer proppar. Men du kanske menade vad jag skrev ovan?

Mvh,
Calle

Ok tack. Men om man nu skulle ha en 6-kanaler kan det förbättra något eller får man mer funktioner på något sätt. Eller det kanske inte blir någon skillnad alls

kajakmannen
2011-12-01, 11:18
Nice björn. Jag skall hämta mina ramdelar på fredag och kommer att montera i helgen. Kommer bilder under helgen. :D

MVH / Kajaken

bjornez
2011-12-01, 12:24
Ok tack. Men om man nu skulle ha en 6-kanaler kan det förbättra något eller får man mer funktioner på något sätt. Eller det kanske inte blir någon skillnad alls

förutom dom obligatoriska "4" så behöver du en switch med 3steg som kontrollerar som olika flyglägena: Normal, Atti och GPS mode, om du vill kunna kontrollera pitch vinkeln på en kamera gimbal så behöver du en vridknapp till.

bjornez
2011-12-01, 12:25
Nice björn. Jag skall hämta mina ramdelar på fredag och kommer att montera i helgen. Kommer bilder under helgen. :D

MVH / Kajaken

Tackar!
ska bli spännande att se din gimbal, är lite sugen på att prova bygga en själv till ett framtida bygge!

rfnoise
2011-12-01, 12:40
förutom dom obligatoriska "4" så behöver du en switch med 3steg som kontrollerar som olika flyglägena: Normal, Atti och GPS mode, om du vill kunna kontrollera pitch vinkeln på en kamera gimbal så behöver du en vridknapp till.

Läste på lite och det verkar som om min Futaba 7C inte är helt lämpad då den inte har failsafe på alla kanaler? Vad säger ni?

/Calle

jugg
2011-12-01, 13:21
Jag provflög min DJI igår!
Det blåste lite mer än önskat, och lagom till provflygnings dags så var det omkring 7ms enligt Smhi, men är man peppad så går det inte att vika ner sig!
Själva provflygningen var extremt odramatisk, trotts byig vind och bitvis ganska hård vind så stod den helt still, och det var inte ens med GPS funktionen inkopplad, jag gjorde hela flygningen i "Atti mode", och det var lite ovant att inte behöva justera gaspådraget helatiden för att hålla höjden som man är tvungen på en vanlig multicopter, här håller DJI höjden och gasspaken fungerar mer som en spak man bestämmer höjden med, första intrycket var att gasen kändes trög men det berodde nog på att man inte har direkt kontroll på gasen som man annars är van vid.
Jag ville utmana ödet i blåsten och flög därför inte så länge utan nöjde mig att konstaterade att den verkar flyga väldigt stabilt med grund inställningarna och ska fortsätta provflygningarna en annan dag.

24735


Vad är det för ram och kamera ställ på den?.

bjornez
2011-12-01, 13:29
Det är MK combi centerplate med egenkapade 10x10 aluminium armar, landställ/gimbal är Photoshipone mkTR pro.

kajakmannen
2011-12-01, 21:18
Imorgon skall jag hämta min vattenskurna ramdelar. Skall bli riktigt kul.

Dock damp det ner en DJI F450 quadframe i brevlådan i början av veckan. Min gamla quadram skrotades därför idag och nu är allt installerat på den nya DJi F450 ramen. Blev riktigt nice. Styrkortet blev KK kortet som har senaste Quadmjukvaran.

Hade en överbliven doom hemma i plast som jag skruvade fast som skydd över styrkortet.

24757
24756
24758
24759

MVH / Kajaken

Tokaz
2011-12-01, 21:20
Nån som vet hur man får igång gimbalen? har kopplat in allt enligt manualen och får x2 att röra på sig tx monitor menyn men inte ett sk----t händer med tilten,inte rollen heller för den delen :D Kör en jr dsx9. Fredde

kajakmannen
2011-12-03, 22:32
Delarna till min DJI Quad hämtades i fredags och bygget är snart klart :) Har dock inte kunnat lägga så mycket tid men den är ritkigt lättbyggd. Endast två stag som skall sitta mellan landingställsbenen saknas samt lite grövre kolfiberpinnar till landingsställsmedarna. Funktionen med den fällbara armarna funkar klockrent och jag är riktigt nöjd med den.

24781 24780 24782
24783 24784 24785
24786 24787

Vad tror ni?

MVH / Kajaken

bjornez
2011-12-04, 08:39
Nån som vet hur man får igång gimbalen? har kopplat in allt enligt manualen och får x2 att röra på sig tx monitor menyn men inte ett sk----t händer med tilten,inte rollen heller för den delen :D Kör en jr dsx9. Fredde

Jag behövde bara aktivera Gimbalen och sen fick jag öka värdena på "gainen" för att dom skulle komma igång.

Mvh
Björn

bjornez
2011-12-04, 08:41
Quaden börjar se riktigt fin ut!

TommyzT
2011-12-04, 18:31
Ja den där ser ut att bli riktigt fin.:applouse:

MrOvanhill
2011-12-04, 18:41
Dräggel! Vill också ha! :-D

kajakmannen
2011-12-05, 21:28
Gjort de senaste dagarna:

- Landingställsmedarna på plats (6-8 mm kolfiberrör)
- DJI Wokong M styrningen monterad
- Kontakter 3.5 mm beställda för att koppla ihop fartreglage och motorerna.
- De främre motorerna med fästen helt klara (kolfiberrör mellan övre och undre plattorna för motorfästet)
- Mottagare (Scherrer NR mottagare) monterad och kopplad till Main unit på DJI styrningen.
- GPS monterad
- FPV kameran monterad
- Fäste för VTx monterad på höger bakre boom
- Omlödning av POWER Connector adaptern så att den får rätt kabellängder samt Dean kontakt på batterisidan för att passa i EzOSDns current sensor

Det börjar likan något :D hehe

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-12-11, 01:26
Allt installerat och nu börjar arbetet med kalibreringen etc.

Någon som vet om man behöver ange något arm commando (spakarna i något visst läge för att få igång motorerna eller så). Har kontakt och har uppdaterat firmware etc. Har även kontakt så att jag kan se sändarutslag etc samt ställa in failsafe och de tre flyglägena.

Har även kalibrerat kompassen.

Några tips om hur jag går vidare?

MVH / Kajaken

bjornez
2011-12-11, 08:52
Du behöver inte ange ett start kommando, men får välja ett av 4st för att starta motorerna!
sidan 12 i manualen ser du vilka olika du kan välja mellan, och då startar motorerna i några sekunder sen måste du dra gas spaken över 10% för att motorerna inte ska stanna igen.

Mvh
Björn

bjornez
2011-12-11, 09:02
Jag passar på att hijackar lite..Gjorde lite tester i veckan som gick, provade även failsafe med return to home!jag rörde ingen spak vid någon av testerna, jag filmade dessutom testerna med en systemkamera så det var fysiskt omöjligt:)
http://youtu.be/c4-VXL5Rcysursäkta taskig redigering, alla filer var i olika format och det gillade inte mitt redigerings program.

kajakmannen
2011-12-11, 13:31
Har kollat 100 gånger på sidan 12 nu i manualen men hittar bara hur man ställer in failsafe och det har jag redan gjort. Jag har använt 3 lägesbrytare för de tre flightlägena och sedan har jag lagt in failsafe så att trotteln är över 10 % samt så att kanalen som styrs av 3lägesbrytaren ligger så att failsafe vblir blå i PC programmet.

Hittar som sagt var dock inget om hur man armar skiten.

Det finns ju några med DJi på forumet så det borde ju gå snabbt att få svar på denna fråga ;)

:) / Kajaken

kajakmannen
2011-12-11, 13:36
Det löste sig. Hade arm inställt på Tx sidan och det skall ju bara Normal start type.

Dock ser jag att en motor går trögt och hackar :( faan också. Trodde att tigermotorerna vad kvalitetsmotorer!! :(

Måste byta.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-12-11, 21:05
Någon som har lust att dela med sig av sina Gain inställningar? Är redo för provflygning :D

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-12-12, 01:00
Några bilder in på småtimmen :D

25021 25022
25023

Enjoy :D / Kajaken

TommyzT
2011-12-12, 07:38
Någon som har lust att dela med sig av sina Gain inställningar? Är redo för provflygning :D

MVH / Kajaken

Min Quad flög fint på pitch/roll 160 yaw 120 och ca 150 high. (Y6 ville ha högre värden)
Bästa tyckte jag var att först ha pitch och roll på en poti (ratt). Sedan high på poti

kajakmannen
2011-12-17, 00:08
Vad styr high för något?

Skall premiärflyga imorgon.

MVH/ Kajaken.

kajakmannen
2011-12-17, 17:59
Har smygpremiärat i vardagsrummet och det gick bra. Dock är jag lite osäker på larmgränserna. Den drog 30 A på (Quad) hovring vilket kändes mycket.

Vad drar ni andra?

Jag har 3S lipo 6000 mAh
Tiger Motors MT2216 800 kv
APC proppar 12x3,8

Vad har ni satt voltage larmgränserna på?

Skall kolla vikten på quaden men den känns inte så jäkla tung.

MVH / KAjaken

kajakmannen
2011-12-17, 18:41
Hmmmm

Med all utrustning (utom HD kamera) så väger den 2,4 kg (det är alltså inklusive 6000 mAh accpaket 3s. Vad väger dom andra DJi quaddarna där ute?

TommyzT
2011-12-17, 19:10
Vad styr high för något?

Skall premiärflyga imorgon.

MVH/ Kajaken.
Det är en extra funktion som bara jag har...
Nej jag vet inte varför jag skrev så. Menade "Vertikal" och inget annat.

cyberpete
2011-12-17, 20:36
Jag tror ( då jag inte har allt hemma så är det en gissning )vikten på min blir följande:

Motorer ca 600 gram
fartreglage ca 150 gram
Ramen med gimbal ca 1500 gram
Batterier ( 2x5000mah 4s lipo ) ca 1000gram

Så ca 3250 gram utan kameran som väger ca 400gram. Jag tror att jag får en flygtid på ca 8-10 minuter med 2st 5000mah .

kajakmannen
2011-12-17, 20:43
vad bör man ha för votlagelarmlevel på 3s?

MVH / Kajaken

jugg
2011-12-17, 22:54
Hmmmm

Med all utrustning (utom HD kamera) så väger den 2,4 kg (det är alltså inklusive 6000 mAh accpaket 3s. Vad väger dom andra DJi quaddarna där ute?


min quad vägde ca 1500g med gopro och ett 4000mAh 3s acc

Hexan väger 1511g exkl batteri och kamera.

jompab
2011-12-19, 10:15
Är det någon som har koll på cinestar ramarna deras gimbal verkar ok...
/J

TommyzT
2011-12-19, 10:28
Är det någon som har koll på cinestar ramarna deras gimbal verkar ok...
/J

Kolla den här! Cinestar tråden

(http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30945-Byggtråd-CineStar-SLR-Gimbal-mk-Okto-vs-CineStar-6)

jompab
2011-12-19, 10:38
Hehe låter riktigt bra.. med risk att visakortet kommer brinna fortare än pentylstubin :sarcastic:

Tokaz
2011-12-24, 21:55
Jag behövde bara aktivera Gimbalen och sen fick jag öka värdena på "gainen" för att dom skulle komma igång.

Mvh
Björn

Vad kör du för gain på pitch och roll på gimbalen? mvh Fredde

TommyzT
2012-01-02, 13:19
Några bilder in på småtimmen :D


XXX

Enjoy :D / Kajaken
Hur går det nu?

kajakmannen
2012-01-02, 13:30
Har lättat den genom att ta bort några överflödiga byggdelar. Hamnar på 2150 g med en 3s 6000 Nanotechacc.

Position hold funkar fint. Skall lätta lite till men behöver 3D printa några motorfästen först.

Den är riktigt stabil och fin. Har kört lite FPV men skall man busflyga FPV så är faktiskt en tricopter men kk styrning roligare då den går att bryta runt lite mer.

Skall bygga en ultralätt kameragimbal med två servon och gopron för att testa det.

MVH / Anders